הידרוקסיד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הידרוקסיד (אנגלית: Hydroxide) הוא יון שלילי (אניון) דו-אטומי של חמצן ומימן הקשורים יחד בקשר קוולנטי OH-, יון ההידרוקסיד מופיע בתמיסה או, במצב מוצק בקשר יוני ליון חיובי.

כאשר קבוצת הOH קשורה קוולנטית לאטום אחר הקבוצה כולה נקראת הידרוקסיל ומסומנת בכימיה ROH, וכאשר ההידרוקסיל (הקבוצה בה החמצן והמימן אינם בעלי מטען) מחובר לחמצן נוסף המחובר לפחמן בקשר קוולנטי, הקבוצה נקראת קרבוקסיל ומסומנת COOH.

ההידרוקסיד נמצא בריכוז נמוך במים עקב תגובת הפירוק העצמי . קבוע שיווי המשקל KW של התגובה בטמפרטורת החדר 10-14 כך שריכוז ההידרוקסיד במים טהורים הוא 7-10 מולר בלבד. הוא משמש כבסיס כימי, כליגנד (מקשר כימי, ועל כן גם כבסיס לואיס), כיון הנמשך לגרעין (נוקלאופיל), וכן כזרז כימי (קטליזטור).

מלחי הידרוקסיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת ההידרוקסידים יוצרים מלחים, שרבים מהם מתפרקים במים לרכיב הירוקסילי בסיסי וליון חיובי.

הידרוקסידים של מתכות אלקליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחי הידרוקסיד של המתכות האלקליות מסיסים במים. חומר הידרוקסידי חשוב בתעשייה היא סודה קאוסטית - נתרן הידרוקסידי (NaOH), המיוצרת ונמכרת בתעשייה בעשרות מיליוני טונות בכל שנה. ליתיום הידרוקסידי משמש כחומר ספיחה לפחמן דו-חמצני במטוסים וצוללות.

הידרוקסידים של מתכות אלקליות עפרוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסיסות מלחי ההידרוקסיד של יסודות הטור השני עולה ככל שיורדים בטור. המסיסות של בריליום הידרוקסיד Be(OH)2 במים זניחה והחומר אמפוטרי: בpH נמוך מאוד מתקבל יון ממויים ובבסיס חזק מתקבל היון המסיס .

מלח Ksp
Be(OH)2
Mg(OH)2
Ca(OH)2
Sr(OH)2
Ba(OH)2

הידרוקסידים של מתכות מעבר ומתכות מעבר עמידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההידרוקסידים של מתכות המעבר אינם מסיסים במים. יון המתכת נמצא במטען 2+ או +3. ב pH גבוה קומפלקס מיימי של מתכות מעבר מוסר פרוטון ומתקבל יון הידרוקסיד כליגנד.

במצב זה עשויה להתרחש תגובה לקבלת יון מורכב בו יון ההידרוקסיד משמש כליגנד מגשר בין שני יוני מתכת

כאשר μ-OH הוא יון ההידרוקסיד המגשר.

הידרוקסידים של מתכות בדרגת חמצון 1+ אינם יציבים, כך למשל מתקבל כסף חמצני מכסף הידרוקסיד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא כימיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.