הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הטריטוריות הבריטיות שמעבר ליםאנגלית: British Overseas Territories) הן ארבע עשרה טריטוריות המצויות בריבונות הממלכה המאוחדת אך לא מהוות חלק מהממלכה המאוחדת עצמה.

המונח "טריטוריות בריטיות שמעבר לים" נקבע בחוק הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים משנת 2002. מונח זה החליף את המונח "טריטוריה תלויה-בריטית" (British-dependent territory) שהוגדר בחוק האזרחות הבריטית משנת 1981. קודם לשנת 1981 נקראו הטריטוריות "מושבות כתר בריטיות".

הטריטוריות ג'רזי, גרנזי והאי מאן המצויות תחת ריבונות הכתר הבריטי אינן טריטוריות שמעבר לים אלא שטחי חסות של הכתר הבריטי.

הטריטוריות אינן חברות בחבר העמים הבריטי.

מיקום הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים (באדום) והממלכה המאוחדתירוק)

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האימפריה הבריטית

במאה ה-16 התיישבו לראשונה מתיישבים בריטיים מחוץ לשטח מדינתם – ההתיישבות הראשונה הייתה באי ניופאונדלנד (כיום בקנדה). תחילתה של האימפריה הבריטית בהתיישבות משנת 1607 בג'יימסטאון שבמושבת וירג'יניה (לימים מדינת וירג'יניה בארצות הברית). בשנת 1609 נוסדה המושבה הבריטית השנייה – בברמודה. באותה עת הייתה זו חלק ממושבת וירג'יניה. בשנת 1783 פרשו שלוש עשרה המושבות והפכו למדינת עצמאית (ארצות הברית), וברמודה נותרה המושבה הבריטית הוותיקה ביותר. האימפריה הבריטית גדלה במהלך המאה ה-19 והגיעה לשיאה בשנות ה-20 של המאה ה-20. באותה עת שלטה הממלכה המאוחדת ברבע משטחי היבשה של כדור הארץ.

עם המושבות של הממלכה המאוחדת בסוף המאה ה-19 נמנו קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה אשר קיבלו בהמשך עצמאות (קנדה הפכה לפדרציה בעלת ממשל עצמי ב-1867 ואוסטרליה ב-1901). בשנות ה-20 של המאה ה-20 הפכו קנדה ואוסטרליה לדומיניונים ובהמשך, בעקבות חוק וסטמינסטר משנת 1931 קיבלו עצמאות. לאחר מלחמת העולם השנייה קיבלו מרבית המושבות האחרות עצמאות.

בשנות ה-80 איבדה הממלכה המאוחדת את המושבה האחרונה הממוקמת על יבשת, עם קבלת עצמאותה של דרום רודזיה (כיום זימבבואה) ב-1980 והונדורס הבריטית (כיום בליז) ב-1981.

עם סיום החכירה של הונג קונג הבריטית הושבה המושבה כולה לסין בשנת 1997 (שטחי היבשה של המושבה הוחכרו ל-99 שנים מסין, המושבה עצמה הייתה ממוקמת על האי הונג קונג), נותרו רק מספר מושבות על גבי איים, וכן שטח בלתי מיושב ביבשת אנטארקטיקה שטענת בריטניה לריבונות בו אינה מוכרת על ידי מדינות אחרות.

הטריטוריות הנותרות לא זכו לעצמאות מהסיבות שונות:

  • מיעוט אוכלוסין וכלכלה שאינה מאפשרת עצמאות.
  • אוכלוסייה המעדיפה להישאר חלק מהממלכה המאוחדת.
  • תלות כלכלית בממלכה המאוחדת.
  • טריטוריות המהוות בשלמותן בסיסי צבא.
  • טריטוריות לא מיושבות.

בשנת 2002 עבר בפרלמנט הבריטי "חוק הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים" המסדיר את מעמד הטריטוריות.

רשימת הטריטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל סמל שם מיקום מוטו שטח מספר תושבים בירה
איי ג'ורג'יה הדרומית ואיי סנדוויץ' הדרומיים דרום האוקיינוס האטלנטי Leo terram propriam protegat (לטינית: "יגן האריה על אדמתו") 3,903 קמ"ר 0 תושבי קבע

כ-100 תושבים זמניים

קינג אדוארד פוינט
איי הבתולה הבריטיים הים הקריבי Vigilate (לטינית: "היה נכון") 153 קמ"ר 31,758 רואוד טאון
איי טרקס וקייקוס הים הקריבי 430 קמ"ר 38,191 קוקבורן טאון
איי פוקלנד דרום האוקיינוס האטלנטי רצה את הצדק ("Desire the right") 12,173 קמ"ר 3,377 תושבי קבע

