הבורר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבורר
סוגה דרמת פשע
דרמה משפחתית
פעולה
קומדיה
מתח
רומנטיקה
יוצרים רשף לוי, שי כנות עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים רשף לוי
רגב לוי
בימוי שי כנות עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים משה איבגי
יהודה לוי
שלומי קוריאט
אורי גבריאל
יוסף אבו ורדה
חנה אזולאי-הספרי
לירית בלבן
אניה בוקשטיין
נטע גרטי
עדי גילת
שלום מיכאלשווילי
מיכאל רוז'צקי
מאיה מרון
ציון ברוך
גאלה קוגן
אביב אלוש
אורי קלאוזנר
רמי הויברגר
יורם טולדנו
פרסים פרס האקדמיה לטלוויזיה
פסקול אסף אמדורסקי
ארץ מקור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות עברית
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 45 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל סער יוגב
רשף לוי
חברת הפקה JCS (עונות 1–2)
ינוסן הפקות (עונות 3–4)
עורכים יצחק צחייק עריכת הנתון בוויקינתונים
צלמים רון אברו
אורך פרק כ-45 דקות
שידור
רשת שידור HOT
YES (ש.ח, 20162017)
ערוץ 24 (ש.ח, 12 במאי 2019-הווה)
תקופת שידור מקורית 26 במאי 20071 בינואר 2014 (6 שנים ו־31 שבועות)
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבורר היא סדרת טלוויזיה ישראלית, המשלבת דרמת פשע, אלמנטים של קומדיית פשע ודרמה משפחתית. הסדרה שודרה החל מ-27 במאי 2007 ועד לסיומה ב-1 בינואר 2014, במשך 4 עונות ו-45 פרקים, בחברת HOT. הסדרה מגוללת את סיפורו של נדב פלדמן, עובד סוציאלי צעיר, המגלה כי הוא מאומץ ומוצא עצמו בנבכי משפחתו של אביו הביולוגי, ברוך אסולין, מראשי הפשע המאורגן בישראל, המכונה "הבורר", עקב פעילותו כבורר בסכסוכי העולם התחתון.

"הבורר" היא אחת מסדרות הטלוויזיה הפופולריות ביותר בישראל מאז הפקתה. הסדרה מתמקדת, בשילוב בין הדרמטי למותח, בעימות שבין החברה בכללה לנורמות של עולם הפשע, ובמיוחד בנורמות ובקודי ההתנהגות של העולם התחתון. בין השאר מבליטה הסדרה, באופן סאטירי, את הניגוד שבין אופני התנהגות מסוימים של חלק מגיבורי הסדרה (כמו הפגנת אדיקות דתית) ואופני התנהגות אחרים (כמו הזלזול המופגן בחיי אדם).

יוצרי הסדרה הם רשף לוי, שכתב את כל פרקי הסדרה והמציא את הקונספט שלה, ושי כנות, שביים את כל הסדרה.

הסדרה שודרה מספר פעמים בשידורים חוזרים בערוצים HOT3 ו-HOT Plus, וזמינה לצפייה בשירות ה-VOD. כמו כן שודרה בחלקה גם בערוץ 2, בשנת 2016 שודרה הסדרה לראשונה ב-yes, בערוץ yes קולנוע ישראלי באפיק 6, ובשנת 2019 גם בערוץ 24.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה 2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוך אסולין, ראש משפחת פשע מגבעת שמואל ואדם בעל עקרונות מוסריים ודתיים למחצה, משמש בורר בעולם התחתון ומתיר עימותים עסקיים ואישיים בין עבריינים. שירת בצבא כלוחם ב-101. עולמו של הבורר מתחיל להתערער עם שובו של יגאל "הנאצי" מזרחי, לשעבר חברו הטוב ביותר אך כיום אויבו המושבע, מבית הכלא בגרמניה. נדב פלדמן, עובד סוציאלי ישר דרך, מגלה שהוא בנו הביולוגי של ברוך אסולין, שמסר אותו לאימוץ כשהיה תינוק. הקשר החדש בין נדב לברוך גורם לנדב להיעקר מחייו השלווים, ולהישאב לתוך עולם הפשע. כאשר נדב הסתבך עם עופר נרקיס, איש שב"כ אלים, הבורר עוזר לו. כהכרת תודה, נדב עזר לבורר לעבוד על "האלמנה השחורה" - אלמנה המסרבת לפרוע חוב שלקח בעלה המנוח מהבורר. אבי "הטחול", בנו הבכור של הבורר, הורג את משה "ג'יפה", בעלה לשעבר של קוקי, המאהבת שלו, במועדון של האחים קובלובה לאחר שהביא לה סמים וקובר את גופתו בעודו בחיים בעזרתם של האחים קובלובה, עבריינים העובדים בשבילו. דודי אילוז ביקש מהרב איפרגן שישאיר את מאבטחו של הבורר מחוץ לבית כנסת וכך המתנקש יוכל להורגו, המתנקש יורה בברוך אסולין בבית הכנסת, והבורר ניצל והורג את המתנקש שדודי אילוז שלח. לאחר מכן ולדה ואבי הטחול לוקחים את הרב איפרגן לפרדס כדי לחקרו על המעשה ותוקפים את הרב איפרגן עד זוב דם, ואז מתברר למשפחת אסולין שדודי אילוז ביקש מהרב שישאיר את המאבטח מחוץ לבית כנסת. הבורר ואנשיו מחפשים את דודי אילוז כדי לחקור אותו ואז להרוג אותו, אך התוכנית לא יצאה אל הפועל והם מוצאים אותו מת במכוניתו. כשיגאל הנאצי חוזר מהכלא בגרמניה, האחים קובלובה מחליטים לבגוד באבי ה"טחול" והשניים עושים יד אחת עם יגאל ה"נאצי". יגאל הנאצי והאחים קובלובה מנסים להפליל את אבי ה"טחול" על הרצח של משה "ג'יפה" באמצעות שתילת טביעות אצבע, אך בשגגה הם מפלילים את קוקי. שנאלצת לסגור עסקה עם חוקר המשטרה מדמוני ששם עליה מכשירי ציתות. נעמי מזמינה חיסול על איציק סאסא על כך שנפרד ממנה ב-SMS ושולחת את רון הפרסי שיהרוג את איציק סאסא, אך נעמי מתחרטת כשהיא מגלה שהיא בהריון ממנו ורון הפרסי מציל את איציק סאסא בזמן שהוא גוסס. אבי הטחול ניסה להרוג את אחיו נדב, אך הבורר מציל אותו ברגע האחרון והורג את ולדה. יגאל הנאצי שולח את שימי אנג'ל להרוג את הבורר, ושימי אנג'ל שולף אקדח ויורה בבורר בביתו. הירייה מפילה את הבורר לבריכת השחייה שבחצר ביתו, וגופתו הצפה בה צובעת את המים בדם.

עונה שנייה 2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ההתנקשות בו הבורר הפצוע מובהל לבית החולים. אבי מנסה למצוא אשמים ונדב מציע לביים את הלווייתו של ברוך. הבורר שומע להצעתו של נדב, ומודיעים לכולם, כולל אשתו, שהבורר מת ונערכת לו הלוויה. כאשר נדב מגלה שההלווייה המדומה נוצלה לניסיון רציחתו של יגאל הנאצי הוא מונע זאת, ונוצר קרע בין נדב לברוך.

