הוסטיליאנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוסטיליאנוס
Hostilianus
לידה משוער 230
סרמסקה מיטרוביצה, סרביה.
פטירה 251 (בגיל 21 בערך)
וימינקיום, סרביה.
שם מלא גאיוס וואלאנס הוסטיליאנוס מסימוס קוונטוס אוגוסטוס
מדינה האימפריה הרומית
הקיסר ה-36 של האימפריה הרומית, ביחד עם טרבוניאנוס גאלוס

גַּאיוּס וַואלֶנְס הוֹסְטִילִיָאנוּס מֶסִיוּס קְוִוינְטוּס אוֹגוּסְטוּסלטינית: Hostilian Gaius Valens Hostilianu Messius Quintus Augustus;‏ 230? – 251) היה קיסר רומאי ששלט במשותף עם טרבוניאנוס גאלוס במהלך שנת 251.

נולד למצביא הצבאי הרומי ומי שעתיד להיות קיסר גאיוס מסיוס קווינטוס דקיוס ואשתו האצילה הרומאית הרניה קופרסניה אטרוסקילה. הוא נולד כלל הידוע בשנת 230 או בסמוך לכך בעיר סִירְמִיוּם, בירת הפרובינציה הרומית פאנוניה (סרמסקה מיטרוביצה, סרביה). עם עליית אביו לכס המלוכה הוא זכה לכבוד וחינוך השמורים לנסיך רומאי אך חיי בצל אחיו הבכור והמועדף הרניוס אטרוסקוס שאף זכה לשבת לזמן קצר על כס המלוכה לצד האב.

בתקופת השלטון של בני המשפחה היה מצב האימפריה הרומית היה בכי רע, ומפקדי צבא רומאיים מפרובינציות שונות מרדו כנגד השלטון המרכזי בתקווה לתפוס את כיסא הקיסרות או לקרוע נתחים מגוף האימפריה. תקופת שלטונם הקצרה נחשבת לשיא של משבר המאה ה-3 במהלכו התחלפו 25 קיסרים על כס השלטון, והקיסרות חוותה משברים צבאיים, מדיניים וכלכליים חמורים. בנוסף, בשנת 251 פרצה מגפת קיפריאנוס - ככל הנראה אבעבועות שחורות, שגרמה לתמותה גבוהה ופגעה בכוח האדם שעבד בחקלאות, אך בעיקר ביכולתה של הקיסרות לגייס חיילים לצבאה ולהגן על עצמה. השבטים הגרמניים שחשו את חולשת האימפריה החלו בסדרת פלישות נועזות אל מעבר לגבולות שחייבו את דקיוס לצאת לסדרת מערכות על מנת להדוף את הפולשים, בתקופה זו החלו הגותים את סדרת התקפותיהם על האימפריה הרומית, אחת ההתקפות המתועדות הראשונות הייתה בתקופת שלטונם של דקיוס והרניוס אטרוסקוס, כנגד תראקיה. הצבאות נפגשו ב-25 ביוני 251 בקרב אבריטוס המכריע. הקרב נערך בפרובינציית מואסיה בסמוך לעיר הבולגרית המודרנית ראזגרד, הצבא הרומאי נלכד בביצות שבשדה הקרב והושמד לחלוטין, הקיסר דקיוס עצמו היה בין הנספים וביחד עם הרניוס אטרוסקוס נרשם בספרי ההיסטוריה כקיסרים הרומאים הראשונים שנהרג במלחמה כנגד אויב זר.

עם מותם בחר הצבא הרומי את טרבוניאנוס גאלוס כקיסר, בעוד יורש העצר של דקיוס, בנו הצעיר הוסטיליאנוס יושב ברומא. בצעד יוצא דופן הכריז טרבוניאנוס גאלוס על הוסטיליאן כשותף לו בתפקיד הקיסר כדי למנוע מלחמת אזרחים. באותה שנה מת הוסטיליאנוס ממגפה שפרצה ברומא, וגאלוס מינה את בנו וולוסיאנוס כקיסר-שותף.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  •   The Cambridge Ancient History Volume 12: The Crisis of Empire, AD 193-337, 2nd editionEdited by Alan Bowman, University of Cambridge 2005 

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוסטיליאנוס בוויקישיתוף
  • קטע מתבליט על ארון קבורה רומאי משנת 251 המתאר סצנה ובה ככל הנראה הוסטיליאנוס בעת קרב עם לוחמים גרמאניים
    הוסטיליאנוס, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)