הבלתי משוחדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבלתי משוחדים
The Untouchables
מבוסס על הבלתי משוחדים עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי בריאן דה פלמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ארט לינסון, מפיק בפועל ריימונד הארטויק
תסריט מבוסס על הרומן שכתבו אוסקר פריילי ואליוט נס; התסריט עובד לסרט בידי דייוויד מאמט
עריכה ג'רלד ב. גרינברג, ביל פנקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קווין קוסטנר, שון קונרי, אנדי גרסיה, צ'ארלס מרטין סמית ורוברט דה נירו
מוזיקה אניו מוריקונה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטיבן בורום עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 ביוני 1987
משך הקרנה 119 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מאפיה, סרט ביוגרפי, סרט דרמה, סרט פעולה, סרט היסטורי, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $25,000,000
הכנסות $76,270,454
הכנסות באתר מוג'ו untouchables
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבלתי משוחדיםאנגלית: The Untouchables) הוא סרט מאפיה דרמטי תקופתי משנת 1987 המבוסס על סדרת טלוויזיה משנת 1959 ועל ספרו של אליוט נס, המתאר את מאמציו להביא את הגנגסטר האיטלקי-אמריקאי אל קאפונה למשפט במהלך תקופת היובש בארצות הברית. במאי הסרט הוא בריאן דה פלמה והתסריטאי הוא דייוויד מאמט. הסרט משחזר את שיקגו של ראשית שנות השלושים, ומככבים בו קווין קוסטנר כאליוט נס, שון קונרי כשוטר המקוף האירי-אמריקאי ג'ים מאלון, ורוברט דה נירו כקאפונה.

קונרי זכה בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר עבור תפקידו בסרט. הסרט הפך ללהיט, והכנסותיו בעולם היו 76 מיליון דולר. משחק מחשב המבוסס על הסרט הופץ בידי ספקטרום סינקלייר, Amstrad CPC, קומודור 64, Amiga, ולאחר מכן Nintendo Entertainment System‏, Super Nintendo Entertainment System. סרט מבוא בשם "הבלתי משוחדים: עלייתו של קאפונה" (The Untouchables: Capone Rising) נמצא בשלבי הפקה בבימויו של בריאן דה פלמה. הסרט מספר את סיפור עלייתו של אל קאפונה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת היובש בארצות הברית הביאה לגל פשע מאורגן בשנות העשרים וראשית שנות השלושים. כנופיות שונות הבריחו כמויות גדולות של אלכוהול ושלטו על עסקיהן באמצעות אלימות וסחיטה. הבעיה הקשה ביותר הייתה בשיקגו, שם שלט מנהיג המאפיה אל קאפונה (רוברט דה נירו) כמעט על כל העיר (אפילו על ראש העיר), וסיפק אלכוהול באיכות נמוכה ובמחירים גבוהים. סוכן משרד האוצר אליוט נס (קווין קוסטנר) התמנה לעמוד בראש הפעולות ללכידת אל קאפונה והאימפריה שלו. האסטרטגיה ההתחלתית בה נקט נס הייתה עריכת פשיטות בהשתמשו ביחידות גדולות של שוטרים, אולם אלו נחלו כישלון, לרוב עקב השחיתות שפשתה במשטרה, ומידע עליהן דלף למבריחים בראשות קאפונה שדאג לסכלן.

בחפשו אחר רעיונות לשינוי טקטיקה ביקש נס עזרה מהשוטר הוותיק ג'ים מאלון (שון קונרי), אירי-אמריקאי שאינו מושחת, שייעץ לו לגייס צוות טרי ישירות מהאקדמיה לשוטרים, שכן שם הם עדיין לא נתונים להשפעות שחיתות. השניים הולכים לאקדמיה ומגייסים צוער איטלקי-אמריקאי בשם ג'ורג' סטון, במקור ג'וזפה פטרי (אנדי גרסיה), שהוא גם צלף מוכשר. אדם נוסף שהתגייס לקבוצתם הוא רואה החשבון אוסקר ואלאס צ'ארלס מרטין סמית, שהוצב לצוות מוושינגטון, וכך התגבש צוות שמסוגל להילחם בקאפונה ללא חשש שחיתות.

