הכרם - משקאות חריפים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכרם - משקאות חריפים בע"מ
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
תקופת הפעילות 1921–הווה (כ־103 שנים)
משרד ראשי א.ת. חבל מודיעין
מנכ"ל נורית (אפשטיין) שמיר
עובדים 170
 
http://www.hacarem.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חברת הכרם - משקאות חריפים בע"מ היא אחת מחברות המשקאות הגדולות והוותיקות בישראל. החברה מייצרת ומשווקת כ-250 מותגים מקומיים ובינלאומיים של בירה, משקאות חריפים ויין. החברה בבעלות ובניהול משפחת אפשטיין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1917, נאלצה משפחת אפשטיין לברוח מהעיר ביאליסטוק שבפולין, שם עסקה בסחר בתבואה. המשפחה נשדדה בדרך והגיעה לארץ ישראל ללא רכוש, למעט כף כסף עם ראשי התיבות של המשפחה, אשר נשמרה עד היום.

יום אחד, קיבל אב המשפחה ישראל טלפון ממנהל בנק ברקליס, ששאל אותו אודות עיסוקו טרם עלייתו ארצה.

אב המשפחה השיב כי עסק בזרעים של תלתן, שאותם קנה ומכר לאיכרים למאכל בהמות. לאחר דין ודברים, הודיע לו מנהל הבנק שמחכה לו סכום כסף שנשלח עבורו מאנגליה. טרם בריחת המשפחה מאירופה לארץ ישראל, הועבר לאנגליה תשלום עבור סחורה, אך מאחר שהמשפחה נאלצה לברוח לישראל, הסחורה מעולם לא נתקבלה והתשלום ששילם אב המשפחה אבד. לימים, הסתבר כי האנגלים חיפשו את ישראל אפשטיין זמן רב ודרך הבנק הצליחו לבסוף לאתר אותו ולהחזיר לו את התמורה ששלח - 3,000 מטבעות זהב, סכום זה אפשר למשפחה לחזור לעסוק בתחום הייבוא - תחום התמחותה.

בהמשך השנים סחר והתפרנס ישראל, מייבוא חביות ריקות של בירה. פעם אחת, כחלק מהמשא ומתן שערך לרכישת חביות ריקות, סיכם עם הספק, כי חלק מהחביות תגענה מלאות בבירה. ישראל אפשטיין מילא בקבוקים בבירה זו ומכר אותם. ראה כי טוב והחל לייבא ולמכור בירה.

בשנת 1923 נרכש ביפו המחסן הראשון של המשפחה, לאחר מספר שנים, ב-1927, העסק עבר לרחוב לילינבלום בתל אביב.

העסק המשפחתי התרחב והתפתח לייבוא ושיווק של משקאות חריפים, יינות ובירות.

ההצלחה הראשונה הייתה בייבוא של יין בשם "בוסקה" - יין אדום מוגז עם אחוז כוהל נמוך בשנת 1980. היין ייוצר באיטליה מענבי מוסקט והיה מאוד ריחני ומתוק. באותם ימים זה היה הלהיט המרענן והפך להצלחה מסחררת. ההזמנות זרמו בכמויות. הסחורה הייתה מגיעה לחנויות ולא הספיקה להיכנס למדפים. את רובה היו מוכרים עוד מהמדרכה. הספק, מר לואיג'י בוסקה, לא הבין כיצד מדינה כה קטנה צורכת כמויות כול כך אדירות של המשקה והרגיש כי הוא חייב לראות זאת במו עיניו. כאשר הגיע לישראל והגיש את דרכונו בשדה התעופה, ישר שאלו אותו: "אתה בוסקה מהמשקה בוסקה"?,  מיד הבין שאכן זו הצלחה כול כך גדולה.

