הדיוויזיה התשיעית (סוריה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדיוויזיית המשוריינת התשיעית
סימול טקטי של הדיוויזיה
סימול טקטי של הדיוויזיה
סימול טקטי של הדיוויזיה
פרטים
מדינה סוריהסוריה סוריה
שיוך הצבא הסורי
סוג דיוויזיה
בסיס האם אל שרעיה, דרעא
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1970–הווה (כ־54 שנים)
מלחמות מלחמת יום הכיפורים
מלחמת המפרץ
מלחמת האזרחים בסוריה
פיקוד
יחידת אם הקורפוס הראשון

הדיוויזיה המשוריינת התשיעית של הצבא הסורי היא דיוויזיית שריון סורית אשר לחמה במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת המפרץ ומשתתפת כיום במלחמת האזרחים בסוריה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיוויזיה הוקמה בשנת 1970, ונקראה במקור דיוויזיית חיל הרגלים התשיעית, אם כי על פי הרכבה היא הייתה למעשה דיוויזיית שריון. ב-1973 השתתפה הדיוויזיה במלחמת יום הכיפורים ובמתקפה על רמת הגולן בתחילת המלחמה. הדיוויזיה תקפה את מרכז הרמה, לצד הדיוויזיה ה-5 שתקפה את הגזרה הדרומית והדיוויזיה ה-7 שתקפה את הצפון. תחת פיקוד הדיוויזיה היו בדרג הראשון החטיבה הממוכנת ה-52 (עם 41 טנקים) בחלק הצפוני של הגזרה והחטיבה הממוכנת ה-33 (עם 41 טנקים) בחלקה הדרומי של הגזרה. מאחורי חטיבות הדרג הראשון היו שתי חטיבות דרג שני; החטיבה המשורינת ה-43 (עם 95 טנקים) והחטיבה המשוריינת ה-51 (עם 95 טנקים), שסופחה לדיוויזיה. על הדיוויזיה פיקד במהלך המלחמה חסן טורקמאני. במהלך מלחמת המפרץ הדיוויזיה הוצבה כחלק מהעתודה הצפונית של הפיקוד הערבי המאוחד, והשתתפה במעט קרבות.

מלחמת האזרחים בסוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיוויזיה נלחמת כיום במלחמת האזרחים בסוריה במסגרת הכוחות הנאמנים למשטר בשאר אל-אסד.[1][2] היא השתתפה בקרבות בנפת אידליב בין 20122013, במתקפה בדרום סוריה בין פברואר למרץ 2015, ובמתקפת דרעא ו א-סווידא ביוני של אותה שנה.

בין נובמבר 2017 לינואר 2018 לקחו יחידות הדיוויזיה חלק בקרבות בפאתי דמשק (קרב חרסטה) ובמהלך אוגוסט 2021 השתתפו במתקפת דרעא, שהובילה לכיבושים נרחבים ממזרח ומערב לעיר דרעא לטובת כוחות השלטון הסורי.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא סוריה ובנושא צבא. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.