הכל נשאר במשפחה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכל נשאר במשפחה
All in the Family
גיבורי הסדרה: עומדים: מייקל וגלוריה, יושבים: אדית וארצ'י
גיבורי הסדרה: עומדים: מייקל וגלוריה, יושבים: אדית וארצ'י
גיבורי הסדרה: עומדים: מייקל וגלוריה, יושבים: אדית וארצ'י
מבוסס על עד שהמוות יפריד ביננו עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סיטקום
יוצרים נורמן ליר
שחקנים קרול או'קונור
סאלי סטרתרס
ג'ין סטייפלטון
רוב ריינר
פרסים פרס גלובוס הזהב
פרס אמי לסדרת הקומדיה הטובה ביותר
פסקול לי אדמס
צ'ארלס שטראוס
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 9
מספר פרקים 208
תוכנית המשך המקום של ארצ'י בנקר
הפקה
מפיק נורמן ליר
חברת הפקה טנדם הפקות עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Viacom עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 22-24 דקות
שידור
רשת שידור CBS
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון
ערוץ 3
ערוץ הילדים
תקופת שידור מקורית 12 בינואר 19718 באפריל 1979
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הכל נשאר במשפחהאנגלית: All in the Family) הוא סיטקום מצליח שהופק בארצות הברית בשנות ה-70 של המאה ה-20. פרקי הסדרה שודרו לראשונה ברשת CBS, מ-12 בינואר 1971 ועד 8 באפריל 1979. בספטמבר 1979 החל שידורה של סדרה בת, "המקום של ארצ'י בנקר", הפותחת במקום שבו הסתיימה "הכל נשאר במשפחה".

הדמות הראשית בסדרה היא ארצ'י בנקר, שגולם על ידי השחקן האמריקאי קרול או'קונור. ארצ'י בנקר הוא גבר לבן בגיל העמידה, פועל צווארון כחול (מנהל עבודה במספנה שהשלים הכנסה בלילות כנהג מונית), ששירת בחיל האוויר של ארצות הברית במלחמת העולם השנייה ולאחריה גר עם אשתו, בתו וחתנו בקווינס, ניו יורק. ארצ'י הוא טיפוס שמרני, נרגן, ציני, שוביניסטי, גזעני, פטריוטי ובעל דעות קדומות ביחס לקבוצות מיעוט רבות בארצות הברית. רוב הסדרה עסקה בעימותים של ארצ'י מול העולם: שכניו השחורים ("הג'פרסונים"), בתו הסכלה והבכיינית גלוריה (סאלי סטראתרס), אשתו הצייתנית אדית (ג'ין סטייפלטון) ובעיקר חתנו, מייקל סטיוויק (רוב ריינר), שאותו מכנה ארצ'י "ראש כרוב" (meathead). ארצ'י מפרנס גם את מייקל, המטיף לארצ'י על סוציאליזם, ומסמל את כל מה שארצ'י תעב: ליברליזם, צדקנות, סוציאליזם, אינטלקטואליות, שיער ארוך, ומוצא פולני.

דמותו של ארצ'י עוצבה בהשראת הדמות "אלף גארנט" - גיבורה הגזעני וצר המוחין של הסדרה הבריטית "עד שהמוות יפריד ביננו", עליה התבססה הסדרה "הכל נשאר במשפחה".

בישראל שודרה הסדרה במהלך שנות השבעים בערוץ הראשון, ובראשית שנות התשעים בערוץ 3 ובערוץ הילדים בכבלים.

ארצ'י בנקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר ומפיק הסדרה, נורמן ליר, סבר כי ארצ'י יהיה דמות שהצופים יתעבו ויסתייגו ממנה. כך סבר גם שחקן הקולנוע ההוליוודי הוותיק, מיקי רוני, לו הוצע התפקיד. רוני דחה את ההצעה משום שחשב ש"הכל נשאר במשפחה" תכשל, אך גם כי חשש לדימויו בעיני הציבור. ליר ורוני טעו: ארצ'י הפך לדמות פופולרית בקרב קהל שמרני, שראה בו מודל מוקצן מאוד, אך משעשע, של פטריוט שמרני וגאה, וגם בקרב קהל ליברלי, שנהנה מהסאטירה על דמות השמרן הטיפוסית. מעבר לכך, נבעה החיבה חוצת הגבולות לארצ'י מהחירות הנדירה שהוענקה לדמותו: פועל המספנה הגזעני וצר האופק שנא ובז לכל, וביטא את הבוז שלו בשלל עלבונות גסים, שאף דמות טלוויזיונית אחרת לא הייתה חופשית לבטא.

עובדה נוספת שהוסיפה לחינו של ארצ'י הייתה העובדה שלמרות רגשותיו הגזעניים, ארצ'י בז לאלימות. כך, בפרק "ארצ'י וה-KKK", הזמין חבר את ארצ'י ל"מועדון נוצרי" שהתגלה כסניף המקומי של הקו קלוקס קלאן. ארצ'י דחה מיד את הקבוצה, באותו בוז בו דחה גם את שנואי נפשה, ואף ניסה למנוע ממנה לשרוף צלבים אל מול חלונו של מייקל.

האהדה לה זכה ארצ'י הובילה לריכוך הדרגתי בעמדותיו. ארצ'י המשיך להעליב ולעקוץ, אך חריפות שנאתו הלכה והתקהתה עם הזמן. בעונה התשיעית של הסדרה אימצו ארצ'י ואדית את אחייניתה היהודייה של אדית - אירוע שלא היה עולה על הדעת בעונה הראשונה של הסדרה.

השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצ'י בנקר שימש השראה לדמותו של אל באנדי מהסדרה "נשואים פלוס", לדמותו משולחת הרסן של אריק קרטמן מ"סאות' פארק" ולסדרה הישראלית "איצ'ה" בגילומו של ספי ריבלין. שם הסדרה שימש השראה לסדרה הישראלית "הכל נשבר במשפחה" בכיכובם של ציפי שביט, עודד פז ודב רייזר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]