הם עורכים את פשיטתם המשותפת הראשונה על סניף דואר מקומי, שבו נמצא מחסן של אלכוהול בלתי חוקי. מאלון, כמו רוב השוטרים, יודע היכן נמצא האלכוהול ויודע כי אין עושים דבר בנידון מכיוון שאיש אינו מעוניין להרגיז את קאפונה וכנופייתו. הפשיטה נוחלת הצלחה וללא הרוגים. הצלחתם של הארבעה מכה הדים והם זוכים לפרסום בעיתונות. ואלאס מגלה ומדווח לנס שקאפונה לא הגיש דו"ח מס הכנסה מזה ארבע שנים, מאז 1926. בהסתמך על כך ניתן להאשימו בהעלמת מס, אם לא מתאפשר להרשיעו בדרך אחרת. בשלב מסוים מנסה אחד מפקידי העירייה המושחתים בשירות קאפונה לשחד את נס ואנשיו בסכום כסף גדול כדי שיוותרו על החקירה, אולם נס דוחה בזעם את השוחד ומשליך את האיש החוצה ביחד עם מעטפת המזומנים.

כוונותיו של קאפונה מובהרות כאשר המתנקש הראשי בשירותו, פרנק ניטי, עובר בשעת לילה מאוחרת עם מכוניתו ליד ביתו של נס ומעיר "אדם צריך להיזהר שלא יקרה דבר רע למשפחתו" וממהר להסתלק מהמקום. בהבינו שקאפונה אכן מתכוון לפגוע בו ובמשפחתו, שולח נס את אשתו ובתו למקום סתר מוגן, בעודו מדריך את צוותו לשמור על פרופיל נמוך בחקירות.

במהלך פשיטה על קבוצת מבריחים שנערכת בגבול ארצות הברית-קנדה מצליח מאלון לשבות את ג'ורג', מנהל החשבונות של קאפונה, ולשכנע אותו לספק להם הוכחות על הכנסותיו. בתום הפשיטה, משהם מגיעים לבניין מטה המשטרה, מלווה אותו וואלאס במעלית ושם יורה בהם ניטי המחופש לשוטר, והורג את שניהם. ההתנקשות מותירה את נס ללא עד וללא הוכחות כנדרש להגשת כתב אישום על העלמת הכנסות נגד קפונה. תסכולו מניע אותו לגשת לבית המלון בו התגורר קאפונה כדי להתעמת עמו לפני אנשיו, אלא שמאלון מגיע לשם בדיוק בזמן, ודוחף את נס החוצה ומציל אותו מזעמו של קאפונה.

מאלון מאיץ בנס לעכב את התובע שכבר עומד לוותר על הגשת כתב האישום, בעוד הוא ינסה לאתר את פיין, מנהל חשבונות נוסף של קאפונה. הוא אכן לומד על מקום הימצאו של פיין לאחר חילופי מהלומות עם חברו, מייק דורסט, מפקד המשטרה האירי הקשיש והמושחת. מאלון מזמין את נס לביתו כדי למסור לו את המידע, אך לפני שזה מגיע אליו, זוכה מאלון לביקורו של בריון חמוש בסכין המכונה 'בוטי', שאותו מניס מאלון באיומי אקדח. אלא שבדלת ביתו אורב לו גם ניטי ומרסס אותו בתת מקלע. נס וסטון מגיעים ומוצאים את מאלון פצוע ומדמם אנושות, ובנשימותיו האחרונות מספיק לדווח לשניים היכן ומתי בדיוק יעזוב פיין את שיקגו ברכבת.