הבורר ועמרם "בולדוג" מנסים להתנקש בשימי אנג'ל אך ניסיון זה נכשל והם הורגים בטעות את בנו בן ה-13, וכתוצאה מכך ברוך נכנס לדיכאון ומוצא מחסה בביתו של נדב, שם הבורר מחליט לצרפו לעסק המשפחתי, על אף התנגדותו הנמרצת של נדב. נדב מקיים קשר רומנטי עם אירנה קובלובה, הנשואה לעבריין שיושב בכלא על תקיפה ואונס. נדב מנסה לנתק את הקשר, אך היא מסרבת לכך ומטרידה אותו. לאחר כניסתו של אבי הטחול למארב של האחים קובלובה, נדב מציל אותו ממוות. שרון, חברתם של אורנה ונדב, מנהלת רומן עם הבורר. כשנודע לאבי על זה, הוא מספר לגילה על קיומו של נדב, ובכך היא מרגישה נבגדת וקוראת לעידן הרומי לפגוע בנדב ובאורנה. עידן רומי פונה עם המשימה לרון הפרסי והשניים מחליטים להשתמש באלימות. השניים תוקפים את אורנה בביתה ומכים אותה והורגים את העובר בבטנה ובמקביל עידן נפגש עם קוקי ואונס אותה באכזריות ואילו היא מנסה לצאת מהארץ. באותו זמן נדב יוצא יחד עם ברוך ואבי אסולין ואנשיהם לפגישה עם יגאל הנאצי והאחים קובלובה, לשם השבתה בשלום של אושרית, שלקחו אותה כערבון על השוד יהלומים שיוסי שדד. אמו של נדב מטלפנת אליו במהלך הפגישה, ומבשרת לו שאורנה איבדה את עוברה עקב התקיפה. נדב, הסבור שהתקיפה היא יוזמה של יגאל הנאצי, שובר עציץ ודוקר אותו בבטנו.

עונה שלישית 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות דקירתו של יגאל הנאצי המשטרה עוצרת את הנוכחים. כאשר נדב מבין שתוקפיה של אורנה עלולים להתנקש בה שוב, הוא נמלט מהמעצר. אילוז, שוטר מושחת, ממנה שוטר בשם עידו וינר על לכידת נדב. כדי שנדב לא יואשם ברצח, ברוך הציל את חייו של יגאל בזירת הפשע, יגאל שורד ושותלים לו פלטינה בבטן. לאחר ניסיון התנקשות כושל בו, יגאל הורג את המתנקש שהאחים קובלובה שלחו ובורח מבית החולים, מוצא מקלט בביתו של "בולדוג", ומשם הוא מתחיל לפורר את האמון בין משפחת אסולין וקרוביהם. נדב נעצר על ידי המשטרה, והבורר מנסה למצוא "פראייר" שישב במקום נדב בכלא. לפי פסק הבורר רון הפרסי מתייצב במשטרה ומודה בדקירתו של יגאל. במקביל אילוז מורה לשחרר את נדב. אורנה מזהה את רון הפרסי כמי שתקף אותה ומספרת זאת לנדב. במקביל מגלה בולדוג לברוך שגילה אשתו אחראית לתקיפה על אורנה. ובעקבות כך מפעיל הבורר על גילה אשתו עונש כליאה ל-10 שנים. בולדוג בשליחותו של הבורר, הורג את רון הפרסי לאחר שהתגלה כי הוא זה שתקף את אורנה.

בפרק האחרון לעונה משתלט יגאל הנאצי, בעזרתם של שימי אנג'ל, פארוקי והאחים קובלובה על התשלום שנועד לאבי הטחול בגין עסקת סמים. וגונבים מאבי הטחול 26 מיליון יורו. שימי אנג'ל בשליחותו של יגאל הנאצי שם במלון מזוודה ובו פצצה, ופארוקי מודיע לאבי הטחול שבמזוודה נמצא חלקו בתשלום. הבורר ונדב משכנעים את אבי הטחול שזו מלכודת. יגאל הנאצי ועידן הרומי שולחים את איציק סאסא להרוג את הבורר בברית, אך איציק לא מוכן לעשות זאת ומתוודה לפני הבורר. אבי מגלה, כי קוקי, המאהבת שלו, סמויה במשטרה. במהלך הברית של בנם של נעמי ואיציק סאסא, הבורר שולח את עמרם בולדוג ואיציק סאסא, להרוג את כל הבוגדים של משפחת אסולין כתוצאה מכך: שימי אנג׳ל נרצח, דוד אילוז נרצח, פבל נרצח וניקולה נפצע, במקביל עידן הרומי נרצח מכיוון שפתח את המזוודה שפארוקי הכין לאבי הטחול ושבעצם הכילה פצצה, דבר אשר נדב תכנן מראש בגלל פגיעתו של עידן באורנה. יגאל הנאצי מגיע אל נדב וטוען בפניו שהוא אביו האמיתי ולא הבורר.

עונה רביעית ואחרונה 2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הרביעית נפתחת כשנדב פלדמן נעלם לאחר הגילוי שאולי אביו הביולוגי הוא יגאל הנאצי, אויבו המושבע של הבורר. עקב זאת הוא מסכל את תוכניתו של הבורר לחסל את יגאל הנאצי, ומנסה להשכין שלום בין השניים. לשם כך הוא מקיים קשר עם יגאל הנאצי, מאחורי גבו של הבורר. לאחר ניסיון התנקשות ביגאל הנאצי ביציאתו מבית המשפט, יגאל הנאצי הורג את המתנקש שהבורר שלח אליו. אבי הטחול מקבל התקף פסיכוטי ומנסה להתאבד, אך נדב מציל אותו ברגע האחרון ומביא לאשפוזו בבית חולים פסיכיאטרי. בולדוג הורג את טויטו ובנדה, שני עבריינים שהחליפו בוררות של הבורר בזו של יגאל הנאצי. ניקולה נוקם את המוות של אחיו פבל, ושולח מתנקש שיהרוג את נעמי כפית, אך המתנקש טועה בזיהוי והורג עוברת אורח. בהיעדרו של אבי הטחול, נוגס יגאל הנאצי בעסקי הפרוטקשן שלו. נדב מעמיק את השתלבותו בעסקי הפשע של אסולין, ומגייס אנשים שיהיו חייליו הנאמנים, ובהם צלף יוצא יחידת דובדבן בשם ניר. עמליה חוזרת לחייו של הבורר, אך הוא הסתיר זאת מנדב. נדב ואירנה מחליטים לשלוח את הילד שיוולד לאימוץ. דובר, בעלה של אירנה יוצא לחופשה מהכלא וניקולה מספר לו על נדב מתוך כוונה שיהרוג את נדב. נדב מסתבך יותר לאחר שיוסי אסולין ראה אותו נפגש עם יגאל הנאצי. לאחר מכן נדב רוצח את יוסי אסולין, באמצעות זריקת רעל בבית חולים, כדי שלא יספר לבורר שהוא נפגש עם יגאל הנאצי, האויב המושבע של הבורר. ולאחר מכן נדב רוצח גם את דובר, בעלה העבריין של אירנה. קפח (אחיו של רון הפרסי) מגלה שרון הפרסי נרצח והסתירו זאת ממנו. אבי הטחול משתחרר מהאשפוז ומודיע לכולם שהוא פורש מעולם הפשע. הבורר הורג את מימון, לאחר שנדב מפליל אותו במרמה בשיתוף פעולה עם יגאל הנאצי. ניקולה, פארוקי וקפח מנסים להרוג את אבי הטחול אך בטעות הם הורגים את ענבל. אבי הטחול נוקם את המוות של אשתו ענבל, ויחד עם נדב הורג את ניקולה באמצעות מטען נפץ שהוטמן במכוניתו. נדב עורך לבורר וליגאל הנאצי בדיקת אבהות בלי ידיעתם, אך משמיד את תוצאות הבדיקה, מחשש שאביו הוא יגאל. וינר מנסה לשכנע את אלונה ולאחר מכן את אורנה להפליל את נדב במעשי רצח.

