היפאסוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היפאסוס
Ίππασος
לידה בסביבות 500 לפנה"ס
מאטאפונטום, יוון הגדולה
פטירה ?
קרוטונה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה, אקוסטיקה
מקום מגורים יוון העתיקה
תרומות עיקריות
מיוחסת לו ההוכחה/גילוי שהשורש הריבועי של 2 הוא מספר אי רציונלי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היפאסוסיוונית: Ίππασος) היה פילוסוף יווני מהאסכולה הפיתגוראית שחי במאה החמישית לפנה"ס. מוצאו מהעיר מטאפונטום שביוון הגדולה.

פאפוס מאלכסנדריה מייחס את גילוי המספרים האי-רציונלים לאסכולה הפיתגוראית (על פי משפט פיתגורס, אורך היתר במשולש ישר-זווית שאורך שני ניצביו 1 הוא השורש הריבועי של 2), אולם הגילוי נשמר בסוד על-מנת שלא לסתור את הטענה של האסכולה הפיתגוראית שהעולם כולו ניתן לתיאור כיחסים בין מספרים טבעיים. פאפוס מציין שהראשון שחשף סוד זה סולק בטביעה. יאמבליכוס מביא שלל סיפורים סותרים על חבר האסכולה הפיתגוראית שנענש על ידי האלים בטביעה, ואחד הסיפורים מציין שהיפאסוס נענש בטביעה. סיפורים אלה מצטרפים יחדיו לייחוס הגילוי של המספרים האי-רציונליים להיפאסוס.

אמינות סיפורים אלה מוטלת בספק, וחוקרים בני זמננו סבורים כי גילויים של המספרים האי-רציונליים לא זעזע את עולמו של פיתגורס. הם מסבירים שהמקור לאגדה זו הוא שהיוונים בתקופתו של פיתגורס, השתמשו באותה מילה כדי לתאר מספרים אי רציונליים, כאלה שאינם יחס בין שני מספרים שלמים, וכדי לתאר תופעה "לא רציונלית", כלומר תופעה ש"לא תיאמן".

אגדות אחרות מספרות שהיפאסוס סולק מהאסכולה הפיתגוראית מפני שפרסם את אמונותיהם, או שהוטבע כיוון שייחס לעצמו את גילוי מבנהו של הדודקהדרון, גוף שכל פאותיו הם מחומשים משוכללים. קיימת הוכחה, שגילויה מיוחס להיפאסוס, שהיחס בין אורך האלכסון במחומש משוכלל לאורך בסיסו הוא מספר אי רציונלי. היפאסוס היה הראשון שחקר את התהודה ואת האקוסטיקה. חלק מחיבוריו שרד עד ימינו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היפאסוס בוויקישיתוף