החזית לשחרור כדור הארץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "ELF" מפנה לכאן. לערך העוסק בתחום התדר Extremely low frequency, ראו גלי רדיו.

החזית לשחרור כדור הארץ (מאנגלית: Earth Liberation Front, או בקיצור: ELF) הוא קולקטיב טרור אקולוגי בו חברים קבוצות, תאים ובודדים אשר משתמשים בוונדליזם על מנת להתנגד למה שמוגדר על ידם כניצול והרס הסביבה הטבעית. הקבוצות פועלות בעיקר בארצות הברית, ביוון, בקנדה, ובבריטניה - שם החלה התנועה את דרכה. ה-ELF טוענים שהם קבוצה המבצעת הגנה סביבתית, בטקטיקה של פעולה ישירה בלתי אלימה הגורמת לפגיעה כלכלית בחברות המרוויחות מפגיעה באיכות הסביבה, וזאת על מנת להקטין את הרווח הכלכלי של בעלי חברות הנוצר מפגיעה בסביבה.

הטכניקה של חברי החזית כוללת הרס של רכוש שהפעילים מאמינים שנעשה בו שימוש שפוגע בבעלי חיים, בני אדם, או באיכות הסביבה. פעולות אלו נקראות לעיתים אקוטאז'. אין ל-ELF שום סוג של מנהיגות, חברות רשמית או דובר תקשורת רשמי. התחליף לכל אלו הוא שכל קבוצה או יחיד המקיימים פעולה ישירה בהתאם לקווים המנחים של הקולקטיב, יכולים להכריז שהפעולה נעשתה בשם החזית לשחרור כדור הארץ.

נכון למרץ 2008, ה-ELF נמצאת בראש רשימת ה-FBI של איומי הטרור המקומיים בארצות הברית.[1] הקו המנחה של הפעילות דורש "לקחת את כל אמצעי הזהירות הדרושים על מנת למנוע כל פגיעה בבעלי חיים אנושיים ולא אנושיים". בנוגע להיעדר ההרוגים מהפגיעות של ה-ELF, סגן מפקד מחלקת מניעת הטרור ב-FBI אמר: "אני חושב שאנחנו בני מזל; השריפות הללו היו יכולות לצאת משליטה בקלות".

עקב דרך הפעולה של חברי החזית, קשה לסוכנויות הביון לעקוב אחר חברי הקולקטיב, ולא ניתן לפרק את הקבוצה. ה-FBI טוען כי רוד קורונדו (Rod Coronado) הוא המנהיג הטבעי של הקבוצה בארצות הברית, ואילו הוא טוען כי הוא הדובר הבלתי-רשמי שלה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-ELF נוסדה בשנת 1992 בעיר ברייטון, על ידי מספר פעילים של כדור הארץ תחילה! ("!Earth First"), והשם נגזר מהחזית לשחרור בעלי חיים, קבוצה אשר משתמשת בטקטיקות דומות לשחרור בעלי חיים ממעבדות ומתעשיית המזון, ופגיעה כלכלית בעסקים שפוגעים בבעלי החיים.

בביטאון של "כדור הארץ תחילה!", כתבה עליה לא היה חתום איש, הכריזה על היווצרות ה-ELF באנגליה. בכתבה נאמר שזאת קבוצה שתבצע באופן עצמאי פעולות חבלה אקולוגיות. לעומת "כדור הארץ תחילה!" ו"החזית לשחרור בעלי חיים", אשר חבריהם ביצעו פעולות ישירות מתוקשרות, תאי ה-ELF מסיבות ביטחוניות, פועלים ללא עדכון התקשורת בפעולה, וללא נטילת אחריות בפעילות.

קווים מנחים של ה-ELF[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-ELF פרסמו קווים מנחים לפעולות של הקבוצה אשר כוללים את הנקודות הבאות:

  • לגרום לנזק הכלכלי הגדול ביותר לאלו המרוויחים מהרס וניצול של הסביבה הטבעית.
  • לחשוף לציבור את הזוועות המתבצעות נגד כדור הארץ ונגד כל המינים שבו.
  • להשתמש בכל אמצעי הזהירות למניעת פגיעה בבעלי חיים ובבני אדם.

כל פעולה ישירה שנועדה להאט את חורבן כדור הארץ, ונעשית בהתאם לקווים המנחים שנכתבו לעיל, יכולים להיחשב כאילו נעשו על ידי ה-ELF.

ה-ELF פועלים נגד חברות המשתתפות בכריתת עצים, הנדסה גנטית, מכירת מכוניות וכדומה. כל אלו, לטענת ה-ELF גורמים לפגיעה באיכות הסביבה. מרבית הפעולות נעשות בקבוצות זיקה.

פעולות, יחס המשטרה, והרשעות פעילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2005 ובתחילת 2006, כחלק ממבצע Operation Backfire של ה-FBI, חבר המושבעים הגדול העמיד לדין 18 פעילים באשמת "פעולות אלימות שנעשו בשמן של זכויות בעלי חיים ואיכות הסביבה" על פי ה-FBI, רבות מפעולות אלו היו בשם ה-ELF, למרות שחלק מהעצורים הכחישו כל קשר ל-ELF. אחרים, כולל רוד קורונאדו (Rod Coronado), דווקא הצהירו על קשר עם הקבוצה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chris Ayres,‏ Eco-terrorists top the FBI's threat list after wave of arson attacks, באתר The Sunday Times,‏ 11 במרץ 2008
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.