בפרק האחרון בסדרה נדב מקבל שנית את תוצאות בדיקת האבהות, ונודע לו שאביו הביולוגי הוא ברוך אסולין. הוא מתכנן להרוג את יגאל הנאצי בעזרתו של ניר. לשם כך הוא מספר ליגאל הנאצי שהוא האב לפי בדיקת האבהות, וקובע איתו פגישה במועדון, כדי להורגו. הטענה שיגאל הנאצי הוא אביו של נדב מגיעה אל בולדוג, והוא מוסר אותה לברוך אסולין, שמגיב בזעם אך אוסר על בולדוג להרוג את נדב. בולדוג מאשר לפארוקי לשלוח את קפח להרוג את נדב. וכשנודע לאבי הטחול שקפח מתכנן להרוג את נדב, אבי הטחול הורג את קפח, ובכך אבי הטחול חוזר לעולם הפשע. במפגש בין יגאל הנאצי לנדב יגאל הנאצי הורג את ניר, אך מיד לאחר מכן נדב שולף את האקדח והורג את יגאל הנאצי. בסצנת הסיום של הסדרה נדב פוגש את הבורר ביציאה מהמועדון, ומנסה לומר לו שהרג את יגאל הנאצי, אך הבורר, שהשתכנע שנדב הבן של יגאל הנאצי, שולף את האקדח ויורה בנדב. בשארית כוחותיו נדב מוסר לבורר את תוצאות בדיקת האבהות, והבורר מגלה שלמעשה ירה בבנו וזועק לשמיים, בזמן שאבי מגיע ומנסה להציל את נדב. הסוף נותר פתוח בנוגע לשאלת מותו של נדב. יוצר הסדרה רשף לוי הסביר כי נדב מת, ואף בסצנה גנוזה נדב הוכנס לשק גופות, אולם "הוט" מנעו את צילומה מתוך תקווה שתיכתב עונה נוספת[1].

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקני הסדרה הראשיים (במשפחת אסולין). מימין לשמאל: שלומי קוריאט, מאיה מרון, חנה אזולאי-הספרי, אניה בוקשטיין, יהודה לוי. למטה: משה איבגי

