המינהל הראשי לשליטה בסמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המינהל הראשי לשליטה בסמים
лавное управление по контролю за оборотом наркотиков
מטה המינהל במוסקבה
מטה המינהל במוסקבה
מידע כללי
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט רוסיהרוסיה רוסיה
משרד אחראי משרד הפנים
סוכנות אם הוועדה הממלכתית למלחמה בסמים
תאריך הקמה 5 באפריל 2016
סוכנות קודמת השירות הפדרלי לשליטה בסמים של רוסיה
מטה מרכזי אזובסקאיה 19, מוסקבה
עובדים 33,916 (2016)
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המינהל הראשי לשליטה בסמים של משרד הפנים הרוסירוסית: Главное управление по контролю за оборотом наркотиков Министерства внутренних дел Российской Федерации, בראשי תיבות: ГУНК МВД России,‏ GUNK) היא הרשות הרוסית לאכיפת חוקי הסמים[1]. היחידה מסונפת למשרד הפנים, מרבה לשתף פעולה עם הבולשת הפדרלית (FSB) ועוסקת גם ברישוי סמים אסורים, למטרות רפואיות או מדעיות.

ראש המחלקה ממונה על ידי שר הפנים של רוסיה, באישור הנשיא. מטה המחלקה נמצא במוסקבה. המחלקה הוקמה ב-5 באפריל 2016 בעקבות צו נשיאותי שולדימיר פוטין חתם עליו ולפיו השירות הפדרלי לשליטה בסמים של רוסיה יפורק ויהפוך למינהל הראשי לשליטה בסמים של משרד הפנים הרוסי.

הארגון הוקם במתכונתו ב-2016, אך הוא למעשה תולדה של מחלקות משטרתיות ללוחמה בסמים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סחר בסמים ושימוש אסור בסמים מהווים בעיה משמעותית ברוסיה. התפרקות ברית המועצות, מלחמת האזרחים באפגניסטן, מלחמת האזרחים בטג'יקיסטן והסכסוכים בצפון הקווקז הפכו את התנאים הנוחים לפיתוח סחר לא חוקי בסמים. בראשית שנות התשעים, השימוש בקוקאין היה נפוץ יותר ויותר בקרב האוכלוסייה הצעירה במדינה.

באמצע שנות ה-90, השימוש בסמים ההולך וגובר שהופיע ברוסיה נגרם מחוסר פיקוח ובקרה על הגבולות והמדינה הפכה לאחד ממסדרונות המעבר העיקריים בעולם לסחר בסמים. כניסתם של יצרני הקוקאין מדרום אמריקה לשוק הרוסי הוכחה בעת יירוט משלוחי קוקאין בנמל סנקט פטרבורג בשנת 1993. החל משנת 1996 עלה ברוסיה גם ייצור פנימי של חומרים נרקוטיים.

כמות מוגבלת של קנאביס בלתי חוקי מיוצרת ברוסיה. פרג אופיום ומריחואנה מעובדים באופן לא חוקי במחוז הפדרלי הדרומי. כך, רוסיה היא אחת משתי יצרניות הסמים הגדולות יחד עם מרוקו, ואחת מחמש נקודות הכניסה העיקריות לסחר בסמים יחד עם איראן, טורקיה, איטליה וספרד באזור הים התיכון. סחר בסמים כרוך גם באספקת אופיום, הרואין ומריחואנה ממרכז אסיה ומאזורים הכוללים את פקיסטן, אפגניסטן ואיראן.

קבוצות סמים רוסיות עובדות עם המאפיה הסיציליאנית וסוחרי הסמים הקולומביאניים כדי לייבא ולהפיץ קוקאין. למפיצים רוסים מקומיים רבים יש קשרים עם ארגוני פשיעה במרכז אסיה, בקווקז ובאוקראינה. על פי המכון הממלכתי ליחסים בינלאומיים במוסקבה, מסלול סחר קבוע מתקיים מטג'יקיסטן לרוסטוב על הדון דרך טורקמניסטן ומשם למערב אירופה.