כ-1,350 תושבים זמניים

סטנלי
איי קיימן הים הקריבי הוא על ימים יסדה ("He hath founded it upon the seas") 260 קמ"ר 68,076 ג'ורג' טאון
אנגווילה הים הקריבי אחדות, כוח וסיבולת ("Unity, Strength and Endurance") 102 קמ"ר 14,869 דה ואלי
אקרוטירי ודקליה קפריסין, הים התיכון 254 קמ"ר כ-7,700 תושבי קבע קפריסאים

כ-8,000 תושבים זמניים

אפיסקופי קנטונמנט (אנ')
ברמודה צפון האוקיינוס האטלנטי Quo fata ferunt (לטינית: "לכאן נשאנו הגורל") 53.3 קמ"ר 62,506 המילטון
גיברלטר חצי האי האיברי, אירופה Nulli expugnabilis hosti (לטינית: "אינו נכבש בידי אף אויב") 6.5 קמ"ר 33,701

כ-1,250 תושבים זמניים

גיברלטר
הטריטוריה הבריטית באנטארקטיקה אנטארקטיקה מחקר ותגליות ("Research and discovery") 1,709,400 קמ"ר 0 תושבי קבע

50–400 תושבים זמניים

רות'רה (בסיס צבאי) (אנ')
הטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי האוקיינוס ההודי In tutela nostra Limuria (לטינית: "למוריה בחזקתנו") 60 קמ"ר 0 תושבי קבע

כ-3,000 תושבים זמניים

דייגו גרסיה (בסיס צבאי)
מונטסראט הים הקריבי כל אחד מתאמץ, כולם משיגים ("Each Endeavouring, All Achieving") 102 קמ"ר 5,215 פלימות' (ננטשה בשל פעילות געשיתדה פקטו בריידס)







סנט הלנה, אסנשן וטריסטן דה קונה:


סנט הלנה



אסנשן



טריסטן דה קונה

דרום האוקיינוס האטלנטי


נאמן ובלתי ניתן לערעור ("Loyal and Unshakeable")





באמונתנו חוזקנו ("Our faith is our strength")

410 קמ"ר


121 קמ"ר



82 קמ"ר



207 קמ"ר

5,586:


4,534



806



246

ג'יימסטאון
פיטקרן, הנדרסון, דושי ואיי אויינו האוקיינוס השקט 43 קמ"ר 50 אדמסטאון

ממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראש המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש המדינה של הטריטוריות שמעבר לים עומד בית המלוכה הבריטי. כיום עומד בראש הטריטוריות המלך צ'ארלס השלישי, המולך מתוקף היותו מלך הממלכה המאוחדת ולא מתוקף היותו מלך של הטריטוריות עצמן. בטריטוריות בהן מצויה אוכלוסייה אזרחית ממונה מושל מטעם המלך ועל פי עצת ממשלת בריטניה. לרוב המושל הוא איש הצבא הבריטי בדימוס או איש השירות הציבורי הבריטי. במדינות בהן אין אוכלוסייה אזרחית ממונה נציב (Commissioner) על ידי המלך.

לטריטוריות להן שטחים תלויים ממנה המושל מנהלן (Administrator) לייצגו באותם שטחים תלויים. המושל הוא ראש המדינה דה פקטו, ואחראי על מינוי ראשי הממשלה המקומיים. כמו כן המושל אחראי על הקשר עם ממשלת הממלכה המאוחדת.

מושלים, נציבים ומנהלנים של הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים
מושל אנגווילה | מושל ברמודה | נציב הטריטוריה הבריטית באנטארקטיקה | נציב הטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי | מושל איי הבתולה הבריטיים | מושל איי קיימן | מושל איי פוקלנד | מושל גיברלטר | מושל מונסראט | מושל איי פיטקרן | מושל סנט הלנה |
מנהלן איי ג'ורג'יה ואיי סנדוויץ' הדרומיים | מנהלן טריסטן דה קונהה | מושל איי טורקס וקאיקוס

הרשות המבצעת והרשות המחוקקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל אחת מהטריטוריות מערכת ממשל וחקיקה מקומית משלה, כתלות בגודלה של הטריטוריה ובמספר תושביה.