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברוך אסולין - "הבורר" (משה איבגי): (עונות 1–4) ראש ארגון פשע והבורר של העולם התחתון. בנה את האימפריה העסקית-פלילית שלו, הכוללת רשת בתי קזינו וגביית דמי חסות, בשותפות עם אחיו יוסי וחברו הטוב יגאל "הנאצי". לאחר שיגאל נעצר בגרמניה ויוסי, אחיו, התמכר לסמים, חזר לנהל את האימפריה לבדו. נשוי לגילה מזה 30 שנה, וניהל רומן בעבר עם עמליה - אימו של נדב. מרבה לצטט מתוך התנ"ך[2] בסוף העונה הראשונה מנסה להתנקש שימי אנג'ל בחייו, אך הוא שורד את ניסיון ההתנקשות. לאחר שהשתקם מפציעתו, בחדרו בבית החולים, מחליט לשמוע לעצתו של נדב ולהסתיר את דבר היותו בחיים, זאת במטרה לטמון מלכודת ליגאל "הנאצי" ולחסלו. כך, מודיעים בני משפחתו של הבורר על פטירתו, ומארגנים לו טקס הלוויה רב רושם. במהלך טקס ההלוייה, מטרפד נדב את ניסיון החיסול של משפחת אסולין ומציל את חייו של יגאל "הנאצי". הבורר ממשיך להעמיד פני מת לאורך כל העונה השנייה. בסצנת הסיום של הסדרה, החותמת את העונה הרביעית והאחרונה, יורה הבורר בנדב, לאחר שהבין שהוא אינו בנו אלא בנו של יגאל "הנאצי". בעוד הוא שותת דם על הארץ, מספר שניות לאחר שהכדור פילח את חזהו, ממלמל נדב לעבר הבורר: "אבא... רצחתי את הנאצי", ושולף בכוחות אחרונים מכיסו את תוצאת בדיקת האבהות שערך, תוצאה הקובעת כי ברוך אסולין, הבורר, הוא אביו. הבורר מבין את הטעות הטראגית שעשה, וזועק לשמיים.
  • נדב פלדמן/אסולין (יהודה לוי): (עונות 1–4) עובד סוציאלי המגלה כי הוא בנו הביולוגי של הבורר מחברתו לשעבר, עמליה, איתה בגד באשתו גילה. שירת בצבא כלוחם במגלן. 25 שנה לאחר שנמסר לאימוץ, נדב יוצר קשר עם הבורר, קשר שהולך ומעמיק לאורך ארבע עונות הסדרה, עד ששואב את נדב לגמרי לתוככי עולם הפשע. מאורס לאורנה, אך במהלך הסדרה בוגד בה עם אירנה ומכניס אותה להיריון, אירנה היא אחות במקצועה, וחברתה של נעמי כפית ואחותם של פבל וניקולה קובלובה. לאחר שנפרד מאורנה, מחל ברומן עם אלונה. מהעונה השלישית הוא מנהל בית מלון, במטרה לשוות לעיסוקו ועסקיו תדמית חוקית ולגיטימית. בסוף העונה השלישית יגאל "הנאצי" טוען שהוא אביו של נדב, ולא הבורר. בעונה הרביעית מזוהה כ"נדב אסולין" באופן רשמי, ועומד בראש האימפריה. בסצנת הסיום של העונה הרביעית והאחרונה נורה על ידי הבורר עקב שרשרת אי הבנות שנדב אינו בנו אלא בנו של יגאל "הנאצי", לא ידוע אם הוא חי או מת בסוף הסדרה.
  • אבי "הטחול" אסולין (שלומי קוריאט): (עונות 1–4) בנו הבכור של הבורר, המתעתד לרשת את האימפריה, אף שיש ספק האם הוא מתאים לכך. לכינוי "אבי הטחול" זכה עוד בצעירותו, לאחר שפוצץ למספר נערים שהטרידו את חברתו את הטחול. נשוי לענבל ומנהל רומן מתמשך ולא כל כך בסתר עם קוקי. בעונה השלישית הוא נופל לסם, ובסופה נודע לו שקוקי עבדה בשביל המשטרה. הוא לוקה בהתקף פסיכוטי ושפיות דעתו נפגעת. בעונה הרביעית הוא מנסה להתאבד אך נדב מציל אותו ברגע האחרון, ומביאו לאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי, שם מגלה שהפסיכיאטר הראשי ניסה לסמם אותו וארגן מרד ובריחה מסודרת יחד עם חבריו שפגש במקום. בבית החולים הפסיכיאטרי הוא פוגש בנטלי, עמה מתחיל בקשר זוגי, כאשר הוא עדיין נשוי לענבל. בעונה זו הוא חוזר למוטב וזונח את עולם הפשע אך לבסוף חוזר אליו בשנית כאשר יורה בקפח למוות. אשתו ענבל נרצחת על ידי פארוקי. בסצנת הסיום של הסדרה החותמת את העונה הרביעית והאחרונה מגיע לגג של המועדון לאחר שברוך ירה בנדב, אבי זועק בו להזמין אמבולנס.
  • יגאל "הנאצי" מזרחי (אורי גבריאל): (עונות 1–4) האנטגוניסט הראשי של הסדרה, ואויבו המושבע והאכזר של הבורר. בעבר הבורר ויגאל היו חברים טובים, והסתכסכו על רקע כספי ועל עמליה, אמא של נדב שניהלה מערכת יחסים עם שניהם. היה שותף לשוד בנק עם הבורר ויוסי אחיו, בגרמניה אך נכלא ל-25 שנה. מאז שהגיע לארץ מנסה להפיל את הבורר. בסוף העונה השנייה נדב דוקר אותו בבטן, אך הוא ניצל בעונה השלישית בזכות פלטינות שמחדירים לגופו. בסוף העונה השלישית מגיע לנדב וטוען בפניו שהוא אביו האמיתי ולא הבורר. נרצח על ידי נדב בסוף העונה הרביעית, לאחר שגילה כי הבורר זה אכן אביו הביולוגי.
  • עמרם "בולדוג" (יוסף אבו ורדה): (עונות 1–4) חברו הטוב והוותיק ביותר של הבורר ועושה דברו הנאמן. מקפיד על אוכל בריא (בעיקר טונה). בסוף העונה השלישית נאלץ לרצוח את חברו רון "הפרסי" בפקודתו של הבורר, דבר אשר מזעזע אותו וגורם לו בעונה הרביעית להזיות שם מופיע חברו המת. בסוף העונה הרביעית ניתנת רמיזה לכך שהחליט לעזוב את משרת ״העובד״ של משפחת אסולין, ומעוניין להצטרף אל שורותיה בתור חבר מן המניין.
  • גילה אסולין (חנה אזולאי-הספרי): (עונות 1–4) אשתו של הבורר ואמא של נעמי כפית ואבי הטחול אסולין מדגישה שוב ושוב שאינה מבינה דבר בעסקי בעלה, אך מתגלה כאישה חזקה ומניפולטיבית. בסוף העונה השנייה גילתה על קיומו של נדב, בנו של ברוך מחוץ לנישואין, ושלחה את רון הפרסי ועידן הרומי כדי שיפגעו באורנה, חברתו, במטרה שיתרחק ממשפחת אסולין. בסוף העונה השלישית נכנסה לעונש כליאה ל-10 שנים על כך שגרמה לאיבוד העובר של אורנה. בפרק האחרון בסדרה משוחררת מהכלא על ידי ברוך בעקבות שרשרת אי הבנות שנדב אינו בנו של ברוך אלא של יגאל הנאצי.
  • נעמי "כפית" אסולין (לירית בלבן): (עונות 1–4) בתו בעלת התשובה של הבורר, מוצגת כדמות נלעגת. קיבלה את כינויה "נעמי כפית" משום שבצעירותה הוציאה למישהו את העין בכפית. במהלך הסדרה מנהלת זוגיות עם איציק סאסא, אך לאחר ש"זוכה" להכיר אותה לעומק, בורח כל עוד נפשו בו, ועקב כך נעמי שולחת את רון הפרסי שיתנקש בסאסא, וכתוצאה מכך הופך לנכה. בסוף העונה השנייה השניים מתחתנים בלית ברירה מצידו, ולשניים נולד ילד.
  • אירנה קובלובה (אניה בוקשטיין): (עונות 1–4) אחותם היפה של פבל וניקולה, עובדת כאחות בבית חולים. בעלה בכלא בשל עבירת רצח ואונס, מתאהבת נואשות בנדב והיא מנהלת רומן איתו שמוביל לכך שהופכת לאובססיבית כלפיו ולהריון שלה. לאחר שסיממה אותו וגנבה ממנו זרע. בעונה הרביעית יולדת את הילד שלה, ובשכנוע של נדב מוסרת את הילד לאימוץ. בפרק האחרון בסדרה היא אורבת לאורנה ובן זוגה ולא ידוע אם היא הרגה אותה.
  • לימור "קוקי" גולדמן (נטע גרטי): (עונות 1–4) שחקנית מתחילה, נרקומנית והמאהבת של אבי שנאלצת לשתף פעולה עם המשטרה וכך להסגיר אותו. בסוף העונה השלישית, אבי מגלה שהיא סמויה ומתוצאה מכך מנסה להתאבד. בעונה הרביעית נכנסת להיריון מאבי.
  • ענבל אסולין (עדי גילת): (עונות 1–4) אשתו של אבי, לשעבר עורכת דין. הכירה את אבי בבית מעצר, שם היה עצור על חשד לרצח והוציאה אותו זכאי, נרצחת במהלך העונה הרביעית בניסיון לחסל את אבי.
  • האחים קובלובה - פבל קובלובה (מיכאל רוז'צקי) (עונות 1–3) וניקולה קובלובה (שלום מיכאלשווילי) (עונות 1–4): פבל וניקולה היו חברים טובים של אבי הטחול ועבדו בשבילו ובשביל הבורר, אך כשיגאל הנאצי חזר מהכלא בגרמניה, בגדו באבי הטחול ועשו יד אחת עם יגאל הנאצי. פבל נרצח בסוף העונה השלישית בידי בולדוג ובפקודתו של הבורר. בעונה הרביעית מחליט ניקולה לנקום את המוות של פבל, ומבצע מספר ניסיונות התנקשות במשפחת אסולין, אך לקראת סוף העונה הרביעית, ניר, אבי ונדב הורגים אותו באמצעות מטען נפץ שהוטמן במכוניתו.
  • אורנה קליינמן (מאיה מרון): (עונות 1–4) ארוסתו ואחר כך אשתו של נדב. במהלך הסדרה היא ונדב עוברים כמה בעיות בזוגיות. בסוף העונה השנייה נפגעת קשה ומאבדת את העובר שלה ושל נדב. נדב מספר לאורנה ששני תוקפיה הוצאו להורג, והיא מגיבה בזעם דבר אשר גורם להיפרדותם בתחילת העונה הרביעית. בעונה הרביעית נדב משכנע אותה לאמץ את הילד שלו מאירנה, אך כאשר מתגלה לה שהיא בהיריון ומסוגלת להביא ילד משלה לעולם, היא מבטלת את העסקה. בנוסף היא מסכימה לבקשתו של השוטר וינר, ומחליטה להעיד על פשעיו של נדב בבית המשפט. בפרק האחרון בסדרה היא נוסעת יחד עם בן זוגה בלי לדעת שאירנה עוקבת אחריה. לא ידוע מה עלה בגורלה.
  • רון "הפרסי" חשביאן-קפח (ציון ברוך) (עונות 1–3, אורח ב-4): חייל נאמן של משפחת אסולין. חובב כלי נשק ובעל מועדון הפרסי. הוא ועידן הרומי נשלחו על ידי גילה לרצוח את אורנה. הוצא להורג לקראת סוף העונה השלישית על ידי חברו הטוב בולדוג, לאחר שהתגלה כי הוא זה שתקף את אורנה. בעונה הרביעית מופיע בהזיות של בולדוג.
  • אלונה (גאלה קוגן) (עונות 3–4): סטודנטית למשפטים. עוזרת לנדב בעת שהוא נמלט מהמשטרה, ולאחר מכן עובדת כחדרנית במלון שהוא מנהל. בעונה הרביעית הופכת לדמות קבועה ולחברתו הטובה של נדב, ולבסוף מתאהבת בו והופכת לבת זוגו.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מנחם מדמוני (אורי קלאוזנר): (עונות 1–4) חוקר משטרה החוקר מעשי פשע הקשורים במשפחת אסולין. מפתח רגשות ל"קוקי".
  • יוסי אסולין (שאול מזרחי):(עונות 1–4) אחיו של ברוך, אשר בעבר בנה איתו ועם יגאל הנאצי את האימפריה, וכיום הוא משתוקק להיות חלק ממנה אך אחיו אינו נותן לו בגלל התמכרותו להרואין. בעונה הרביעית הבורר מנדה אותו מכיוון שהבת שלו אושרית חיה עם יגאל הנאצי. נרצח על ידי נדב בזריקת רעל בבית חולים במהלך העונה הרביעית.
  • אושרית אסולין (דאנה איבגי): (עונות 1–4) בתו של יוסי אסולין, מכורה לסמים. מנהלת רומן עם יגאל הנאצי, ובכך "הבורר" מרגיש מצידה בגידה ומנדה אותה.
  • עוז אסולין (אסף כחלון): הבן הצעיר של הבורר. חוגג בר מצווה בפרק הראשון בסדרה. בעונה הרביעית נעלם מהסדרה ללא הסבר עלילתי.
  • איציק סאסא (דרור גבע): (עונות 1–4) מחזרה של נעמי, ולאחר מכן בעלה בעל כורחו. בעקבות חיסול שהזמינה נעמי מרותק לכיסא גלגלים, ולאחר תאונה בעונה השנייה נשאר נכה לצמיתות.
  • עידן אסולין (בר מועלם): בנם הצעיר של אבי הטחול וענבל אסולין.
  • עידו וינר (רמי הויברגר) (עונות 3–4): שוטר קשוח, הממונה על התיק של נדב. בעונה השלישית הוא שותפו של מדמוני ובסופה רוצח את דוד אילוז, שוטר מושחת במהלך סצנת הרצח מתגלה כי השוטר וינר הוא בנו של יהלומן שנרצח בשוד ובעקבות כך התגייס למשטרה כדי להפיל פושעים בעונה הרביעית הבוס שלו אוסר עליו להמשיך בתיק החקירה של נדב ופשעיו, אך הוא אינו מקשיב להוראותיו ואף מצליח לגייס את אורנה להעיד נגד נדב.
  • עמוס פארוקי "הקטן" (יעקב כהן) (עונות 3–4): עבריין ותיק וכדורגלן עבר במכבי יפו. בוגד ומתחמן את אנשי עולם הפשע רבות.
  • עדנה פלדמן (פירה קנטר) (עונות 1–3): אמא של מאיה ואימו החורגת/המאמצת של נדב. במהלך הסדרה נדב מחליט לנתק עימה את הקשר.
  • שימי אנג'ל (יגאל עדיקא) (עונות 1–3): בעל אולם אירועים שמשתוקק להפוך לרוצח שכיר. התנקש בברוך אסולין בסוף העונה הראשונה, בשליחותו של יגאל הנאצי, ובמהלך נקמה בעונה השנייה הבורר הורג בטעות את בנו. נרצח על ידי בולדוג בסוף העונה השלישית.
  • עידן הרומי (אביב אלוש) (עונות 2–3) חברו של רון הפרסי וחייל של משפחת אסולין, נרצח בידי נדב בעונה השלישית על ידי מזוודה שפארוקי שלח לאבי. בגלל המכות שהחטיף לאורנה ביחד עם רון הפרסי.

