המבורגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המבורגר
Hamburger
המבורגר ולצידו צ'יפס
המבורגר ולצידו צ'יפס
המבורגר ולצידו צ'יפס
מאכלים
סוג כריך
על שם סטייק המבורג
מטבח המטבח האמריקאי
מוצא גרמניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אופן הגשה חם עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים קציצה, לחמנייה, עגבנייה, חסה, בצל, מלפפונים חמוצים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המבורגראנגלית: Hamburger) הוא קציצה מטוגנת או צלויה העשויה לרוב מבשר בקר (או מתחליף בשר), ושמו של כריך העשוי מקציצה זו. כריך ההמבורגר מוגש בלחמנייה עגולה פרוסה לשניים, עם תוספות כגון ירקות, רטבים, גבינה ובייקון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנו ויכוח על זהות ממציאו של כריך ההמבורגר, ומספר רב של טבחים ובעלי מסעדות טוענים להמצאתו, בעיקר באמריקה ובגרמניה, אך רוב החוקרים מאמינים שמקורו באמצע המאה ה-19 בארצות הברית. שמו לקוח משם מאכל אחר, סטייק המבורג, מאכל הדומה לסטייק טרטר אותו הביאו עימם מהגרים גרמניים לאמריקה. גרסאות צלויות של מאכל זה החלו להופיע בספרי בישול ומסעדות אמריקאיות במאה ה-18 ואילך, לעיתים בין שתי פרוסות לחם. כיום ההמבורגר מוגש בדיינרים ובמזללות מזון מהיר, ובמסעדות בכל רחבי ארצות הברית והעולם.

ההמבורגר, כמו המאכל עליו הוא מבוסס, נקרא על שם העיר הגרמנית המבורג.[1]

הכנה והגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקציצה מטוגנת במחבת או צלויה על גריל. מעל הקציצה נהוג להוסיף רטבים ותוספות (גבינה, ירקות, תוספת בשר וכו'). נהוג להגיש לצד ההמבורגר צ'יפס או טבעות בצל כתוספת.

קיימות חברות מזון מהיר שמוכרות בהיקף רחב מנות המבורגר ובנוסף מסעדות רבות אשר מתמחות בהכנת המבורגר ואינן נחשבות לרשתות מזון מהיר. ההבדלים העיקריים בין אלו לרשתות המזון המהיר הם באיכות המרכיבים, רמת ההגשה והבישול, אופי השירות והמחיר.

הפצתו בעולם של ההמבורגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סניף רשת המזון המהיר ברגר קינג בווינה

המבורגר נחשב לאחד ממאכלי המזון המהיר המוכרים ביותר בעולם. כיום המאכל משמש כמנת הדגל של רשת המזון המהיר האמריקאית מקדונלד'ס, של מתחרתה ברגר קינג ושל עוד רשתות מזון מהיר רבות. גם בישראל המאכל נחשב כפופולרי ביותר וגם משתמש כמאכל הדגל של החברה הישראלית בורגראנץ'.

צ'יזבורגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'יזבורגר
ערך מורחב – צ'יזבורגר

צ'יזבורגר הוא הלחם בסיסים באנגלית של גבינה (Cheese) והמבורגר, והמושג מתאר המבורגר בתוספת גבינה. בארצות הברית משתמשים לרוב בגבינה אמריקאית להכנת צ'יזבורגר, שהיא גבינה מעובדת, זולה וזמינה המכילה צ'דר. בישראל נהוג להשתמש בסוגים שונים של גבינה צהובה, ביניהם צ'דר, אמנטל או גבינה תוצרת הארץ הדומה לאלו.

בהמבורגריות נהוג להניח את הגבינה על הקציצה לאחר הפיכתה על הגריל ולפני הורדתה ממנו כדי לאפשר לה להינתך על הקציצה.

המבורגר מהונדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההמבורגר המתורבת הראשון, באוגוסט 2013

מספר מיזמי מחקר עדכניים מגדלים בשר במעבדה באופן ניסויי, אך בשר מהונדס עדיין לא זמין באופן מסחרי.[2] באפריל 2013 נחשף לראשונה לציבור ההמבורגר הראשון שהוכן מבשר בקר שגדל במעבדה.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Definition of HAMBURGER, www.merriam-webster.com (באנגלית)
  2. ^ Siegelbaum, D. J. (2008-04-23). "Breaking News, Analysis, Politics, Blogs, News Photos, Video, Tech Reviews". Time (באנגלית אמריקאית). ISSN 0040-781X. נבדק ב-2021-07-22.
  3. ^ לאכול בשר בלי להרוג חיות, באתר לאכול בשר בלי להרוג חיות, ‏2016-09-01
ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.