הבית הצהוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבית הצהוב
Van Gogh's woning aan de place Lamartine in Arles
מידע כללי
צייר וינסנט ואן גוך
תאריך יצירה 1888
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
רוחב 91.5 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 72 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מספר יצירה s0032V1962 (מוזיאון ואן גוך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מוזיאון ואן גוך, אמסטרדם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבית הצהובצרפתית: Maison Jaune; בהולנדית: Het gele huis) הוא ציור שמן על בד משנת 1888 מעשה ידי הצייר ההולנדי הפוסט אימפרסיוניסטי וינסנט ואן גוך.

תיאור היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם היצירה מתייחס למבנה המתואר בה - מבנה מס' 2 בכיכר לאמארטין (Place Lamartine) בארל שבצרפת. ב-1 במאי 1888 שכר ואן גוך ארבעה חדרים במבנה (שני חדרים גדולים בקומה התחתונה, ששימשו כחדר עבודה וכמטבח; ושני חדרים בקומה השנייה, חדר שנה לואן גוך עצמו, וחדר אורחים בו לן חברו, האמן פול גוגן במשך כחודשיים החל מסוף אוקטובר 1888). חלקו השמאלי של המבנה שימש כחנות מכולת. המבנה נותר על מכונו עד שנהרס בהפצצה של בעלות הברית ב-25 ביוני 1944 במהלך מלחמת העולם השנייה.

ואן גוך נהג לאכול במסעדה הנמצאת בכיכר לאמארטין 28, מבנה זה, שהיה צבוע ורוד, מתואר אף הוא בשמאל התמונה.

מימין לבית הצהוב ניתן לראות בתמונה את שדרת מונטמאז'ו (Avenue Montmajour). בהמשך השדרה ניתן לראות את השדרה עוברת מתחת לשני גשרים - הראשון, עליו עוברת רכבת בדרכה ללונה הנמצאת בגדה הנגדית של נהר הרון. הגשר השני שימש את קו הרכבת PLM אשר קישר בין פריז, ליון ומרסיי.

בשמאל התמונה ניתן לראות את קצה המדרכה אשר הקיפה את אחד הגנים הציבוריים שהיו בכיכר לאמארטין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור מעשה ידי ואן גוך בצבעי מים.

היצירה צוירה בספטמבר 1888. ואן גוך שלח סקיצה של התמונה לאחיו, תיאו ואן גוך וכתב לו במכתב:

אני מצרף סקיצה של בד ציור רבוע המייצג את הבית ומיקומו תחת שמש גופריתית, ושמים בצבע קובלט טהור. התמה של הציור היא קשה! אבל מסיבה זו אני רוצה להכניע אותה. בגלל שהיא פנטסטית. הבתים הצהובים בשמש, וכן הצבע הכחול הטרי הבלתי ניתן להשוואה. גם כל שטחי האדמה צהובים. אני אשלח לך בקרוב ציור יותר טוב מסקיצה זו.
הבית משמאל הוא צהוב עם תריסים ירוקים. בית זה מוצל על ידי עץ. זו המסעדה בה אני סועד מדי יום. ... קפה הלילה אותו ציירתי אינו בתמונה. הוא ממוקם משמאל למסעדה.

[1]

בעת שצייר את היצירה קרא ואן גוך לתמונה "הבית וסביבתו" (בצרפתית: La Maison et son entourage. לאחר מכן שינה את שם היצירה ל"הרחוב" (בצרפתית: La Rue)[2].

יצירות נוספות המתארות את המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הבית של ואן גוך" מעשה ידי פול סיניאק, 1932, צבעי מים.

ואן גוך עצמו יצר העתק של היצירה בצבעי מים. היצירה היוותה השראה לפול סיניאק אשר יצר אף הוא בצבעי מים מספר יצירות המתארות אותו אתר.

מיקום היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותו של ואן גוך נותרה היצירה בעזבונו. מאז שנת 1962 היצירה נמצאת בבעלות מכון וינסנט ואן גוך, ומושאלת דרך קבע למוזיאון ואן גוך שבאמסטרדם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הבית הצהוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]