האסכולה הט'אהרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האסכולה הט'אהִריתערבית: المذهب الظاهري, בתעתיק מדויק: אלמד'הב אלט'אהרי[1]) היא אסכולה אסלאמית (מד'הב) הלכתית-תאולוגית הדוגלת במשמעות הגלויה (ט'אהר) של הטקסטים הקדושים, הקוראן והמסורת המוסלמית.

מייסד האסכולה הט'אהרית הוא דאוד אבן ח'לף (מת 270 להג'רה / 884 לספירה), אך כתביו לא נשתמרו במלואם והם ידועים רק מתוך כתבים של מחברים אחרים. האסכולה הט'אהרית מזוהה במיוחד עם אבן חזם אל-אנדלוסי (מת 456 להג'רה / 1063 לספירה), איש אשכולות שחי באל-אנדלוס וחיבר כתבים רבים בנושאי הלכה אסלאמית, תאולוגיה, היסטוריה, לוגיקה ועוד. אבן חזם רכש תחילה הכשרה בכתבי מאלכ בן אנס, אחר כך פנה לרעיונותיו של א-שאפעי ולבסוף השתכנע ברעיונות הט'אהרים.

העיקרון החשוב ביותר של האסכולה הט'אהרית הוא החובה לנהוג על פי הקוראן והמסורת המוסלמית כפי שהיא מתבטאת בדבריו ובפועלו של הנביא מוחמד. האסכולה הט'אהרית שוללת שימוש בשיקול דעת (رأي, רא'י) ובקיאס (אנ') (היקש). תפיסה זו מבוססת על קביעתו של האל בקוראן כי הוא העניק לבני האדם קוראן "בלשון ערבית ברורה" (סורה 26, א-שעראא' / פסוק 195). לפיכך יש להסתפק בטקסט (نص, נץ) הזה, כפי שהובא לבני האדם על ידי הנביא מוחמד. יתר על כן, כל מי שמבקש להביא טענה, הלכתית או אחרת, עליו לספק ראיות לנכונות טענתו, כפי שאלוהים מתרה פעמים רבות בקוראן: "הביאו הוכחה, אם דוברי אמת אתם" (סורה 2, אל-בקרה / פסוק 111; סורה 27, א-נמל / פסוק 64).

מי שדגלו בתפיסות הט'אהריות הציבו אתגר בפני האסכולה המאלכית, שהייתה האסכולה השלטת באל-אנדלוס, כפי שמשתקף בפולמוסיו ומאבקיו של אבן חזם עם הממסד המאלכי. עם זאת, בניגוד לארבע האסכולות האחרות, לא ברור אם האסכולה הט'אהרית הייתה קיימת במובן של קבוצת אנשים שקראו לעצמם "ט'אהרים". לאורך השנים הט'אהרים לא שרדו כאסכולה מבוססת כמו שאר האסכולות, אולי משום שקיים הבדל עקרוני בינם לבין שאר האסכולות: חוסר הנכונות לקבל כמקור סמכות אדם בשר ודם, פרט לנביא מוחמד. יותר מכל, זוהי אסכולה מוחמדית, במובן שהיא דוגלת בסמכותו הבלעדית של הנביא מוחמד, שפעל בהנחיית הקוראן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Turki, Abdel-Magid. "al- Ẓāhiriyya." Encyclopaedia of Islam, Second Edition. Edited by: P. Bearman, Th. Bianquis, C.E. Bosworth, E. van Donzel and W.P. Heinrichs.
  • Ignaz Goldziher (Author), Camilla Adang (Introduction), Wolfgang Behn (Translator). The Zahiris: Their Doctrine and Their History, a Contribution to the History of Islamic Theology.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המילה "ט'אהר" נהגית בקירוב כמו "זאהר". ראו ערבית: הגיית השפה וכתיבתה.


ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.