טריטוריה ממשל וגוף מחוקק
בהיעדר אוכלוסייה אזרחית, אין לטריטוריות אלה ממשלה נבחרת. הנציב מנהל את ענייני הטריטוריות.
בהיעדר אוכלוסייה אזרחית, אין לטריטוריה ממשלה נבחרת.
בשל מיעוט האוכלוסייה האזרחית, אין לטריטוריה ממשלה נבחרת. הממשל הצבאי מנסה לתאם את חוקי הטריטוריה עם חוקי קפריסין.
באי ראש עיר נבחר ומועצת עיר נבחרת בעלי סמכויות חקיקה מקומיים. החלטות ראש העיר והמועצה נתונות לאשרור על ידי מושל האי. למושל סמכויות חקיקה בלתי מוגבלות מכוח ממשלת הממלכה המאוחדת.
ממשלת הטריטוריה מורכבת מועצה לאומית נבחרת. בראש הרשות המבצעת עומד מושל האי שבראשותו פועלת מועצה מבצעת. חברי המועצה המבצעת ממונים על ידי המועצה המחוקקת וכן שני חברים במועצה פועלים מכוח תפקידם.
בטריטוריות אלה, בשל גודלן ומספר תושביהן, פועלת מועצה מחוקקת גדולה ובה מפלגות פוליטיות. המועצה המבוצעת קרויה "קבינט" ובראשה עומד שר ראשי (באיי קיימן הוא מכונה "מנהיג ענייני הממשלה" – Leader of Government Business), שנבחר בשל היותו ראש המפלגה הגדולה ביותר שזכתה בבחירות למועצה המחוקקת. המושל נוהג שלא להפעיל את סמכויותיו בעניינים מקומיים, ומתערב בעיקר בהחלטות הנוגעות ליחסי חוץ ולנושאים כלכליים הקשורים ליחסים הכלכליים עם הממלכה המאוחדת.
בהתאם לצו חוקת גיברלטר 2006 אשר אושרר במשאל עם בשנת 2006 בגיברלטר פועל בית מחוקקים. בראש הממשלה עומד ראש השרים של גיברלטר הנבחר לתפקיד זה. ענייני הביטחון ויחסי החוץ מצויים בסמכות מושל הטריטוריה.
ברמודה, אשר יושבה בשנת 1609 היא הוותיקה בטריטוריות בריטניה ורבת התושבים מבין הטריטוריות. בראש הטריטוריה עומד ראש ממשלה (פרמייר – Premier) ושיטת הממשל של המדינה דומה לזו של ממלכות חבר העמים. סמכויות ממשלת בריטניה, הפועלת באמצעות מושל הטריטוריה, נוגעות רק ליחסי החוץ. ממשלת הטריטוריה עוסקת בכל ענייני הפנים. הפרלמנט של ברמודה הוקם בשנת 1620 והוא מחוקק באופן עצמאי מאז הקמתו.

חוקת איי טורקס וקאיקוס נכנסה לתוקפה ב-9 באוגוסט 2006. בראש האיים עומד ראש ממשלה (פרמייר) נבחר העומד בראש ממשלת האי לה סמכויות אוטונומיות רבות.

מערכת המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל טריטוריה מערכת משפט עצמאית מזו של הממלכה המאוחדת. המערכת המשפטית של הטריטורית מבוססת על המשפט המקובל הבריטי. לכל טריטוריה תובע כללי משלה ומערכת בתי משפט משלה. בטריטוריות הקטנות ממנה ממשלת בריטניה שופט בריטי לדון בנושאים משפטיים.

יחסים עם הממלכה המאוחדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מחלקת הטריטוריות שמעבר לים" במשרד החוץ וחבר העמים של ממשלת בריטניה אחראית על הטיפול בכל הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים למעט הבסיסים הצבאיים אקרוטירי ודקליה והבסיסים הצבאיים של הטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי המצויות בשליטת משרד ההגנה. בראש המחלקה עומד השר לענייני הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים – כיום סגן שר החוץ דייוויד טריסמן. משרד זה דואג לאינטרסים של הטריטוריות, וכן הטריטוריות להן תושבים מקומיים (למעט ברמודה) מחזיקות משרד אינטרסים בלונדון. המשרד לפיתוח בינלאומי בממשלת בריטניה דואג להקצאת משאבים כספיים ועזרה כלכלית לטריטוריות השונות הזקוקות לכך. כיום רק מונטסראט וסנט הלנה מקבלות סיוע כלכלי מבריטניה.

דגלים וסמלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל אחת מהטריטוריות הוענק סמל ודגל על ידי בית המלוכה הבריטי. באופן מסורתי, מרבית הדגלים מבוססים על הנס הכחול כאשר בקנטון הדגל מצוי היוניון ג'ק. יוצאים מכלל זה הם דגל ברמודה בו נעשה שימוש בנס אדום, דגל הטריטוריה הבריטית באנטארקטיקה המשתמש בנס לבן, דגל הטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי המשתמש אף הוא בנס לבן שעליו ציור גלים המסמלים את האוקיינוס, ודגל גיברלטר שמקורו בדגל המסורתי של חצי האי. אקרוטירי ודקליה הם הטריטוריה היחידה לה אין דגל רשמי משלה, והיא משתמשת ביוניון ג'ק.