נס וסטון מגיעים לתחנת הרכבת ומוצאים את פיין, עליו שומרים 'בוטי' וגנגסטרים נוספים. לאחר קרב יריות אכזרי (הומאז' לסצנת מדרגות אודסה מתוך הסרט אוניית הקרב פוטיומקין של סרג'יי אייזנשטיין) מצליחים השניים להרוג את בוטי ואת שאר השומרים, למעט את פיין עצמו שנותר בחיים. פיין מעיד בבית המשפט נגד קאפונה ומודה שהעביר לו במשך כשלוש שנים מעל 1.3 מיליון דולרים, בעוד נס מבחין בכך שקאפונה נינוח ואפילו מחייך, ללא חשש מתקופת המאסר הארוכה הצפויה לו עתה, ואז גם מבחין נס בניטי הנושא אקדח בתוך אולם בית המשפט. בסיוע פקיד בית המשפט מוציא נס את ניטי מהאולם וזה מגיש להם מכתב מראש עיריית שיקגו המבקש "להגיש כל סיוע לפרנק ניטי". נס שולף ממעילו של ניטי קופסאת סיגריות, בכוונה לעשן, ואז מבחין בכתובתו של מאלון רשומה בפנקס הגפרורים, ומכך מסיק שניטי הוא שרצח את מאלון.

ניטי, שהבין כי נחשף, יורה בפקיד בית המשפט ובורח לגג הבניין, תוך חילופי יריות במרדף בינו לבין נס, כולל ניסיון הימלטות כושל על חבל מזדמן, שבסיומו התגרה ניטי בנס בציינו כיצד מת מאלון בביתו כמו חזיר. בחמת זעם דוחף נס את ניטי מגג הבניין, משם הוא מתרסק אל מותו על גג מכונית חונה, נקמתו של נס על רציחתם של מאלון וואלאס. נס שב לאולם בית המשפט שם מראה לו סטון את רשימת המושבעים ששוחדו, שמצא בתוך מעילו של ניטי, מה שגם מסביר את מצב רוחו הרגוע של קאפונה במהלך הדיון.

בהפסקה, בלשכת השופט שחלקו בשחיתות נחשף זה עתה, עלה בידי נס לסחוט ממנו את הרשעת קפונה, בשקר לפיו נכלל גם שמו ברישומי השוחד של מנהל החשבונות פיין, המעיד בדיון. עם חידוש המשפט בתום ההפסקה מודיע השופט על החלפת המושבעים עם אלו היושבים במשפט אזרחי באולם הסמוך. קאפונה הזועם דורש מסנגורו לבטל את החלטת השופט תוך שהוא מכה בו, וכתוצאה מכך נסוג עורך-הדין מטענת "לא אשם" בכתב-ההגנה, לטענת "אשם". קאפונה מורשע ומגיב שוב באלימות, שרק בניו ועוזריו מצליחים להפיגה.

נס אורז את חפציו במשטרת שיקגו. הוא מבחין בתליון של יהודה הקדוש, פטרונם הקדוש של השוטרים, שמאלון נשא עמו עד מותו, והספיק להעבירו לידי נס. עתה, כשסטון בא להיפרד ממנו, מציע לו נס את התליון ולוחץ את ידו באומרו: "הוא היה רוצה ששוטר כמוך יקבל את זה". בצאתו מהבניין לרחוב, ניגש לנס כתב כדי לקבל הצהרה מהאיש שהכניס את קאפונה לכלא, אבל נס רק מעיר שהוא "היה שם כשהגלגל הסתובב". הכתב מציין בתגובה שתקופת היובש עומדת להסתיים, ושואל את נס מה בדעתו לעשות בנדון, ונס עונה רק: "אני חושב שאלך לשתות משהו".