בשל בעיות אלה, ב־1990 הוקם "המינהל למאבק בתפוצה, השרשה וחשיפת פשעי הסמים של אם.וה.דה", שהפך למחלקה למאבק בסמים של משרד הפנים הרוסי (Управления по Незаконному Обороту Наркотиков МВД РФ). ב־1991 פעל בשם "הלשכה לשליטה בסמים הלא חוקיים" ומשנת 1992 ועד 2003 נודע בשם "המינהל למלחמה במסלול הסמים הלא חוקיים" (UNON). מיום הקמתה ועד פירוקה עמד בראשה הגנרל-לויטננט, אלכסנדר ניקולאייביץ' סרגייב שנחשב למומחה בינלאומי בענייני מאבק בסמים.

בשנים 19931995 גדלה הכמות השנתית של חומרים נרקוטיים שנתפסו משלושים וחמישה טון לתשעים טון. כאשר בערך 5 מיליון איש משתמשים בסמים אסורים ברוסיה. לרוסיה יש את הבעיה הגדולה ביותר של שימוש בהרואין יחד עם איראן ואסטוניה.

הממשלה נקטה כמה צעדים למאבק בסחר בסמים. רוסיה מהווה צד באמנת האו"ם נגד תנועה בלתי חוקית בסמים נרקוטיים וחומרים פסיכוטרופיים משנת 1988. בשנת 1994, כאשר בוריס ילצין היה נשיא רוסיה, הוקמה ועדה לתיאום מדיניות הסמים. בשנת 1995 אושרה תוכנית לשלוש שנים להקמת מתקנים לטיפול בסמים, הפללה של שימוש בסמים, הארכת עונשים על סחר בסמים והקמת תהליך פיקוח על תרופות.

בשתי מבצעים מרכזיים למלחמה בסמים בשנת 1997, נתפסו 50 טון של חומרים נרקוטיים וכ־1,400 ארגוני פשיעה העוסקים בסחר בסמים הותקפו או הושמדו.

במרץ 2003 הקים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את הוועדה הממלכתית הרוסית לבקרה על סחר בלתי חוקי בסמים ובחומרים פסיכוטרופיים לצוקך מאבק בסחר בסמים באופן מתואם יותר. הארגון הפך בהמשך לסוכנות ממשלתית נפרדת בשם השירות הפדרלי לשליטה בסמים של רוסיה שהתקיים משנת 2004 ועד פירוקו בשנת 2016 ונודע כסוכנות מודיעין רבת עוצמה למאבק בסחר בסמים.

באפריל 2016 פוטין חתם על צו להקמת המינהל הראשי לשליטה בסמים (GUNK) כחלק ממשרד הפנים הרוסי.

ארגון ומבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

GUNK מנוהלת על ידי ראש המינהל, שמתמנה על ידי שר הפנים של רוסיה. המנהל מדווח ליושב ראש הוועדה הממלכתית למלחמה בסמים. המנהל מסתייע בסגנו ובראש המבצעים. צוות נוסף כולל גם את קצין המימון ויועץ ראשי.

מטה GUNK שוכן ברחוב אזובסקאיה 19, מוסקבה, לא הרחק ממטה משרד הפנים של רוסיה. בדומה לשאר מינהלות המשטרה. ל-GUNK ישנם משרדי שטח וסניפים בכל מחוזות המדינה. הסוכנות מעסיקה 33,000 איש, לרבות שוטרים ועובדים אזרחיים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למבנה הארגוני של משטרת רוסיה, למינהל יש משרד שטח וסניף בכל אחד מהמחוזות הפדרליים במדינה.

ראשי ארגוני הלוחמה בסמים ברוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

# שם תחילת הכהונה סיום הכהונה שם הארגון הערות
1. אלכסנדר סרגייב 6 בדצמבר 1991 2002 המינהל ללוחמה בסמים של משרד הפנים
‏2003–2016: המחלקה הוחלפה בשירות הפדרלי לשליטה בסמים
2. אנדריי חרפוב 13 באפריל 2016 16 ביולי 2021 המינהל הראשי לשליטה בסמים של משרד הפנים מונה לסגן שר הפנים של רוסיה
3. קיריל סמורוב יולי 2021 ינואר 2022 ממלא מקום
4. איוואן גורבונוב 31 בינואר 2022 מכהן

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של המינהל הראשי לשליטה בסמים (ברוסית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הדף הרשמי באתר משרד הפנים הרוסי