הירם רודס רבלס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הירם רודס רבלס
Hiram Rhodes Revels
לידה 27 בספטמבר 1827
פאייטוויל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בינואר 1901 (בגיל 73)
Aberdeen, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Hillcrest Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה נוקס קולג' (1857) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
סנאטור מטעם מדינת מיסיסיפי
23 בפברואר 18703 במרץ 1871
(שנה)
→ אלברט ג'יי. בראון
ג'יימס ל' אלקורן ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הירם רודס רבלס, (Hiram Rhodes Revels27 בספטמבר 1827 - 16 בינואר 1901) היה הסנטור האפרו-אמריקאי הראשון שכיהן בסנאט של ארצות הברית והאפרו-אמריקאי הראשון שכיהן בקונגרס של ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבלס היה רפובליקני ממדינת מיסיסיפי. נולד כשחור חופשי, בפאייטוויל שבצפון קרולינה, לאב חופשי שהיה צאצא לאב מעורב ולאם לבנה ממוצא סקוטי ומכאן שהיה במוצאו אפרו-אמריקאי חלקי בלבד.

אביו היה מטיף בפטיסטי. לאחר סיום בית ספר יסודי ב-1838 עבר להתגורר אצל אחיו עבד שנים מספר כספר וב-1844, עבר צפונה כדי להשלים את לימודי הדת. הוסמך ככומר בשנת 1845 בכנסייה "האפריקנית אפיסקופלית-מתודיסטית".

בשנות ה-50 של המאה ה-19, נישא לפיבי א באס, אישה שחורה חופשית מאוהיו, נולדו להם שש בנות.

עם פרוץ מלחמת האזרחים סייע בגיוס שני גדודים של חיילים אפרו-אמריקנים במרילנד; בשנת 1862, כאשר חיילים שחורים הורשו להילחם, שימש כומר עבור גדוד חיילים שחורים. בשנת 1863 הקים בית ספר לעבדים משוחררים בסנט לואיס. משנת 1866 שימש במישרה קבועה ככומר במיסיסיפי.

בתקופת השיקום נבחר כנציג אזור אדמס לסנט של מדינת מיסיסיפי. הוא נבחר (ברוב של 81 נגד 15) לייצג את מיסיסיפי כאחד משני נציגיה של המדינה בסנט של ארצות הברית.

בחירתו לוותה בהתנגדות מצד נציגי המפלגה הדמוקרטית הדרומית. לטענתם כל האפרו-אמריקאים לא נחשבו כאזרחי ארצות הברית לפני התיקון ה-14 לחוקת ארצות הברית. הבחירות נערכו בשנת 1868, החוקה דרשה כי סנטור חייב להיות אזרח המדינה 9 שנים לפחות לפני שנת היבחרו, לפיכך הם טענו כי רבלס הוא אזרח רק מתאריך כניסת התיקון לתוקף – כלומר שנתיים בלבד.

לטענת רבלס ותומכיו התיקון ה-14 התייחס רק לשחורים בעלי דם אפריקני, לעומת זאת, רבלס, בשל מוצאם של הוריו, הוא בעל "דם מעורב" ולכן היה אזרח ארצות הברית מיום הוולדו. הטיעון התקבל, ורבלס התמנה לסנט של ארצות הברית (ברוב של 48 כנגד 8).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הירם רודס רבלס בוויקישיתוף