הוסקוורנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Husqvarna
Husqvarna
Husqvarna
נתונים כלליים
סוג

חברת בת ל-Pierer Industrie AG

שנת ההקמה 1903
תקופת הפעילות 1903–הווה (כ־121 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם PIERER Mobility AG עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה Mattighofen עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי מאטינגהופן, אוסטריה
מוצרים עיקריים אופנועים
 
http://www.husqvarna-motorcycles.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוסקוורנה (Husqvarna) היא יצרנית שוודית של אופנועי שטח, אופנועי כביש וסופרמוטו מקצועיים בעלי מנועי ארבע פעימות ושתי פעימות. החברה החלה בייצור אופנועים בשנת 1903 בעיר הוסקוורנה (Huskvarna) בשוודיה, כחברת בת של יצרנית הנשק הנושאת שם זה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה ליצרניות אופנועים אחרות, הוסקוורנה החלה בייצור אופניים עוד בסוף המאה ה-19. ב-1903 החלה לייצר אופנועים כשבתחילה נעשה שימוש במנועים שנרכשו מחברות אחרות ושאר המכלולים יוצרו במפעל בשוודיה על סמך הידע שנצבר מתחום האופניים. ב-1918 החלה החברה אף לייצר את המנועים בעצמה ובכך הפכו האופנועים לכאלו המיוצרים באופן מלא במפעל. ב-1920, לאחר שחתמה על הסכם מכירת כלים לצבא השוודי, הוקם מפעל נפרד לייצור מנועים. המנוע הראשון שיוצר במפעל היה כולו מתכנון החברה. היה זה מנוע כפול צילינדרים בתצורת V ב-50 מעלות, בנפח 550 סמ"ק, 4 פעימות, עם מנגנון שסתומים צידי (בדומה למנועים שיוצרו באותה תקופה על ידי הרלי-דייווידסון ואינדיאן).

במהלך שנות ה-30 של המאה ה-20, השתתפה הוסקוורנה במרוצי מרוצי אופנועי גרנד פרי בקטגוריות הנפח 350 ו-500 סמ"ק. ב-1939 כבר נחשבה ליצרנית האופנועים השוודית הגדולה במדינה. למרות הישגים וניצחונות רבים בתחום מרוצי האספלט, שמה של החברה יצא בזכות אופנועי האנדורו והמוטוקרוס מתוצרתה, מאחר שהיא נחשבת ליצרנית דומיננטית בתחום לאורך השנים, עם 14 אליפויות עולם בקטגוריות הנפח 125, 250 ו-500 סמ"ק במוטוקרוס, וכן 24 תוארי אליפות עולם בתחום האנדורו ו-11 ניצחונות במרוץ הבאחה המפורסם.

ב-1977 זיהתה Electrolux, מהתאגידים הגדולים בשוודיה, את הפוטנציאל העסקי הרב שבעולם ייצור האופנועים, ורכשה את הוסקוורנה.

בשנת 1987 נמכרה חטיבת האופנועים של הוסקוורנה לחברת קג'יבה האיטלקית, והועברה כולה לעיר ווארסה באיטליה שם המשיך היצור על סמך תוכניות הקודמות משוודיה וכן פותחו מנועים חדשים לאורך השנים. שמה של החברה עודכן ל-Husqvarna AG. בעקבות המעבר לאיטליה פרשו מהוסקוורנה מספר מהנדסים שהקימו באופן עצמאי בשוודיה את מפעל האופנועים הוסאברג.

ביולי 2007 נרכשה הוסקוורנה האיטלקית על ידי יצרנית האופנועים והמכוניות הגרמנית BMW תמורת סכום של כ-93 מיליון אירו. תוכניתה של BMW הייתה להמשיך ולייצר את האופנועים באיטליה כחברה נפרדת ובכך להימנע מפיתוח מקביל של אופנועי שטח תחת המותג הגרמני. בפרסומיה, טענה BMW כי תוכניותיה למותג החדש שבאמתחתה היא "להיות לגרסה הדו גלגלית של מה שה"MINI" לחטיבת המכוניות של BMW".

לאחר שנתיים רצופות של ירידה מתמשכת במכירות הוסקוורנה, הודיעה BMW ב-31 בינואר 2013 כי חברת ההחזקות Pierer Industrie AG, הנמצאת בבעלותו של סטפן פירר (מנכ"ל ושותף יצרנית האופנועים האוסטרית KTM), רכשה את מלוא הזכויות על שמה של הוסקוורנה. שמה של החברה החדשה עודכן ל-Husqvarna Sportmotorcycle GmbH. סטפן פירר הודיע כי הייצור יעבור למפעל KTM אשר במאטינגהופן, אוסטריה. האופנוע הראשון של הוסקוורנה על אדמת אוסטריה ירד מפס הייצור ב-11 באוקטובר 2013. מאחר שהבעלות על KTM כוללת גם את הבעלות על המותג הוסאברג (שנרכש על ידי KTM ב-1995), הודיעה היצרנית כי המותגים יתאחדו חזרה לכדי מותג אחד תחת השם הוסקוורנה והמותג הוסאברג יחדל מלהתקיים. מחלקות השיווק, מכירות ופיתוח של הוסאברג הועברו באופן מלא לפעילות תחת השם הוסקוורנה.

שנתיים לאחר מכן, ב-2015 עם הצגתו של דגם ה-701 סופרמוטו, הכריזה הוסקוורנה על חזרתה לתחום יצור אופנועי הכביש עם זוג דגמי אופנועים בנפח 375 סמ"ק (ונקראים "401") ואופנוע נוסף בנפח 693 סמ"ק (המשתייך לדגמי ה-"701"). שמות סדרות אופנועי הכביש החדשים, הנקראים בשוודית כ-Svartpilen ("חץ שחור") ו-Vitpilen ("חץ לבן"), שואבים את השראתם מדגם ה-Silverpilen ("חץ כסוף") שהושק ב-1955 כאופנוע פורץ הדרך של הוסקוורנה: הראשון שנבנה לטובת רכיבת שטח מקצועית עם משקל של 75 ק"ג בלבד, ושימוש ראשון במתלה קדמי טלסקופי ושיכוך הידראולי למתלים מלפנים ומאחור.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר אופנועים בודדים יובאו לישראל במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20 בייבוא אישי ותחת כנפי יבואנית דוקאטי באותן שנים. אופנועי מוטוקרוס בודדים הוברחו ארצה באופן בלתי חוקי במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20. במחצית השנייה של 2008, בעקבות המהלך של BMW העולמית לרכישת המותג, החל ייבוא מוסדר של אופנועי הוסקוורנה לישראל על ידי קמור חברה לרכב, יבואנית BMW לישראל. היבוא נמשך עד לאמצע 2013, ליחידות האחרונות שעוד נותרו במפעל האיטלקי ולאחריהן הופסק הייבוא עד ליוני 2014, עת התחילה חברת עופר אבניר בייבוא הוסקוורנה מחדש לישראל, הפעם ממפעל KTM באוסטריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוסקוורנה בוויקישיתוף