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד מבוסס על
קווין קוסטנר אליוט נס אליוט נס
רוברט דה נירו אל קאפונה אל קאפונה
שון קונרי ג'ים מאלון מרטין לאהארט
אנדי גרסיה ג'ורג' סטון
צ'ארלס מרטין סמית אוסקר ואלאס פרנק ג. וילסון
ריצ'רד בראדפורד מייק דורסט
ג'ק קהו וולטר פיין
בילי דראגו פרנק ניטי פיל ד'אנדריאה
בראד סאליוון ג'ורג' רואה החשבון
פטרישה קלארקסון קתרין נס

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלתי משוחדים צולם בשיקגו, אילינוי; הארדין, מונטנה; ובאזורים המקיפים את ה-Great Falls שבמונטנה.

רוברט דה נירו התכונן כה ביסודיות לתפקיד אל קאפונה, שאף לבש תחתונים מהתקופה, למרות שלא מבחינים בכך לאורך הסרט. לאחר שהסרט יצא לאקרנים אמר דה נירו שהוא לא היה מרוצה מהופעתו בסרט ומהסרט בכללותו.

ההבדלים בין הסרט למציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסרט ישנם רק ארבעה "בלתי משוחדים": אליוט נס, ג'ים מאלון, אוסקר ואלאס וג'ורג' סטון. לפי הביוגרפיה של נס, היו למעשה עשרה, כולל הוא עצמו. מאלון, ואלאס וסטון הן דמויות בדויות. ייתכן שמקבילו בחיים האמיתיים של מאלון היה מרטין לאהארט, נצר למשפחת שוטרים אירי-אמריקאי, ששירת כמשנהו של נס. אולם נס ולאהארט היו שניהם בשנות העשרים לחייהם בעת חקירתו של קאפונה. לאהארט נולד בארצות הברית, לא באירלנד. צ'ארלס מרטין סמית רואיין במהדורת ה-DVD המיוחדת המציגה את התסריטים, השחקנים. הוא מספר כי ואלאס, הסוכן הממושקף, שהיה רואה חשבון במקצועו, עוצב באופן חופשי לפי דמותו של פרנק וילסון, סוכן משרד האוצר שפיקד על צוות של חקירות מס הכנסה והרכיב תיק של העלמות מס נגד קאפונה.
  • במציאות ערכו אליוט נס וצוות הבלתי משוחדים שלו קרב עם ארגוני הפשע של קאפונה. אולם לעומת זאת מעורבותם בתיק העלמות המס נגד קאפונה, ששלח אותו לבסוף לכלא, הייתה מועטה. היחידה לחקירות פשעים של מס הכנסה הרכיבה תיק זה בנפרד מפעילותו של נס, למרות שנס תפש בפשיטותיו כמה מהראיות במשפט נגד קאפונה שכללו דיווחים כספיים. באופן דומה יחידת מס הכנסה העבירה מידע ליחידתו של נס בדבר מיקומן של מבשלות השיכר והמזקקות.
  • האסטרטגיה העיקרית של אליוט נס במלחמתו בכנופייתו של קאפונה הייתה פשיטה על מבשלות. במבשלות השיכר הושקע הון רב והוצאת אחת מהן מכלל שימוש גורמת לאובדן מיידי של רכוש ולאובדן הכנסות עתידיות. הפשיטות הטילו מכה קשה על ארגונו של קאפונה ומנעו ממנו מכירת מוצר שמניב רווחים. בסרט נראים נס ויחידתו פושטים פעם אחת על מחסן אלכוהול ופעם אחרת לוכדים משלוח בינלאומי של אלכוהול שמגיע מהגבול הקנדי, אולם הם לא נראים פושטים על מבשלה בודדת.
  • הסצנה שבה נס מתפרץ לבית המלון המשמש כביתו של קאפונה ודורש ממנו להתעמת עמו, הייתה בדויה לחלוטין. במציאות, נס וקאפונה מעולם לא נפגשו פנים אל פנים לפני משפט העלמות המס של קאפונה.