יחסים בינלאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקום הטריטוריה הבריטית באנטארקטיקה

משרד החוץ וחבר העמים של ממשלת בריטניה אחראי ליחסי החוץ של הממלכה המאוחדת בכלל ושל הטריטוריות שמעבר לים בפרט. עם זאת, חלק מהטריטוריות מחזיקות במדינות הסמוכות להן משרדי אינטרסים לטיפול בעניין סחר והגירה. חלק מהטריטוריות המצויות בים הקריבי חברות בארגון מדינות מזרח הקריביים וכן בקהילה הקריבית. הטריטוריות אינן חברות בחבר העמים הבריטי אולם משתתפות במשחקי חבר העמים הבריטי.

עד לפרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי, לא היו הטריטוריות חברות באיחוד האירופי, וחוקי האיחוד לא חלו עליהן, מלבד גיברלטר שהייתה חלק מהאיחוד האירופי, מכוח הימצאותה באירופה ומכוח חברותה של הממלכה המאוחדת. עם זאת, בשל חוק האזרחות הבריטי ומאז חוק הטריטוריות משנת 2002, נחשבו כל אזרחי הטריטוריות אזרחי האיחוד האירופי.

צ'ילה וארגנטינה אינן מכירות בטענה הבריטית לשליטה בטריטוריה הבריטית באנטארקטיקה; מאוריציוס וסיישל טוענות לריבונות בטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי; ארגנטינה טוענת לריבונות באיי פוקלנד, ובאיי ג'ורג'יה הדרומית ואיי סנדוויץ' הדרומיים וספרד טוענת לריבונות בגיברלטר.

אזרחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תושבי הטריטוריות השונות אינן מחזיקים באזרחות של הטריטוריות בהן הן חיים, וכולם נחשבים "אזרח הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים" ("British Overseas Territories citizen" או בקיצור: BOTC). הגדרה זו אינה מעניקה להם זכות לעבור מטריטוריה לטריטוריה – והמעבר תלוי בחוקי ההגירה השונים של כל טריטוריה וטריטוריה. ישנן טריטוריות המאפשרות מעבר אוטומטי מטריטוריות סמוכות.

בעבר היו כל תושבי האימפריה הבריטית אזרחים של האימפריה. מצב זה השתנה בשנת 1949 עם מתן עצמאות למרבית השטחים שהיוו חלק מהאימפריה. החקיקה משנת 1962 ו-1983 קבעה כי לאזרחי הטריטוריות לא תהיה אזרחות מלאה של הממלכה המאוחדת – קביעה זו נועדה בעיקר למנוע בריחה של תושבי הונג קונג לבריטניה לקראת העברתה של הונג קונג לסין בשנת 1997.

החוק משנת 2002 שינה את המצב החוקי והעניק למעשה אזרחות בריטית מלאה לתושבי כל הטריטוריות למעט אקרוטירי ודקליה, ותושבי הטריטוריות יכולים להיכנס לממלכה המאוחדת ולעבור להתגורר בה בלא הגבלה. מאידך, תושבי הממלכה המאוחדת אינם יכולים לעבור להתגורר בטריטוריות השונות, אלא בהתאם לחוקי ההגירה של הטריטוריות.

אסנשן והטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי מהווים בסיסים צבאיים, וכניסת מבקרים אליהם אינה מותרת.

צבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממלכה המאוחדת אחראית להגנת הטריטוריות הבריטיות שמעבר לים. האי אסנשן, המהווה שטח חסות של סנט הלנה הוא בסיס צבאי של חיל האוויר המלכותי וכן מצוי בו בסיס של חיל האוויר של ארצות הברית. הטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי מהווה אף היא בסיס של הצי המלכותי. באי דייגו גארסיה מצוי נמל צי גדול וכן שדה תעופה אשר הוחכר לארצות הברית עד שנת 2036 (עם אפשרות להארכת החכירה). בברמודה מצוי בסיס הצי המלכותי העיקרי של חצי כדור הארץ המערבי. בשל גודלו של בסיס זה והביצורים הרבים שנבנו בו לאחר מלחמת העצמאות של ארצות הברית כונה האי "גיברלטר של המערב". בתקופת מלחמת העולם השנייה נבנו בסיסים של צבא ארצות הברית וקנדה בברמודה. בסיסים אלו הורחבו בתקופת המלחמה הקרה, ועם סיומה פחת מספר החיילים המוצבים בבסיסים אלה. בגיברלטר מצויה מספנה של הצי המלכותי. ספינות נאט"ו עושות שימוש במספנה זו. כמו כן בגיברלטר בסיס של חיל האוויר המלכותי המשמש גם את נאט"ו. אקרוטירי ודקליה הם בסיסים של הצבא הבריטי של חיל האוויר המלכותי.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]