דמויות שהצטרפו בעונה הרביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נטלי (רותם סלע) (עונה 4): מטופלת בביה"ח הפסיכיאטרי בו מאושפז אבי, והשניים מנהלים מערכת יחסים. בעקבות בגידה של אהובה בעבר, ניסתה להתאבד ומאז מדברת בצרפתית. יש לה 2 ילדים אך בעלה לא מרשה לה לבקר אותם משתחררת עם אבי בעזרתו של נדב מהבית חולים הפסיכיאטרי.
  • ניר (יון תומרקין) (עונה 4): צלף בדובדבן שמתחיל לעבוד בשורות העולם התחתון, בגלל צורך בכסף. מחייל מצטיין בצה"ל הופך ניר לחייל מספר 1 של נדב אסולין. נרצח על ידי יגאל הנאצי בסוף העונה הרביעית.
  • קרלוס (מאיר סוויסה) (עונה 4): מטופל בבית המשוגעים שבו מאושפז אבי. מדען כימאי, איש רוח שהלך רחוק מדי. ספק איבד את השפיות וחי בעולם ומימד פיזיקאלי אחר.
  • ד"ר אריה גבאי (יורם טולדנו) (עונה 4): הפסיכיאטר הראשי של בית החולים הפסיכאטרי שבו נמצא אבי. בזמן שהותו של אבי בבית החולים הוא מתעלל בו רבות, בין היתר מסמם אותו, בפקודתו של וינר. נאלץ להתפטר מחשש לחיים שלו לאחר שנדב מקליט אותו מודה שסימם את אבי.
  • ד"ר לירון שופט (ליאת תמרי) (עונה 4): פסיכיאטרית מתמחה האחראית על המחלקה של אבי.
  • יעקב בינו (יניב ביטון) (עונה 4): מטופל בבית החולים הפסיכיאטרי שבו מאושפז אבי. בחור צנוע, שקט ורגיש ותמיד אהב לעזור לאבי הטחול והעריץ אותו. בטוח ששלמה ארצי גנב את השירים שלו.
  • דביר חשביאן-קפח (יעקב זאדה) (עונה 4): "חייל" של נדב ואחיו של רון הפרסי. שותף לרציחתה של ענבל. נרצח על ידי אבי הטחול בסוף העונה לאחר שקיבל פקודה לרצוח את נדב.
  • יוגב מימון (אור בן מלך) (עונה 4): ״חייל״ של נדב, מכור לסמים. נרצח על ידי הבורר לאחר שנדב מפליל אותו במרמה בשיתוף פעולה עם יגאל הנאצי.
  • דובר (חיים זנאתי) (עונה 4): בעלה של אירנה אשר משתחרר בעונה הרביעית מהכלא, אנס ורוצח, נרצח על ידי נדב כאשר דרס אותו בחניון.
  • עמליה (לימור גולדשטיין) (עונה 4): אמו הביולוגית של נדב, המאהבת לשעבר של הבורר/יגאל הנאצי.
  • אביחי (אלדד פריבס) (עונה 4): החבר החדש ושומר החוק של אורנה לאחר נדב. בוגר שייטת 13, שונא את וינר, לאחר שביקר אותם בביתם ללא אישור ואיים עליהם