  • שניים מארבעת הבלתי משוחדים נהרגים בסרט. במציאות איש מבין הבלתי משוחדים לא נהרג, על אף שכמה מהם נפצעו במהלך הקרבות נגד הכנופיות. פרנק באסיל, שהיה עמית של נס טרם הקמת היחידה, נהרג. אולם באסיל לא היה סוכן באופן רשמי. שני הבלתי משוחדים שנהרגו בסרט נראים שותים או מתכוונים לשתות אלכוהול בשלב כלשהו במהלכו.
  • במהלך סצנת המשפט, נראה ניטי משחד את המושבעים של משפט קאפונה, על מנת לזכות את מעבידו מכל אשמה. לאחר מכן מחליף השופט את חבר המושבעים ששוחדו בחבר המושבעים ממשפט אחר שהתנהל בחדר בסמוך (הדבר לא נראה הגיוני, כיוון שהמושבעים החדשים מתבקשים להכריע במשפט שבו החמיצו חלק גדול מהראיות והעדויות). במציאות, שלט ניטי באימפריה המתמוטטת של קאפונה, בעודו מנסה להכניס לחבר המושבעים מאגר של מושבעים פוטנציאליים לפני שהמשפט התחיל, ובנקודה זו הוחלפו בחבר מושבעים שנאסף למשפט אחר.
  • בעוד השופט בסרט מוצג כנוטל שוחד, שהחליף את המושבעים רק תחת איום חשיפת שחיתותו, זכה במציאות השופט, ג'יימס וילקרסון, למוניטין רב בשל הגינותו. הרעיון להחליף את צוות המושבעים כבר בתחילת משפט קאפונה היה שלו בלבד.
  • בסרט מצהיר עורך דינו של קאפונה על אשמתו של מרשו, חרף מחאותיו הנמרצות של זה. בחיים האמיתיים טען קאפונה שאינו אשם והמשפט הגיע להכרעת הדין. עורך הדין של ההגנה במשפט פלילי אינו מורשה לטעון לאשמתו של הלקוח, בשמו של הלקוח, ללא הסכמתו.
  • העימות האחרון בין נס לניטי, שבו האחרון נופל למותו, הוא בדוי לחלוטין. למעשה, בילה ניטי כמעט שש שנים בניהול האימפריה של קאפונה לאחר מאסרו. ניטי התאבד במרץ 1943 לאחר שהבין שקיים סיכוי רב שהוא ירצה עונש מאסר. משרתו הנרצע של קאפונה, שנתפש נושא אקדח בבית המשפט, ולאחר מכן נמצאה עליו רשימת המושבעים ששוחדו, היה פיל ד'אנדריאה, לא ניטי והוא לא נשא אישור מראש עיריית שיקגו. התגלית הוליכה למאסר שקט ולא לקרב יריות על הגג.
  • בנימה דומה מתואר ניטי בסרט כצלף הראשי של קאפונה. במציאות הוא היה בנקודה זו לפחות, ממונה על ענייניה הכספיים של הכנופיה. ג'ק מקגוורן או פרד ברק היו מתאימים יותר לתיאורו של ניטי בסרט.
  • בסרט מתייחסים אל נס ויחידתו כאל "סוכני משרד האוצר". למעשה, בזמן חקירתו של קאפונה, הייתה הסוכנות שנס עבד עבורה קרויה "לשכת היובש", והיא הייתה חלק ממשרד המשפטים מאז שנת 1930.
  • בסרט מתואר נס כראש משפחה ולו אישה, בת ובן בדרך. בחיים האמיתיים נישא נס שלוש פעמים, אולם היה רווק במשך רוב התקופה של חקירת קאפונה. לנס האמיתי היה ילד אחד, בן שהוא אימץ ביחד עם אשתו השלישית, זמן רב לאחר שקריירת אכיפת החוק שלו הגיעה לתומה.
  • הפרטים שלעיל מתייחסים לאוטוביוגרפיה של אליוט נס כאל המציאות והשוואתה לסרט, אך ספק אם האוטוביוגרפיה הזו אמינה, או שהיא מציגה את גרסה מוטה של נס למציאות. "ראיות שנמצאו 75 שנה אחרי המשפט, שבעקבותיו נשלח המאפיונר לכלא, מעידות כי היו אלה הממשל, שישה אנשי עסקים משיקגו ורואה חשבון אמיץ אחד, פרנק וילסון שמו, שהפילו אותו."[1]

