המוזיאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן

המוזיאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן
מידע כללי
סוג ארכאולוגיה
כתובת רחוב השייטים 16
מיקום רובע ד', אשדוד
מדינה ישראלישראל ישראל
מייסדים אריה אזולאי ורנה סיוון
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1990
תאריך פתיחה רשמי 1990 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°47′58″N 34°38′31″E / 31.799369444444°N 34.642058333333°E / 31.799369444444; 34.642058333333
phcm.co.il
(למפת אשדוד רגילה)
 
המוזיאון לתרבות הפלשתים
המוזיאון לתרבות הפלשתים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המוזיאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממןאנגלית: The Corinne Mamane Museum of Philistine Culture) הוא מוזיאון לארכאולוגיה המתמקד בתרבות הפלשתים בעיר אשדוד. המוזיאון נפתח לראשונה בשנת 1990 והיה המוזיאון הראשון שנפתח בעיר. בשנת 2012 נסגר המוזיאון לצורך שיפוץ והרחבה ונפתח לאחר שנה תוך כדי שהוא נותן ביטוי לרב תרבותיות המאפיינת את העיר אשדוד לאורך ההיסטוריה.

בשנת 2014 קיבל המוזיאון הכרה ממשרד התרבות והספורט.

המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן הוקם ב-1990 לזכרה של קורין ממן, שנולדה בעיר קזבלנקה במרוקו ונהרגה בשנת 1984 בתאונת דרכים בצרפת במהלך לימודיה באוניברסיטה. מקימיו הראשונים של המוזיאון היו אריה אזולאי, רנה סיוון וגילה אזולאי - ששימשה כמנהלת המוזאון בשנותיו הראשונות. אוצרת המוזיאון מיום הקמתו הייתה יעל ויזל, שהלכה לעולמה ב-2019. בשנותיו הראשונות היה המוזיאון עם תצוגה ארכאולוגית מצומצמת שרוב מוצגיו היו רפליקות, בשילוב יצירות אמנות של אמנים בני העיר אשדוד.

לאחר פתיחתו המחודשת ב-2013, חללי המוזיאון וכן התצוגה השתנו לחלוטין והוא המוזיאון היחיד, בישראל ומחוצה לה, המוקדש לתרבות הפלשתית.

התערוכות במוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במוזיאון שלושה חללים:

  • קומה ראשונה: תערוכת הקבע "עולמם של הפלשתים", אוצרת: גלית ליטני.
התצוגה מציגה את סיפורו של העם הפלשתי. במאה ה-12 לפנה"ס פלשו גויי הים ובהם פלשתים מאזור לא ידוע דרך הים והיבשה לעבר מישור החוף דרומה ושטפו את המזרח התיכון. התערוכה מציגה את סיפורם של הפלשתים כמהגרים שנאצלו לנדוד מארצם. הפלשתים התיישבו והשתלבו לצד בני ישראל בארץ כנען. הם השפיעו והושפעו מהעמים הסמוכים להם מבחינה תרבותית וחומרית. בתערוכה כ-140 ממצאים ארכאולוגיים נדירים שרובם (כ-95%) מקוריים.
  • קומה תחתונה: הגלריה לתערוכות מתחלפות.
אחת לשנה מתחלפות תערוכות בתחומי התרבויות והאתנוגרפיה, המאפשרות הצצה למסורות ולמנהגים בחתכי אוכלוסייה מגוונים בישראל. התערוכות המתחלפות משלבות לרוב את אנשי קהילות אשדוד שמציגים מחפציהם האישיים, סביב הנושא המובא בתערוכה.
  • המשתה הפלשתי:
"המשתה הפלשתי" הוא חלל בתוך המוזיאון המעוצב בהשראת ארמון קנוסוס שבאזור הים האגאי – עם אלמנטים ציוריים מהתרבות הפלשתית. המשתה הפלשתי הוא חלל שנועד להפגיש ולחבר בין קהל המבקרים לבין הפלשתים, דרך הקולינאריה. הארוחות המוצעות מתבססות על פי מחקריה של ד"ר טובה דיקשטיין, החוקרת קולינאריה קדומה. ארוחת הצהריים היא צמחונית המבוססת על רכיבי אוכל טבעיים, מתבואת האדמה ומבוססת על סל המזונות הקדום.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב
פורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב

לפורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל אשדוד הוא שער לכל הנושאים הקשורים בעיר אשדוד. בפורטל תמצאו מידע נגיש אודות ההיסטוריה של העיר, אתריה והאנשים המרכיבים אותה, הרבעים וכל מה שיש לדעת אודות העיר הגדולה במחוז הדרום בישראל.