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאיה פלדמן (מירב פלדמן) (עונות 1–3): אחותו החורגת/המאמצת והמרדנית של נדב. אחריה מות אביה, מנהלת זוגיות עם בחור מבוגר ממנה ב-11 שנים.
  • ולדה (אייל סלמה) (עונה 1): מתנקש ממוצא רוסי העובד אצל אבי הטחול. נרצח על ידי הבורר כאשר נשלח לרצוח את נדב בשליחותו של אבי.
  • נירה נרקיס (מיכל פורס) (עונה 1): בת דודה של נדב.
  • עופר נרקיס (רודיה קוזלובסקי) (עונה 1): בעלה של נירה. איש שב"כ אלים.
  • מיכל (דנה זילברשטיין) (עונות 1–4): עובדת סוציאלית, חברה לשעבר של נדב וקראה לבנה על שמו.
  • משה "ג'יפה" עמרני (יואב יפת) (עונה 1): בעלה לשעבר של קוקי. נרצח על ידי אבי "הטחול".
  • אמיר פלדמן (שלמה תרשיש) (עונה 1): אביו החורג/המאמץ של נדב. נפטר מהתקף לב.
  • ישראל בוכניק (שמואל אדלמן) (עונה 1): חברה החדש של עדנה לאחר שאמיר נפטר. מסבך אותה בחובות כלכליות ומרגיז את נדב ומאיה. לאחר שהבורר מבקש מרון הפרסי ומאיציק סאסא שיאיימו עליו משחרר אותה מהחוב.
  • הרב משה איפרגן (מושון אלבוחר) (עונה 1): רב בית הכנסת שבו מתפלל הבורר. מוערך מאוד בעיני הבורר. תמורת שוחד גבוה מאילוז ויגאל הנאצי, ביקש מהבורר שיוציא את מאבטחו מבית הכנסת, ובכך איפשר להתנקש בבורר.
  • יואל בן דוד (אסי ישראלוף) (עונה 2): עורך דין שעוזר לאבי הטחול במעצר.
  • עליזה אנג'ל (לירית מאש) (עונה 2): אשתו של שימי
  • רוני אנג'ל (לירון מלכא) (עונה 2): הבן של שימי ועליזה . נרצח על ידי הבורר בעת התנקשות אביו.
  • אהוד (עידו מוסרי) (עונה 3): בעלה של טלי.
  • גולן (שי זביב): שוטר מושחת המסייע למשפחת אסולין.
  • טלי (לירז אבני-סגל) (עונות 2–3): אשתו של אהוד. הפיזיותרפיסטית של הבורר, שלימים הופכת להיות המאהבת שלו.
  • שרון (גילי סער) (עונות 2–3): חברה של אורנה ונדב, המקיימת בביתם רומן עם הבורר המסתתר שם.
  • גידי (עידן ברקאי) (עונות 2–3): סטנדאפיסט, בן זוגה של שרון, חבר של נדב מהצבא. נרצח בידי עידן הרומי במהלך העונה השלישית, בשוגג לאחר שזה ניסה להרוג את נדב.
  • דוד אילוז (אייל רוזלס) (עונות 2–3): קצין משטרה מושחת, ומפקדו של מדמוני. משתף פעולה עם הבורר וגם עם יגאל הנאצי, בסוף העונה השלישית איציק סאסא יורה בו ופוצע אותו קשה, ומיד לאחר מכן וינר שובר לאילוז את המפרקת ובכך הורג אותו.
  • דובי (לירון לבו) (עונה 3): חבר ללימודים של אורנה.
  • נפתלי (דני שטג) (עונה 3): עבריין שחזר למוטב ומפעיל בית מלון עם אשתו.
  • נטלי (הילה סעדה) (עונה 3): נערת פיתוי הפועלת בשירות הבורר.
  • קביליו (רודי סעדה) (עונה 3): שוטר מושחת שעצר את אבי ונדב. ניסה לחסל את נדב. שותפו של עידו.
  • בנדה (פרי מאן) (עונה 4): עבריין שיחד עם טויטו החליף את הבוררות של הבורר בזו של יגאל הנאצי. נרצח על ידי עמרם "הבולדוג".
  • טויטו (עונה 4): עבריין שיחד עם בנדה החליף את הבוררות של הבורר בזו של יגאל הנאצי. נרצח על ידי עמרם "הבולדוג".
  • סולומון (ליאור רז) (עונה 4) : המפקד החדש במקום דוד אילוז. אוסר על וינר להמשיך בתיק החקירה של נדב..

הפקה ושידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילה סעדה ומשה איבגי על סט "הבורר"


העונה הראשונה והעונה השנייה של הסדרה הופקו על ידי "אולפני הבירה ירושלים". העונה השלישית והעונה הרביעית הופקו על ידי ינוסן הפקות.

שידורי הסדרה החלו בשנת 2007 בערוץ "HOT 3" ובשידורים חוזרים בערוץ 2. הסדרה שודרה במשך ארבע עונות. שידור העונה הרביעית והאחרונה החל ב-16 באוקטובר 2013 והגיע לסיומה ב-1 בינואר 2014 בערוץ HOT 3[3].

בשנת 2011 המועצה לשידורי כבלים הטילה קנס חברת "HOT" קנס בסך 100,800 ש"ח, עקב הכללת פרסומת סמויה במספר פרקים בעונה השלישית של הסדרה. פרסומת סמויה זו כללה רשת חנויות נוחות בתחנות דלק ורשת ההמבורגרים "מוזס"[4]. גורמים מסחריים נוספים שזכו לאזכור בסדרה ללא צורך ענייני הם רשת בתי הקפה "קופי טו גו" והמרכז ללימודים אקדמיים.

בשנת 2010 נמכרו לרשת פוקס האמריקאית הזכויות להפקת גרסה אמריקאית של הסדרה[5], אך בסופו של דבר ההפקה לא יצאה אל הפועל. ב-2014 שודרה ברוסיה, הגרסה הרוסית של הסדרה, שם זכתה לשם "בן למען אביו"[6].

הסדרה, אשר הופקה במקור עבור חברת HOT, מאוחר יותר נרכשה לשידור גם על ידי חברת הלווין yes ובשנת 2016 שודרה בערוץ yes קולנוע ישראלי.

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיקה למציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הבורר" היא סדרה בדיונית, אך עלילתה הבדיונית נסמכת על אירועים אמיתיים מעולם הפשע הישראלי:

  • דודו של יוצר הסדרה רשף לוי, הוא אורי לוי, אשר משמש בתפקידו כבורר בעולם התחתון[7].
  • ברוך אסולין, הבורר, מתגורר בגבעת שמואל. בחירה זו של יוצרי הסדרה אינה מקרית, משום שגבעת שמואל נודעה בעבר כמבצרה של משפחת אלפרון, הנחשבת לאחת ממשפחות הפשע המרכזיות בישראל. גם במשפחת אלפרון ישנה אחות שחזרה בתשובה[8], גם אורי לוי התגורר בעבר בגבעת שמואל. מלבדו התגורר בעיר גם העבריין דוד טויטו שנחשב לאויבו המר של לוי.
  • הפגישה בלובי של מלון "דן אכדיה" בהרצליה, המוצגת בסדרה, בין הבורר וחבורתו לבין יגאל הנאצי וחבורתו, שבמהלכה דקר נדב את יגאל הנאצי, היא הד לפגישה שנערכה בלובי של מלון "דניאל" (הסמוך ל"דן אכדיה"), בין יעקב אלפרון לעמיר מולנר, במהלכה, על פי החשד, דקר דרור אלפרון, בנו של יעקב, את עמיר מולנר בצווארו[9].
  • ענבל, אשתו של אבי, הכירה אותו כעורכת דין שייצגה אותו בעת שהיה נתון במעצר. קשר רומנטי מסוג זה הוא סיפורם האישי של עו"ד נורית בוכניק שהתאהבה בעבריין איציק חדיף שאותו ייצגה, ונישאה לו[10]. בדומה לעו"ד בוכניק, גם ענבל סובלת ממחלה קשה.
  • ענבל ואבי נזכרים בהנאה בביקורם בקזינו בפראג, שבסופו התברר לענבל שהקזינו שייך למשפחת אסולין. "קזינו רויאל" בפראג, התפרסם כשייך למשפחת אבוטבול, אף היא אחת ממשפחות הפשע המרכזיות בישראל, כאשר בשנת 2002 נרצח בפתחו ראש המשפחה, פליקס אבוטבול, וכעבור שנתיים נעשה שם ניסיון לרצח בנו, אסי אבוטבול[11].
  • פארוקי הקטן הוא כדורגלן עבר הרוקם עסקה להברחת סמים באמצעות בלדר. בכך הוא מזכיר את כדורגלן העבר פליקס חלפון, שנדון בשנת 2003 לארבע וחצי שנות מאסר, באשמה של הברחת סמים באמצעות בלדר.

וגם אירוע שמחוץ לעולם הפשע:

  • מצבה של נטלי, שבעקבות התקף פסיכוטי חדלה לדבר עברית ודיברה רק בצרפתית, מבוסס על סיפורה של אנה או, המתוארת בספרם של יוזף ברוייר וזיגמונד פרויד, "מחקרים בנושא היסטריה".

