הלוויית המלכה אליזבת השנייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארון המלכה נישא על מרכבת תותח בדרכו מכנסיית וסטמינסטר לטירת וינדזור.

הלווייתה הממלכתית של אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד ושאר ממלכות חבר העמים הבריטי, הייתה אחת ההלוויות הגדולות ביותר שנערכו בהיסטוריה של הממלכה המאוחדת. ההלוויה נערכה ביום שני, 19 בספטמבר 2022, והייתה לאחת מההתכנסויות הגדולות ביותר של שליטים אירופים ובינלאומיים.[1]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבלים שבאו לחלוק כבוד למלכה, בחלק האחורי של התור, זמן קצר לאחר שנפתח מחדש רשמית. אחר הצהריים של 16 בספטמבר בסאות'וורק פארק, באורך של כ-8 ק"מ, עם זמן המתנה של 25 שעות.
ערכים מורחבים – מותה של אליזבת השנייה, מבצע גשר לונדון

לאחר מותה של אליזבת השנייה ב-8 בספטמבר 2022 בטירת בלמורל שבסקוטלנד, בגיל 96, החלו ההכנות להלווייתה הממלכתית בהשתתפות בכירים מרוב מדינות העולם. מאז פטירתה עבר ארונה מסע ארוך מסקוטלנד לאנגליה והוצב לבסוף בארמון בקינגהאם. ב-16 בספטמבר נלקח הארון בתהלוכה אל וסטמינסטר הול, שם הוצב. בימים שלאחר מכן, עמדו אלפי אנשים בתורים ארוכים כדי לחלוק כבוד למלכה.

זו הפעם הראשונה בה נערך טקס הלוויה של מונרך במנזר וסטמינסטר, מאז ג'ורג' השני ב-1760. זו ההלוויה הממלכתית הראשונה בבריטניה מאז הלוויית וינסטון צ'רצ'יל שנערכה ב-1965. מבחינת המורכבות של תכנון לוגיסטי, פרוטוקול דיפלומטי ואבטחה, הלווייתה של אליזבת השנייה היא האירוע הגדול ביותר בבריטניה מאז הלוויית צ'רצ'יל, עם עד 500 נכבדים זרים, כולל ראשי מדינות, שצפויים להשתתף. עיתוי ההלוויה יאפשר לאורחים שמתכננים להגיע לעצרת הכללית של האו"ם למחרת להגיע בזמן בטיסה מעבר לאוקיינוס האטלנטי. הזמנות יצאו לכל מדינה שעימה מקיימת בריטניה יחסים דיפלומטיים, למעט רוסיה (בשל פלישתה לאוקראינה), בלארוס, מיאנמר, סוריה, ונצואלה ואפגניסטן. משרד החוץ וחבר העמים טיפל בהזמנות, בתקשורת ובסידורי אבטחה באמצעות מטה חדש שהוקם, הכולל 300 פקידים שהובאו ממחלקות ממשל אחרות.

מחירי המלונות עלו בימים שלפני ההלוויה בלונדון. שירותי הרכבת ללונדון וממנה תוגברו, כדי לאפשר לאנשים לבוא לחלוק כבוד לנפטרת בימים שקודם ההלוויה. ההלוויה עצמה נערכה כשבוע וחצי לאחר מות המלכה. מעל 2,000 אישים הוזמנו לתהלוכה שעברה מארמון וסטמינסטר למנזר וסטמינסטר.

מהלך ההלוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהלך הלוויה

החלק הראשון: טקס האשכבה במנזר וסטמינסטר

בשעה 10:44 של יום ההלוויה (שעון לונדון), הועבר הארון מאולם ווסטמינסטר שבארמון למנזר ווסטמינסטר על כרכרת תותחים של הצי המלכותי, ובהתאם למסורת של כל הלוויה ממלכתית של מונרך מאז אדוארד השביעי, הכרכרה הובלה על ידי 142 מלחים של הצי המלכותי, כאשר המלך צ'ארלס השלישי וחברי משפחת המלוכה אחרים כמו גם בני ביתו של המלך צעדו מאחור. בני מלוכה שהופרשו או פרשו מהחובות המלכותיות, כמו הדוכס מיורק והדוכס מסאסקס, לא לבשו מדים צבאיים להלוויה הממלכתית. הארון הגיע למנזר ווסטמינסטר בשעה 10:52. לפני תחילת הטקס, פעמון הטנור צילצל 96 פעמים, אחת לדקה, ובעלי העיטורים הצבאיים הגבוהים וראשי הקהילות הדתיות נכנסו לחלל הכנסייה.