בשוק הוודקה בישראל בשנות ה-80, שלטה וודקה סמירנוף. החברה הייתה מעוניינת בייבוא של וודקה אבסלוט אך לא הצליחה ליצור קשר עם החברה בשוודיה. יום אחד הודיע הספק שהוא מגיע לישראל ומעוניין להיפגש עם מספר יבואנים שמתעניינים באבסולוט, ולאחר שייפגש עם כולנו יקבל החלטה. בפגישה התרשם יצרן הוודקה השוודי החשיבה אסטרטגית לטווח הארוך של ישראל אשפטיין ,והוא החליט לתת לחברת הכרם לייבא את וודקה אבסלוט. ההתחלה הייתה כישלון ואף חנות משקאות לא הסכימה לקנות את הוודקה בטענה שהבקבוק מכוער, בצורה של אינפוזיה, ולא מוכר. ברגע של הברקה כיצד להחדיר וודקה זו ללקוחות, עבר ישראל ברחוב העלייה והבחין ביבואן של כלי פורצלן איכותיים שמדפיס ומעטר על הכלים הדפסות אישיות. ישראל יצא במבצע ללקוחות "כל הקונה 10 קרטונים, יקבל סט פורצלן יוקרתי ל-12 סועדים בתוספת אישית של עיטור זהב של שמו". הסט הראשון הוזמן על שם חנה אפשטיין, הרעיון עורר הדים וההיענות לא איחרה להגיע. בעל עסק שנמנע מלהזמין, נתקל באישה שלא היססה והזמינה את המבצע על מנת לקבל את הסרוויס. שותפים שהזמינו סרוויס לכול שותף (מבצע, לכול שותף), אב שקנה לביתו שמתחתנת וכדומה. ההזמנות החלו לזרום. כספים רבים הושקעו בפרסום ושיווק המותג והגידול במכירות עלה בקצבים מסחררים, עד שהגיע לכ- 220,000 קרטונים בשנה והפך את ישראל לאחת מ-10 המדינות המוכרות הכי הרבה אבסולוט בעולם ובמקום הראשון במכירות לנפש.

התפתחות החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרם הובילה את שוק הוודקה בישראל. ובשנת 1994, לאחר יותר מ-60 שנה בתל אביב, עברה למחסנים ומשרדים מרווחים בראשון לציון.

העסק המשיך וצמח וב- 2007 עבר למגרש גדול של למעלה מ-13 דונם באזור התעשייה חבל מודיעין, עליו נבנה המרכז הלוגיסטי.

ב-2014 נכנסה הכרם לשוק בירות הבוטיק הישראליות ורכשה 40% מבירה מלכה.[1] בשנת 2015 רכשה את הפעילות של חברה נורמן פרמיום ואת בירה נגב, ובכך הרחיבה את פעילותה בשוק בירות הפרמיום.[2]

בהמשך הקימה מבשלה חדשה במגדל תפן אשר מייצרת את המותגים מלכה ונגב. החל משנת 2020 החלה החברה לשווק את בירה הרצל.

מותגים שמשווקים על ידי הכרם (נכון ל-2020)[עריכת קוד מקור | עריכה]

וויסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלנפידיך, בלוויני, ברויכלאדיך (אנ'), בוומור, אוכנטושן (אנ'), יאמאזאקי (אנ'), היביקי (אנ'), גרנט'ס (אנ'), טולמור דיו, מזקקת מילק אנד האני, ג'ים בים (אנ') ועוד.

וודקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטוליצ'נאיה.

ג'ין[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנדריקס

ליקרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמרטו דיסרונו, דרמבוי, יגרמייסטר, שארטרז, גליאנו, פסואה, מידורי, קואנטרו ועוד.

בירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירה מלכה, בירה נגב, בירה הרצל, באדוויזר, קינגפישר (אנ'), רדברגר (אנ'), פלור'ס (אנ'), סמיקלאוס (אנ'), ברודוג (אנ'), בלו מון (אנ'), ליפמנס (אנ'), לינדמנס (אנ'), בק'ס (אנ'), סן ברנרדוס (אנ'), שוף (אנ'), דובל (אנ') , פרנסיסקאנר ועוד.

קוניאק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוניאק רמי מרטן.(אנ')

סיידר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופרברג (אנ'), ווסטונס סיידר (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נורית קדוש, חברת "הכרם" רכשה 40% ממבשלת בירה מלכה תמורת 4.8 מיליון שקל, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2014-08-07
  2. ^ מיכל רז-חיימוביץ', חברת הכרם רוכשת את הפעילות של יבואנית הבירות נורמן, באתר גלובס, ‏2015-12-31