הוראת האנגלית בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הוראת האנגלית בישראל מתחילה בבית הספר היסודי ונמשכת עד לסיום הלימודים בתיכון. אנגלית היא אחד ממקצועות הליבה בישראל ולימוד שפה זו הוא חובה בכל המגזרים[דרושה הבהרה]. לשפה האנגלית מעמד מרכזי בחברה הישראלית ובמערכת החינוך בישראל, מה שבא לידי ביטוי גם בהיקף ואופן הוראת המקצוע בבתי הספר[1].

במערכת החינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוראת האנגלית במערכת החינוך בישראל מתחילה בכיתה ג' וממשיכה עד י"ב, בה מסיימים את בחינת הבגרות באנגלית. ישנם המתחילים ללמוד אנגלית קודם לכן, דוגמת חוג האנגלית לילדים בשיטת הלן דורון. כמחצית מהתלמידים בחינוך היסודי בישראל מתחילים ללמוד את השפה האנגלית בכיתה א' או ב'[2].

בבית ספר יסודי מקובל ללמוד אנגלית על ידי שירים וציורים, ובכיתה ו' מתחילים ללמוד דקדוק. בכיתות הנמוכות מתמקדים בפיתוח כישורי האזנה ודיבור כתשתית לכתיבה וקריאה[2].

בתיכון מתחילים ללמוד ספרות אנגלית והבגרות מורכבת מקטע לא נלמד (Unseen) ומקטע כתיבה. בחינוך העל יסודי מושם דגש גם פיתוח יכולות הביטוי בעל פה באנגלית וכן על היכרות עם ספרות בשפה האנגלית[3].

בשנת תשע"ח החלה לפעול במערכת החינוך בארץ התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית (הידועה גם בשם Give me Five)[4]. בתוכנית זו מושם דגש על פיתוח השפה הדבורה בקרב התלמידים והיכרות עם אוצר מילים שימושי למטרות פרטיות, אקדמיות ותעסוקתיות. כמו כן, בתוכנית הוצב יעד להגדלת מספר התלמידים הלומדים אנגלית במסלול מורחב[5].

באקדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל במכללות ואוניברסיטאות רבות מתקיים חוג להוראת אנגלית. הלימודים לתואר ראשון ותעודת הוראה נמשכים ארבע שנים לרבות סטאז' בהוראה. קיימות גם תוכניות לתואר שני בהוראת אנגלית כשפה זרה.

במשרד החינוך מפעילים תוכניות הסבת אקדמאים להוראת אנגלית, המיועדות לדוברי אנגלית כשפת אם לצורך הכשרתם כמורים לאנגלית. מסלולים אלה מיועדים בין היתר ליוצאי הייטק המעוניינים בהסבה מקצועית לתחום ההוראה[6].

במוסדות להשכלה גבוהה הסטודנטים ממוינים לרמות באנגלית על פי ציונם באנגלית במבחן הפסיכומטרי שהם טרום-בסיסי, בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב' ופטור, כל סטודנט שאינו זכאי לפטור נדרש בלמידת קורס באנגלית בהתאם לרמתו על מנת להגיע לרמת פטור. מטרת מיון הרמות באנגלית היא יצירת רמה אחידה בין כל מוסדות הלימוד מבחינת לימוד האנגלית במסגרת התואר האקדמי בישראל[7][8].

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטלוויזיה החינוכית יצאו החל משנות השבעים מספר תוכניות טלוויזיה להוראת האנגלית וביניהן Here we are, Neighbours, Seven in Heaven, גבי ודבי ותוכניות נוספות[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הוראת השפה האנגלית בבתי הספר, באתר מאגר חוזרי מנכ"ל משרד החינוך
  2. ^ 1 2 לימוד אנגלית בגיל הרך ובחינוך היסודי, מידע שפרסם מרכז המחקר של הכנסת, 2017
  3. ^ אנגלית לחטיבה עליונה, באתר פורטל עובדי הוראה, משרד החינוך
  4. ^ התכנית לקידום לימודי האנגלית: מערכת החינוך עוברת לאנגלית מדוברת, באתר משרד החינוך
  5. ^ עד שנת 2021 - 70% מתלמידי התיכון ייגשו לבחינות ב-4 ו-5 יחידות אנגלית, באתר כלכליסט, ‏2017
  6. ^ גיוס עובדי הייטק להוראת אנגלית, באתר משרד החינוך
  7. ^ לימודי אנגלית כשפה זרה במוסדות להשכלה גבוהה, באתר המועצה להשכלה גבוהה, ‏2013
  8. ^ פחות מרבע הלומדים לתואר ראשון זכאים לפטור באנגלית, באתר מעריב, ‏2019
  9. ^ לימוד אנגלית, באתר הטלוויזיה החינוכית (ארכיון)
ערך זה הוא קצרמר בנושא חינוך. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.