הארון נישא דרך המנזר כאשר המקהלה של מנזר וסטמינסטר שרה יחד עם המקהלה של הקפלה המלכותית בארמון סנט ג'יימס. הדיקאן של וסטמינסטר, דייוויד הויל, נשא את תפילת הפתיחה. התפילה בציבור ושירת המזמורים נוהלו בעיקר על ידי הכומר מרק בירץ', המנצח על המקהלה בווסטמינסטר. יושבת ראש חבר העמים הברונית סקוטלנד מאסטל וראש הממשלה ליז טראס קראו מכתבי הקודש. עוד תפילות נאמרו על ידי הכומר איאן גרינשילדס, נשיא האספה של כנסיית סקוטלנד; שֶרמֲרָה פלֵטשֶר, נציגת הכנסיות הכריזמטיות והפנקוסטליות; בישופית לונדון, מרת שרה מולאלי; נשיאת הכנסיות הלא-קונפורמיסטיות, גורדון קמרון; הארכיבישוף הקתולי מווסטמינסטר, וינסנט ניקולס והארכיבישוף מיורק סטיבן קוטרל. הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין ולבי, נשא דרשה. בשעה 12:00, נשמע ההמנון הלאומי לאחר שתי דקות דומיה שסימנו את סיום הטקס.

החלק השני: תהלוכת ההלוויה

בשעה 12:15, נלקח הארון בתהלוכה ממנזר וסטמינסטר לקשת ולינגטון על כרכרת התותחים הממלכתית שהובלה על ידי 98 מלחים של הצי המלכותי, בראשות המשטרה הרכובה המלכותית של קנדה ואחריהם המלך ובני משפחת המלוכה. הביג בן צילצל בכל דקה כשהתהלוכה המשיכה דרך כיכר הפרלמנט, וויטהול, מצעד משמר הסוסים, כביש משמר הסוסים, המול וגבעת החוקה ותותחים ירו מהייד פארק. מקשת ולינגטון, הארון הועבר לרכב ההלוויות המלכותי לקראת הנסיעה לטירת וינדזור. הרכב עזב את לונדון בשעה 13:00 והגיע לווינדזור בשעה 15:00, כשעבר דרך Queen's Gate, Cromwell Road וכבישים A4, A30 ו-A308.

החלק האחרון: הקבורה בטירת וינדזור

התהלוכה האחרונה החלה בדרך אלברט ודרך ה-Long Walk אל קפלת ג'ורג' הקדוש. משפחת המלוכה הצטרפה לתהלוכה בטירת וינדזור, שבמהלכה צילצלו פעמונים ונורו מטחי כבוד מהמדשאה המזרחית של טירת וינדזור. בתום התהלוכה הובא הארון לקפלת ג'ורג' הקדוש דרך המדרגות המערביות בליווי משמר כבוד שהורכב על ידי משמר הגרנדירים של הגדוד הראשון. לאחר מכן, בשעה 16:00, נערך טקס אשכבה בקפלה, במהלכו ארונה הורד למרתף הקבורה המלכותי, בה שכן גם ארונו של הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו. בשעה 19:30 נערך טקס הקבורה שהתקיים באגף ג'ורג' השישי שבקפלה, בנוכחות בני משפחת המלוכה בלבד, במהלכו ארונה של המלכה אליזבת נטמן עם ארונו של בעלה הנסיך פיליפ ועם הוריה ואחותה של המלכה.[2]

אישים בתהלוכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינות ששלחו לפחות נציג אחד להשתתף בהלוויה הממלכתית של אליזבת השנייה

בלוויה השתתפו אישים חשובים רבים מהעולם. בטקס ההלוויה במנזר וסטמינסטר נכחו 500 ראשי מדינות ומכובדים זרים. בשל מספר המושבים המצומצם, לוו ראשי המדינה רק בבני זוגם. לקראת ההלוויה הממלכתית, ממשלת בריטניה פרסמה הנחיות לנכבדים שהוזמנו לאירוע ודחקה בהם להשתמש בטיסות מסחריות מכיוון שנמל התעופה לונדון הית'רו לא היה יכול להכיל את המספר העצום של טיסות פרטיות. אלו שביקשו לטוס באופן פרטי קיבלו הוראה לנחות בשדות תעופה אחרים. 180 טיסות הושפעו מכך וכ-100 בוטלו בנמל התעופה הית'רו. בנוסף, ההנחיה קראה לראשי מדינות ואורחים לא להשתמש במכוניות פרטיות לנסיעות ביום ההלוויה, במקום זאת ציינו שהאורחים יועברו לאתר נפרד בלונדון שבו הממשלה תספק הסעות עם רכבות מנקודת כינוס מרכזית למנזר ווסטמינסטר. עם זאת, כמה מנהיגים הגיעו ברכבם, משיקולי אבטחה. כך נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, למשל, לא נסע באוטובוס; במקום זאת הוא הגיע למנזר ווסטמינסטר במכונית השרד הנשיאותית. כך גם, נשיא מדינת ישראל הגיע לאירוע באמצעות רכב פרטי.[3] מכובדים רבים נכחו בקבלת פנים של המלך בארמון בקינגהאם בערב ההלוויה, וכל האורחים הבינלאומיים הוזמנו להשתתף בקבלת פנים בהנחיית שר החוץ ג'יימס קלברלי לאחר טקס ההלוויה.

