הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטרור, כיצד יוכל המערב לנצח
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
מידע כללי
מאת בנימין נתניהו
צילומים עטיפה: גבי סמלסון
סוגה פוליטיקה, ספרי מלחמות ישראל ואסטרטגיה
הוצאה
הוצאה ספרית מעריב
תאריך הוצאה 1987
מספר עמודים 270
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990013041390205171

הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח הוא ספר משנת 1987 מאת בנימין נתניהו, אז שגריר ישראל באו"ם. בספרו הציג נתניהו את משנתו המדינית בסוגיית המלחמה בטרור.

הנושאים בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר מבחר מאמרים בנושא הטרור, והוא מבוסס על דיוני חברי הוועדה השנייה, שנערכה בוושינגטון ב-1984, שמטרתה הייתה לעורר את דעת הקהל על הצורך במדיניות משותפת נגד הטרור: האיום והאתגר, טרור וטוטליטריות, הטרור והעולם המוסלמי, הרשת הבינלאומית, הטרור וכלי התקשורת, היסודות המשפטיים למלחמה בטרור, המערכה מבית והמערכה הגלובאלית.

בספר מנתח נתניהו את הגילויים של הטרור. הוא חושף את שורשיה ושיטות פעולותיה של רשת הטרור של האסלאם הפונדמנטליסטי, ומציע דרכים להדוף את גלי הטרור המופנים כלפי מדינות המערב, וביתר שאת כלפי מדינת ישראל. לטענת מחברו, הספר מפריך את הגישה שלפיה "טרוריסט בעיניו של אדם אחד הוא לוחם חופש בעיניו של אחר". הוא מבהיר את ההבדל היסודי בין טרור לבין כל סוג אחר של לוחמה.

בספר נשמעת ביקורת ישראלית על חוסר הפעילות של הקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה ברורה נגד הטרור והשלכותיו ועל החוסר באמנה בינלאומית המגדירה טרור. לטענת נתניהו, לא זו בלבד שהאמנות לא החלישו את פעילות הטרור אלא אף חיזקו והעצימו אותו[1]. ארגוני הטרור זכו להשגת יעדים פוליטיים ותמיכה מצידן של מדינות המספקות חסות וכלי נשק, ככתוב: "היו ממשלות, שביקשו לזכות בחסינות מצד הטרוריסטים על ידי קשירת עסקאות עמם. אף אחד מהסדרים אלה לא החזיק מעמד. אלה שסמכו עליהם יצאו מושפלים ומוחלשים."[2].

נתניהו שם דגש בספרו על חשיבותה של אמנה בינלאומית אחת, בעלת הגדרה אחת למעשי טרור, אשר תחייב את כלל המדינות לחתום עליה ותהיה בבחינת Pacta sunt servanda ("הסכמים יש לקיים"). אמנה זו תחזק את רוחן של מדינות קטנות יותר לצאת באופן רשמי נגד הטרור ובאופן ממשי תתמרץ מדינות לפעול נגד הטרור. בנוסף, הוא מציע את האפשרות להקים ארגון בין-לאומי שיפעל נגד הטרור ויהיו לו ארבעה תפקידים עיקריים:

  1. איסוף מודיעין
  2. הגנה על מתקנים ונתיבי הובלה
  3. פעולות צבאיות במקרי חירום
  4. פעולה מדינית נגד מדינות שיוזמות ומטפחות טרור[3]. ברי כי ביקורת מצד אישיות פוליטית תשפיע על האופן שבו הוא יתייחס לאירועים בעתיד.

בספר מתווה נתניהו את מה שכינה שר החוץ האמריקני, ג'ורג' שולץ, "דוקטרינת נתניהו" למלחמה בטרור הבינלאומי.

הספר הוקדש "להוריי, צילה ובנציון נתניהו, שלימדונו אומץ לב מהו". על פי שער הספר, כל התמלוגים ממכירתו ייועדו ל"מכון יונתן לחקר הטרור הבינלאומי" בוושינגטון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בנימין נתניהו, הטרור, כיצד יוכל המערב לנצח, תל אביב: הוצאת ספרית מעריב. 181–182.
  2. ^ הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח, עמ' 24
  3. ^ הטרור, כיצד יוכל המערב לנצח, עמ' 208.