הבזק אור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ברפואה, הבזק אור (מוכר גם בשם קרן אור, באנגלית: IPL - Intense pulsed light) הוא טכנולוגיה המשמשת קוסמטיקאים לטיפולי הסרת שיער וחידוש העור ומשמשת ורופאים בטיפולי רפואת עור. הטכנולוגיה מבוססת על מקור אור בספקטרום רחב, בדרך כלל באורך גל של 500–1,200 ננומטר (אור נראה ותת-אדום). מסננים משמשים לצמצום טווח זה לשם התאמתו לכרומופורים ספציפיים.

שימוש קוסמטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש הקוסמטי בהבזק אור פותח בשנות ה-90. ב-1997 אושר מכשיר בטכנולוגיה זו לשימוש על ידי ה-FDA. זמן קצר לאחר האישור דיווחו רופאים על מספר תופעות לוואי מבורכות כתוצאה משימוש במכשיר, ובהן איבוד שיער והבהרת כתמים באזורים המטופלים. כיום שימושו העיקרי של המכשיר הוא בטיפולים להסרת שיער.

מכשיר הפועל בטכנולוגיה זו שולח הבזקי אור בעוצמה גדולה ובספקטרום רחב. האור עובר דרך העור הבהיר יחסית ופוגע בריכוזי מלנין גבוהים - בהם בסיס השיער (הכהה בהרבה מהעור) וכתמים. בהיחסמו בגופים כהים אלו הופכת אנרגיית האור לאנרגיית חום הממיסה והורסת את התאים. הפולסים הם מהירים והכאב המורגש הוא מינימלי.

זרוע אדם, ארבע שעות אחרי טיפול בהבזק אור. הנפיחות בדרך כלל יורדת בהדרגה אחרי כ 3–4 ימים.

הסרת שיער לצמיתות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר קרן האור פוגעת בפיגמנט המלנין הקיים בשיער, הורס החום הנוצר את תאי הפיגמנט ואת שורש השיער.

על מנת להסיר את השיער לצמיתות יש לבצע טיפול בן כ-5 עד 10 מחזורים בהפרשים של כחודש - תלוי באזור המטופל, בגוני העור והשיער ובאיכות המכשיר המשמש לטיפול. אחוזי ההצלחה של הטיפולים נעים בין 70% עד 85% [דרוש מקור]- תלוי בתכונות העור והשיער - וזאת ממספר סיבות: לשיער יש מחזור צמיחה ובזמן הטיפול כשני שלישים מהשיער לא צומח או נמצא בתהליכי צמיחה, ומאחר שלא קיבל עדיין את צבעו הכהה קרן האור לא יכולה להרוס אותו. בנוסף, יכולים לחול שינויים הורמונאליים במקביל לתקופת הטיפול, המביאים ליצירת תאי שיער חדשים. לכן אין לבצע טיפול כשידוע על שינויים הורמונאליים או בזמן נטילת תרופה העלולה ליצור שינויים כאלו.

תופעות לוואי עלולות לכלול תחושה של חום ועקצוצים קלים בזמן הטיפול, וכן תיתכן כוויה קלה, שתעבור בדרך כלל בתוך יומיים.

חידוש העור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידוש העור, או בשמו הלועזי והעממי "פוטו רג'וביניישן", הוא פעולה נוספת שניתן לבצע בעזרת המכשיר. חידוש העור פירושו בעיקר הבהרת כתמים והעלמת ורידים בולטים. אופן הפעולה זהה להסרת שיער: כאשר קרן האור פוגעת בכתם, בנימים או בוורידים הכהים יותר מן העור שמסביבם, החום הנוצר מפזר וממיס את המלנין או את הנימים באזור המטופל. מספר הטיפולים נע בין 1 ל-5 - גם כאן בהתאם לאזור המטופל, לגוון העור ולסוגו.

הטיפול מתאים כמעט לכל אזור בגוף פרט לאזורים רגישים מאוד כדוגמת תנוכי אזניים ואברי המין. לבעלי עור בהיר יהיה יותר קל להעלים כתמים, אך השיטה מתאימה גם לבעלי עור כהה, עד גוון מסוים. בכתמי פיגמנטציה בהירים (בהרת) אי אפשר בשיטה זו, שכן האור פועל על גוונים כהים ולא על בהירים.

אורך הטיפול הוא כרבע שעה בכל אזור, ובהתאם לגודל הכתם. לאחר הטיפול נוצר גלד (קליפה) באזור שטופל. הגלד יתקלף כשבועיים עד כשבועיים וחצי לאחר מכן, והמשך הטיפול יתאפשר. תופעות הלוואי כוללות רגישות גבוהה מאוד לשמש של העור באזור המטופל, לכל אורך תקופת הטיפול. מומלץ שלא להיחשף לשמש בזמן הטיפול, ולמצער להשתמש בקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה.

טכנולוגיית הבזק אור לעומת טכנולוגיית הלייזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיוון שטכנולוגיית הבזק אור וטכנולוגיית הלייזר להסרת שיער יצאו לשוק בסוף שנות ה-90 והציעו תכונות מתקדמות להסרת שיער, התפתחה תחרות בין שתי הטכנולוגיות.

יתרונות הלייזר לעומת הבזק אור
עוצמת מכשיר הבזק אור נמוכה מזו של הלייזר ואחוזי הצלחת הטיפול הם מעט נמוכים יותר במכשיר הבזק אור לעומת מכשיר הלייזר. מספר הטיפולים בלייזר נמוך משמעותית מטיפולים בהבזק אור (מספר הטיפולים משתנה בין אדם לאדם).

חסרונות הלייזר לעומת הבזק אור
יתרונם הבולט של מכשירי הבזק אור הוא טיפול בכהי עור לעומת הלייזר שאינו מסוגל לבצע זאת לרוב - (למעט מכשור חדש שיצא ב-2012 ומתאים לכהי עור ולבעלי שיער בלונדיני). מכשיר הבזק אור עושה זאת על ידי יצירת מספר אורכי גל שונים, תכונה זו מאפשרת לטפל גם בבעלי גוון עור כהה על ידי התאמת אורך הגל על פי הפרשי הגוונים בין העור לשיער. יתרון נוסף הוא בכך שאין צורך בהשגחה רפואית לעומת הצורך בהשגחה רפואית בטיפולי לייזר.

חסרונם המשותף
לבעלי שיער בהיר, בלונדיני או ג'ינג'י, שתי השיטות אינן יעילות לרוב משום שאנרגיית האור של שני המכשירים אינה נקלטת ביעילות על ידי גוונים בהירים של שיער, שאינם נבדלים משמעותית מהגוון הכללי של העור. מכשיר לייזר חדש פתר חלקית את הבעיה, המכשיר נותן פתרון לכהי עור ולבלונדינים על ידי הקטנת עוצמת האור והארכת משך זמן הפולס, אך עדיין לא נמצא פתרון לבעלי שיער שקוף (בעלי שיער שיבה או שיער בהיר מאוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]