סידורי אבטחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוטרי משטרת המטרופולין של לונדון מאבטחים לקראת הלוויית המלכה, 18 בספטמבר 2022.

כ-10,000 שוטרים לקחו חלק באבטחת העיר לונדון, במה שתואר כ"מבצע הביטחוני הגדול ביותר שבוצע אי פעם" על ידי משטרת המטרופולין של לונדון. שירות הביטחון MI5 וסוכנות הביון GCHQ עבדו בשיתוף פעולה עם יחידות לוחמה בטרור ומשטרת המטרופולין כדי לספק אבטחה להלוויה. לצד חיילי משטרת הצי המלכותי והמשטרה הצבאית המלכותית ואנשי חיל האוויר המלכותי שהרכיבו צוות של 1,500 אנשי צבא. השוטרים ויחידות כלבנים סיירו גם באזורים שונים בווינדזור.

מחאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני אנשים נעצרו בסקוטלנד בגין עבירות של הסדר הציבורי לאחר שהפגינו נגד המלוכה במהלך אירועים הקשורים למותה של המלכה. סגן עוזר מפכ"ל במשטרת המטרופולין אמר כי "לציבור יש בהחלט זכות מחאה והבהרנו זאת לכל השוטרים המעורבים במבצע השיטור יוצא הדופן הקיים כעת ונמשיך לעשות זאת". בעקבות שני המעצרים והאישומים הפליליים שהתבצעו בסקוטלנד ומעצר אחד באנגליה (מאוחר יותר), המדד על הצנזורה הזהיר מפני שימוש במותה של המלכה "כדי לכרסם בכל דרך בחופש הביטוי שממנו נהנים אזרחי המדינה הזו." בעוד קבוצת ההסברה ליברטי הצהירה כי זה "מדאיג מאוד לראות את המשטרה אוכפת את סמכויותיה הרחבות בצורה כה כבדה".

מחאה שקטה התקיימה מחוץ לטירת קארדיף במהלך ביקורו של המלך בעיר הבירה של ויילס ב-16 בספטמבר. בנוסף לכרזות הקוראות לביטול המלוכה, המפגינים החזיקו דגלים עם סמלו של אווין גלינדור. המחאה הייתה בחלקה נגד ההכרזה המיידית של המלך החדש כי בנו הבכור ייקח את התואר הנסיך מוויילס. היא הובלה על ידי קבוצות שונות של איגודים מקצועיים, רפובליקנים וקבוצות עצמאות וולשיות, תחת הדגל "דמוקרטיה אמיתית עכשיו".

פעילי זכויות אדם מחו על הזמנת נסיך הכתר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן להלווייתה של אליזבת השנייה.

מספר הצופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הרשויות בבריטניה, כ-100,000 איש מילאו את אזורי הצפייה שהוקוצו לקהל הרחב, אך לפי הערכות אחרות כמיליון איש נכחו בהלוויה, ומיליארדים צפו בה בטלוויזיה וברשתות החברתיות.[4][5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Charlotte Dunn, Arrangements for the Funeral of Her Majesty The Queen, The Royal Family, ‏2022-09-10 (באנגלית)
  2. ^ ציקי ברנדוין, אחרי עשרה ימי אבל, ההלוויה הפומבית של המלכה אליזבת הסתיימה, באתר כיכר השבת, ‏2022-09-19
  3. ^ יורי ילון, מחר: הרצוג ימריא ללונדון להשתתף בהלווית המלכה, באתר ישראל היום, 19 בספטמבר 2022
  4. ^ Jon Jackson, More than 4.1 billion watch queen's funeral, surpassing every royal wedding, Newsweek, ‏2022-09-19 (באנגלית)
  5. ^ Queen Elizabeth's funeral set to be watched by record 4.1 billion TV viewers, torontosun (ב־Canadian English)