האיש שלא היה שם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האיש שלא היה שם
The Man Who Wasn't There
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ג'ואל כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי האחים כהן (ג'ואל הפיק את הסרט, אך לא הוזכר בקרדיטים)
תסריט האחים כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה האחים כהן, טריסיה קוק
שחקנים ראשיים בילי בוב תורנטון, פרנסס מקדורמנד, ריצ'רד ג'נקינס, סקרלט ג'והנסון, ג'ון פוליטו, טוני שלהוב, ג'יימס גנדולפיני
מוזיקה קרטר בורוול עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוג'ר דיקינס
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת
חברת הפקה Working Title Films, Gramercy Pictures, Good Machine עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 26 באוקטובר 2001ממלכה המאוחדת)
2 בנובמבר 2001ארצות הברית)
משך הקרנה 116 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה נאו-נואר, סרט דרמה, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 20,000,000$
הכנסות 18,000,000$
הכנסות באתר מוג'ו manwhowasntthere
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם O Brother, Where Art Thou? עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האיש שלא היה שםאנגלית: The Man Who Wasn't There) הוא סרט קולנוע מאת האחים ג'ואל ואיתן כהן שיצא לאקרנים בשנת 2001. בסרט מככבים בילי בוב תורנטון, פרנסס מקדורמנד, ג'יימס גנדולפיני, ג'ון פוליטו, מייקל בלדוקו, ריצ'רד ג'נקינס, סקרלט ג'והנסון וטוני שלהוב.

הסרט מצולם בשחור-לבן, בסגנון הפילם נואר, כשבמרכז הסיפור עומד סַפָּר. הסרט מבטא דרך חשיבה אקזיסטנציאליסטית. דרך חשיבה זו מתבטאת בסרט בפאסיביות של הגיבור (אד קריין) על המתרחש בחייו. "אני רק גוזז", הוא אינו מתרגש מדבר אפילו כאשר הוא מבין שאשתו בוגדת בו. הידע בסרט נתפס כקללה, לא ניתן להגיע אל האמת לכן חבל בכלל לחפש אחריה[1].

האחים כהן משתמשים במוטיבים קולנועיים קלאסיים על מנת לבטא את דרך החשיבה, למשל: האור והצל מבטאים את הגלוי והנסתר, האחים כהן הוסיפו הרבה אפור כדי להדגיש את העובדה שקשה להבחין בין השניים. הם השתמשו גם במוטיב של חזרה על פעולה כמו גילוח הרגל, הן של הגיבור בעת ההוצאה להורג והן כאשר בתחילת הסרט הוא מגלח את רגלה של אשתו, כדי להצביע על קשר בין הרגעים - בשניהם מתרחשת תפנית בחייו של אד קריין[1].

עלילת הסיפור דומה בבסיסה לסיפורו האקזיסטנציאלי הקלאסי של אלבר קאמי, הזר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1949, אד קריין (בילי בוב תורנטון) הוא ספר בעיירה סנטה רוזה, קליפורניה. הוא נשוי לדוריס (פרנסס מקדורמנד), מנהלת חשבונות עם בעיית שתייה, ועובד במספרה השייכת לקרוב משפחתו פרנק. לקוח בשם קרייטון טוליבר (ג'ון פוליטו) אומר לאד כי הוא איש עסקים אשר מחפש משקיעים שישקיעו 10,000$ על מנת לפתח טכנולוגיה חדשה של ניקוי יבש. אד מחליט להשקיע את הכסף על ידי סחיטת הבוס של דוריס באופן אנונימי, אשר שמו הוא "ביג דייב" ברוסטר (ג'יימס גנדולפיני), שבו הוא חושד בניהול רומן עם דוריס. דייב מועל כסף מחנות הכלבו שלה בשביל ההשקעה. בסופו של דבר, דייב חושד באד, ואד פוצע אותו אנושות עם סכין, ולבסוף הוא נפטר.

המשטרה עוצרת דוריס בחשד למעילה ורצח של דייב. למרות שאד שוכר לה את העורך הדין שנחשב לטוב ביותר באזור, דוריס תולה את עצמה בתאה בבוקר לפני המשפט. הוא גילה מאוחר יותר כי היא הייתה בהריון כאשר היא תלתה את עצמה, למרות שהם לא קיימו יחסי מין במשך שנים רבות. כעת לאחר שאשתו מתה וטוליבר נעלם, אד נמצא בחובות כבדים ומתחיל לשתות בכבדות.

כשאד מתעורר במיטת בית חולים לאחר תאונת דרכים, שני שוטרים עוצרים אותו בחשד לרצח. הגוף המוכה של טוליבר נמצא באגם, יחד עם חוזה ההשקעה של אד. המשטרה סבורה שאד כפה על דוריס למעול את כסף ההשקעה ולאחר מכן רצח את טוליבר כשגילה זאת. כתוצאה מכך, אד נידון למוות.

רגע לפני הוצאה להורג, כשהוא קשור לכיסא חשמלי, הוא משקיף על גורלו, לא מתחרט על אף אחת מההחלטות שלו ומקווה לראות את דוריס בעולם הבא.

קבלה בציבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל שבחים רבים ובמיוחד על המשחק של בילי בוב תורנטון בתפקיד הראשי[2].

ג'ואל כהן קיבל את הפרס על הבימוי הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע בקאן, יחד עם דייוויד לינץ' (על סרטו מלהולנד דרייב)[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]