יחסים משפחתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף שהסדרה היא דרמת פשע, היחסים המשפחתיים - יחסי זוגיות ויחסי הורים ובנים - תופסים בה מקום נכבד. בגידה במסגרת הזוגיות מאפיינת את הדמויות המרכזיות בסדרה (וגם דמויות פחות מרכזיות):

  • כ-25 שנים לפני זמנה של עלילת העונה הראשונה של הסדרה בגד ברוך אסולין באשתו הטרייה גילה, עם עמליה, וקשר זה הביא להולדת נדב פלדמן, שנמסר לאימוץ בינקותו. גילה אינה שוכחת לברוך את מעשה הבגידה. ברוך בוגד בגילה פעמים נוספות למשל כאשר הוא מסתתר בביתם של אורנה ונדב ומנהל רומן עם שרון. או כשהוא פוגש את טלי הפיזיותרפיסטית של איציק ושולח נערת פיתוי לבעלה כדי לשכנע אותה ליפול ברשתו.
  • אבי, בנם הבכור של ברוך וגילה אסולין, בוגד באשתו ענבל עם קוקי. עם זאת, הוא מדגיש באוזני שתיהן את נאמנותו: באוזני ענבל הוא טוען שניתק כל קשר עם קוקי, ואילו לקוקי הוא מסביר שהוא בקשר רק איתה ועם ענבל אשתו, ולא עם אף אחת אחרת ("אני נשבע לך קוקי אין בן אדם יותר נאמן ממני. אני בוגד רק איתך").
  • נדב פלדמן נמצא בקשר זוגי עם אורנה, שבמהלכו מתברר לה שבגד בחברה קודמת שלו, וכן שבתקופת הזוגיות אתה התנשק עם בת דודתו נירה נרקיס. מידע זה מערער את ביטחונה של אורנה בנאמנותו של נדב. עופר נרקיס, בעלה של נירה, שומע ממנה על הנשיקה לנדב, וכנקמה הוא תוקף את נדב באכזריות. חרף רצונו לשמר את נאמנותו לאורנה, נדב נשבה בקסמיה של אירנה קובלובה ומנהל איתה מערכת יחסים רומנטית.
  • אמו של נדב פלדמן מגלה שאביו בוגד בה, וכתוצאה מכך האב עוזב את הבית. השינוי גורם למתח רב במשפחת פלדמן, וכתוצאה ממנו האב נפטר מהתקף לב. סמוך למות אביו נודע לנדב שהוא מאומץ, והוא מגלה שאביו הביולוגי הוא ברוך אסולין, מראשי עולם הפשע בישראל. תחילה אסולין מסרב לכל קשר עם נדב, אך בהדרגה הקשר ביניהם הולך ומתהדק. המצב מסתבך כאשר יגאל הנאצי טוען באוזני נדב שהוא אביו. נדב אינו מסוגל להחליט מיהו אביו הביולוגי, ומשקיע מאמץ בפתרון חידה זו.

משקלם של היחסים המשפחתיים במשפחת אסולין מתעצם עקב העובדה שבני המשפחה - ברוך וגילה, בנם הנשוי אבי, אשתו ובנו, בתם הבוגרת נעמי, ובנם הקטן עוז - מתגוררים כולם בווילה אחת. בין ברוך אסולין לבנו הבכור, אבי, קיים מתח רב, על רקע רצונו של אבי בעצמאות, לעומת חוסר האמון של ברוך באבי, הדוחף אותו לדרישה לצייתנות מצד אבי. לתשומת לב זוכים גם יחסיו של ברוך עם אחיו הלא-יוצלח יוסי, הטוען לחלק בעסקיו של ברוך.

מקום משני בסדרה תופסים היחסים שבין נדב לאחותו הצעירה מאיה, המקיימת קשר רומנטי עם גבר נשוי שגילו כפליים מגילה, והיחסים בין נדב ומאיה לבין אמם, המחליפה מאהבים לאחר מות בעלה. מקום משני תופסים גם היחסים שבין ברוך לבין אשתו גילה, וביניהם לבין בתם החוזרת בתשובה נעמי, כמו גם היחסים שבין אירנה קובלובה לשני אחיה.

עולם הפשע והיחסים המשפחתיים מפסיקים להיות מסלולים מקבילים של הסדרה, בפרק שבו על הבורר לקבל את חתימתה של האלמנה סימה גולדשטיין להחזרת מיליוני דולרים של פשע שהופקדו בחשבונו של בעלה המנוח טרם מותו הפתאומי, לשם הלבנתם. ניסיונות לקבל את חתימתה באלימות, ואף באיום על חיי ילדיה, כמקובל בעולם הפשע נכשלים. בשלב זה נכנס נדב לתמונה, ובניתוח פסיכולוגי של התנהגות האלמנה מגיע למסקנה שחידוש הקשר בין האלמנה ובין ילדיה, המסרבים לראותה, הוא שיביא לריכוכה, ודרך זו אכן מצליחה.

יחס לדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת אסולין היא משפחה מסורתית. ברוך אסולין אף הולך לתפילת שחרית בבית הכנסת, ורוחש כבוד גדול לרב בית הכנסת. כאשר מתנקש יורה בו בבית הכנסת, הוא נסער מחילול הקודש יותר מאשר מהסכנה לחייו. בפסיקותיו כבורר, מסתמך ברוך על פסוקים המופיעים כביכול בתורה. אבי מקפיד לנשק את המזוזה, אם כי ציין שהוא אינו שומר כשרות. נעמי הרחיקה לכת וחזרה בתשובה, אך יחסה לדת מוצג באופן גרוטסקי. למשל: עם מחזר, שבו היא רואה חתן פוטנציאלי, היא מעדיפה לקיים רק יחסי מין אנאליים (כנראה משום שבעיניה זהו חטא פחות חמור מיחסי מין וגינליים ללא נישואים), וכאשר היא יולדת ובעלה מגיע עם סכין מטבח כדי לחתוך את חבל הטבור של בנה, היא מביעה זעזוע על שבחר בסכין חלבי. כל השלושה רחוקים מלהקפיד על מצוות "לא תרצח", וכאשר רון הפרסי מביע תמיהה על כך באוזני נעמי, היא מסבירה לו שבעניין הרצח שהיא מזמינה, של מחזרה הבוגדני, המצווה אינה תקפה.

גם שימי אנג'ל, המתנקש בבורר, לובש ציצית, ועידן רומי, שאונס את קוקי ותוקף באלימות רבה את אורנה, חובש כיפה, וטרם אכילת קוסקוס מברך כהלכה "בורא מיני מזונות".

סטראוטיפים עדתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית הפושעים בסדרה הם מזרחים (ברוך ואבי אסולין, יגאל "הנאצי" מזרחי, עמרם "בולדוג", רון "הפרסי", שימי אנג'ל ועוד), כשאליהם מצטרפים בני העלייה מברית המועצות לשעבר (האחים קובלובה). לעומתם, הדמויות הנורמטיביות בסדרה (נדב פלדמן וחברתו אורנה קליינמן) הם אשכנזים, ולאמו של נדב אף מבטא פולני בולט.

חלוקה זו משקפת סטראוטיפים עדתיים נפוצים בישראל[12].