הצלחת הסרט בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשבוע הראשון להקרנתו הכניס הסרט בארצות הברית 10,023,094 דולר.
  • סך הכנסותיו בארצות הברית היו 76,270,454 דולר, ובעולם היו הכנסותיו מעל 106.2 מיליון דולר.

הערות לגבי הרקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הדיווח בכלי התקשורת המפיקים רצו את שון קונרי בסרט, אבל לא יכלו להרשות לעצמם לשלם את השכר הגבוה שהוא דרש. לאחר משא ומתן נאות קונרי לשחק בסרט תמורת 50,000 $ ו-10% מן ההכנסות. המפיקים הסכימו לכך כיוון שהציפיות היו שסרט זה לא יניב רווחים גבוהים. על כל פנים, הצלחת הסרט הייתה מעבר לכל דמיון ושון קונרי שלשל לכיסו סכום נכבד ביותר. הייתה זו אחת מהפעמים הראשונות ששחקן תוגמל במידה רבה כל כך בשל "הימור" על רווחיו העתידיים של סרט, ומאז שחקנים רבים הימרו, בהסתמכם על שמם ומיומנויות המשחק שלהם, הסתפקו במשכורות נמוכות, בתמורה לאחוז מן הרווחים.

תגובות הביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל בעיקר ביקורות חיוביות מן המבקרים. וינסנט קנבי מהניו יורק טיימס נתן לסרט ביקורת מעולה והכתיר כ"עבודה כבירה" בגלל שהוא היה "וולגרי, אלים, מצחיק ולפעמים יפה באורח עוצר נשימה".[2] רוג'ר איברט מן הצד השני, כתב: "ל'הבלתי משוחדים' יש תלבושות יפהפיות, תפאורות מרהיבות, מכוניות מצוינות, רובים טובים, ולוקיישנים נבחרים, אך מעט צילומים שמתעדים בנאמנות את תקופת היובש.[3] מבקרים רבים ובכללם איברט מתחו ביקורת על תפקידו של רוברט דה נירו בגילומו של אל קאפונה כאכזבה הגדולה של הסרט, בעודם משבחים את הופעתו של שון קונרי. עם זאת, קונרי זכה במקום הראשון במשאל של ה-BBC במבטא הגרוע ביותר בסרט.[4] לאונרד מילטון העניק לסרט ניקוד של 4 כוכבים מתוך 4, קולין מקנוטון דירג את הסרט ב-4 כוכבים מתוך 5.

פרסי אוסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט אקדמון[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הבלתי משוחדים: עלייתו של קאפונה" (The Untouchables: Capone Rising) הוא סרט מקדים בסדר האירועים לסרט "הבלתי משוחדים". הוא מספר את סיפורו של אל קאפונה, הגעתו לשיקגו ויחסיו עם השוטר ג'ימי מאלון, אותו מגלם ג'רארד באטלר ועלייתו לבסוף של קאפונה לשליטה על המאפיה.

פתיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח בכך שאל קאפונה הורג את ארוין מייסי בניו יורק ובנקודה זו עובר קאפונה לשיקגו. ג'ימי מאלון קודם לאחרונה לבלש ומתיידד עם קאפונה. הוא אינו לוקח מקאפונה שוחד, אבל מתיידד איתו, בעודו עוצר את אנשיו, אבל לא את קאפונה עצמו, מכיוון שיש לו בן והוא בן תשע. קאפונה משיב טובה בכך שהוא מותיר בחיים עדה לרצח, עוזרת ושמה אלינה. אולם הוא משנה את דעתו והורג אותה ברכבת. מאלון הנרגז מתחיל לאסוף סביבו גנגסטרים אירים על מנת לנקום, כשהשיא הוא בטבח יום ולנטיין. [5]

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטואן פוקואה יועד במקור להפיק ב-2004,[6] אולם דה פלמה לקח את המושכות שנה לאחר מכן.[7] הצילומים החלו ביוני 2007, אולם התעכבו באוקטובר. ג'רארד באטלר הוחתם לשחק את ג'ים מאלון במאי 2007.[8] ניקולס קייג' ניהל משא ומתן ויועד לגלם את דמותו של אל קאפונה, אולם ויתר עליו בשל לוח זמנים צפוף.[9] בראיון בנובמבר 2007, אמר דה פלמה שהוא היה מעדיף לא ללהק את התפקיד הראשי, לעבור לפרויקט הבא, ולהתחיל בהפקה כבר בחודש הקרוב: דה פלמה הצהיר שהוא מעוניין שהצילומים ייערכו במהלך החורף על מנת לשחזר את טבח יום ולנטיין הקדוש.[10]

משחקי מחשב ווידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

Ocean Software הפיצה את משחק הווידאו ב-1989 עבור מחשבי ספקטרום סינקלייר, Amstrad CPC, קומודור 64, MSX,‏ Amiga, ולאחר מכן Nintendo Entertainment System ו-Super Nintendo Entertainment System. המשחק מבוסס בחופשיות על הסרט ומאפשר למשתתפים בו לקחת חלק בסצנות החשובות שבסרט. הוא נערך בשיקגו והמטרה העיקרית של המשחק היא לחסל את אנשיו של אל קאפונה ולבסוף להכניס את קאפונה עצמו לכלא.

דמויות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אליוט נס
  • ג'ים מאלון
  • אוסקר ואלאס
  • ג'ורג' סטון (ג'וזפה פטרי)

רמות המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הרחובות: זוהי הרמה הראשונה של המשחק והיא שמה את השחקן כאליוט נס היורה בגנגסטרים מאחורי מחסן בעודם יורים בך.
  2. המחסן: בתור נס אתה חייב לירות על גנגסטרים שיש להם מידע הנוגע לקאפונה ולאסוף מהם מידע כשהם נורים.
  3. הגשר: זוהי הרמה הראשונה שבה 'הבלתי משוחדים' (סטון, מאלון, ואלאס ונס) הם דמויות שניתן לשחק בהן. בתור 'הבלתי משוחדים' אתה מפוצץ כמה מהמשאיות נושאות הסמים של קאפונה.
  4. הסימטה: רמה זו דומה מאוד לרמת 'הרחובות', אולם עומדת בפניך האפשרות להחליף בין נס לבין הבלתי משוחדים.
  5. תחנת הרכבת: בתור נס אתה חייב להוביל עגלת תינוק במורד המדרגות בעודך יורה באחד מבריוניו של קאפונה.
  6. בני הערובה: אחד מאנשיו של קאפונה לקח בן ערובה, מנהל החשבונות של קאפונה ועד אפשרי ובעודך שולט בג'ורג' סטון אתה חייב לירות ירייה אחת ולהרוג את הגנגסטר של קאפונה.
  7. גגות הבניינים: רמה אחרת שהיא דומה לרמת 'הרחובות' פרט לכך שעליך להטעין מחדש את האקדח שלך בין ירייה לירייה בעודך תופס מחסה מאחורי הקיר של בניין בית המשפט. רמה זו היא עימות בין אליוט והרוצח של קאפונה, פרנק ניטי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Tucker, Kenneth. Eliot Ness and the Untouchables: The Historical Reality and the Film and Television Depictions. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, 2000. ISBN 0-7864-0772-7

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הבלתי משוחדים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]