יוצר הסדרה, רשף לוי, התייחס בראיונות לסוגיה העדתית: ”אין בסדרה שום הטיה נגד מזרחיים. נדב פלדמן הוא הבן של הבורר, או של יגאל הנאצי ולכן לקרוא לו אשכנזי זה בהחלט עיוות של הכוונה שלי. הסדרה עוסקת בשאלה מה השפיע על הגיבור יותר, הגנים שלו או הסביבה בה הוא גדל. זאת לא סדרה עדתית זאת סדרה מעמדית, על בני שוליים ומהגרים מול אנשים נורמטיביים מהבורגנות הישראלית. כל המבטאים בסדרה מלבד של שלום מיכאלשווילי הם מבטאים של השחקן עצמו, אבגי, או אמא של נדב וככאלה הם מייצגים את המגוון של החברה הישראלית”. רשף הוסיף שהדמות של השוטר הראשי בעונות הראשונות, מנחם מדמוני, גם היא מזרחית במוצאה ובשמה. עוד טען רשף שהשחקנים הטובים בארץ הם הרבה פעמים ממוצא מזרחי ולכן ליהק אותם לתפקידים ראשיים במרבית היצירות שלו. בעונה הרביעית מגלם השחקן יורם טולדנו דמות של פסיכיאטר ראשי ממוצא מזרחי.

הד לסיפורי המקרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוטיב השזור לאורך רבים מפרקי הסדרה הוא שאלת היורש לאימפריית הפשע של הבורר. אל מול היורש הטבעי, אבי אסולין, בנו הבכור של הבורר, עולה נדב פלדמן, בנו מחוץ לנישואים של הבורר. במאבק זה ניתן למצוא הד לשני סיפורים מקראיים. גילה, הרואה מאבק זה, אומרת לברוך[13] שבחירתו בנדב תגרום לכך שלא יהיה בעלה יותר. בכך היא פועלת בדומה לשרה, שפנתה לאברהם בעניין בנה יצחק ובנו האחר של אברהם, ישמעאל: ”כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק” (ספר בראשית, פרק כ"א, פסוק י'), ובדומה לבת שבע שפנתה לדוד המלך שימליך את בנה שלמה תחתיו, ולא את בנו אדוניה[14].

אירנה קובלובה מנצלת את טשטוש החושים של נדב בעקבות זריקת מורפיום ושוכבת איתו על מנת להרות ממנו. בכך היא הולכת בדרכן של בנות לוט. כאשר הבורר שומע על הריונה מנדב הוא מורה לה ללכת לשכב עם בעלה האסיר, אך הבעל מסרב לכך (לבסוף משתכנע). זהו הד לסיפור דוד ובת שבע, שבו דוד, לאחר ששכב עם בת שבע, מנסה להביא לכך שבעלה, אוריה החתי, ישכב עמה, אך אוריה מסרב לכך.

התייחסות מפורשת בסדרה לזיקה שבינה ובין סיפורי המקרא נעשית בדבריו של הבורר, המדמה את הסתייעותו של אבי ביחסי ציבור לקידום מעמדו לפעולתו של אבשלום בחתירתו למלוכה[15]. בנוסף, כאשר הבורר חומד את טלי, ולשם כך טומן פח לאוהד בעלה, מדמה זאת נדב למשל כבשת הרש.

יוצר הסדרה, רשף לוי, ציין "ספר מלכים וסיפורי דוד המלך הם מקור ההשראה המרכזי של 'הבורר'"[5].

מבנה הפרקים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל פרק בסדרה מתחיל ברצף של קטעים קצרים מתוך פרקים קודמים של הסדרה, כתזכורת לצופה. בסיומו של רצף זה מוצג קטע ארוך יותר, חדש, הפותח את הפרק הנוכחי, ולאחריו מוצגות כתוביות הפתיחה, המציגות את השחקנים הראשיים ואת יוצרי הסדרה. לאחר שהפרק מסתיים מוצג רצף של קטעים קצרים מתוך הפרק הבא, כמעין טיזר.

כסדרת מתח, רבים מפרקי הסדרה מסתיימים באירוע מותח, המשאיר את הצופה בהמתנה למידע נוסף שיגיע בפרק הבא. דגש מיוחד על טכניקה זו נעשה בסוף כל עונה ובסוף הסדרה.

  • בסוף העונה הראשונה ברוך אסולין נורה בחזהו בידי מתנקש, וגופתו צפה בבריכת השחייה שבחצר ביתו וצובעת את המים בדמו.
  • בסוף העונה השנייה נועץ נדב שבר עציץ בבטנו של יגאל הנאצי, וזה מתמוטט.
  • בסוף העונה השלישית לא ברור האם אבי התאבד, מה יהיה עם קוקי המאהבת של אבי לאחר שנתגלתה כבוגדת, מה יהיה עם גילה שכלואה בתוך דירה עקב פסק דין של בעלה ולא ברור מי אביו הביולוגי של נדב - האם זה ברוך אסולין או יגאל הנאצי.
  • העונה הרביעית והאחרונה מסתיימת בסצנה שבה נדב שוכב שותת דם לאחר שהבורר ירה בו, אבי הטחול מתאמץ להציל את חייו, והבורר, המקבל אישור שנדב הוא בנו זועק זעקת שבר. מחד זהו סיום פתוח, המותיר את הצופה בהמתנה לעונה נוספת, שבה יתברר האם נדב יחיה או ימות, אך מאידך סיום זה מאפשר לסיים את הסדרה, לאחר שהשאלות העיקריות שהניעו אותה באו על פתרונן: נפתרה שאלת אביו הביולוגי של נדב, והעימות המתמשך בין הבורר ליגאל הנאצי הסתיים במותו של יגאל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על העונה הרביעית:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רשף לוי - זה למה החלטתי לא להמשיך לעונה 5 של הבורר | בגג של יצחקי *הפודקאסט* - פרק 1, סרטון בערוץ "Assaf Itzhaki", באתר יוטיוב (אורך: 02:05:04) בדקה 01:59:00
  2. ^ אם כי פעמים רבות בצורה שגויה, או ציטוטים שהם כביכול מהתנ"ך
  3. ^ הבורר, באתר של HOT3
  4. ^ ערן בר-און, קנס של 100 אלף שקל ל-HOT על תוכן שיווקי, באתר ynet, 21 באוגוסט 2011
  5. ^ 1 2 סמדר שילוני, הבורא, באתר ynet, 3 בנובמבר 2010
  6. ^ Сын за отца // Остросюжетная криминальная драма, адаптация известного израильского телесериала "Ha Bоrer" ("Авторитет").
  7. ^ המוסד לבוררות, באתר ישראל היום, 21 במרץ 2013
    רותי זוארץ, ‏האבא של הבורר, באתר גלובס, 27 במאי 2007
  8. ^ אלי אשד, האחים אלפרון כגיבורי ישראל
  9. ^ אבי כהן ואטילה שומפלבי, דרור אלפרון הסגיר את עצמו: "אני חף מפשע", באתר ynet, 21 בפברואר 2006
  10. ^ גיא פלג, ‏הסיפור הלא יאומן של עו"ד בוכניק, באתר ‏מאקו‏, 6 בפברואר 2009
  11. ^ טל ימין-וולבוביץ' וצח שפיצן, סגירת חשבונות ישראלית בפראג, באתר nrg‏, 2 אוגוסט 2004
  12. ^ עמוס שריג, לא בוררים בסטריאוטיפים, באתר News1 מחלקה ראשונה, 26 במרץ 2009
    עינת קדם, סטריאוטיפים על מזרחים ואשכנזים בסדרות דרמה ישראליות, באתר "תפוז אנשים", 28 בנובמבר 2012
  13. ^ "הבורר", עונה שנייה, פרק שלישי
  14. ^ ספר מלכים א', פרק א'
  15. ^ "הבורר", עונה שנייה, פרק רביעי