האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק

האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק
אוניברסיטה פדרלית
תקופת הפעילות 1899–הווה (כ־125 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלי תפקידים
רקטור Nikita Anisimov עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידים
41,000 (נכון ל־2010) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
קואורדינטות 43°01′45″N 131°53′31″E / 43.029166666667°N 131.89194444444°E / 43.029166666667; 131.89194444444
www.dvfu.ru
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוקרוסית: Дальневосточный федеральный университет, Dalnevostochny federalny universitet) היא אוניברסיטה שנמצאת בוולדיווסטוק, פרימוריה, שברוסיה.

האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק הוקמה בשנת 1899 בשם המכון המזרחי (Восточный институт) כמוסד להשכלה גבוהה המתמחה בלימודים מזרחיים והכשרה למוסדות מנהליים, מסחריים ותעשייתיים במזרח הרחוק ברוסיה. האוניברסיטה עברה רפורמה והפכה לאוניברסיטת המזרח הרחוק הממלכתית (Государственный дальневосточный университет) על ידי שלטונות הרפובליקה של המזרח הרחוק בשנת 1920 במהלך מלחמת האזרחים הרוסית, עד שהיא נסגרה בשנות ה-30 תחת יוסיף סטלין. בהחלטת מועצת השרים של ברית המועצות הוחזרה בשנת 1956 בשם אוניברסיטת המזרח הרחוק, שנתיים לאחר ביקורו של ניקיטה חרושצ'וב בוולאדיווסטוק. בשנת 2000 שונה שמה האנגלי לאוניברסיטה הלאומית של המזרח הרחוק (Far Eastern National University), ברם השם ברוסית נותר ללא שינוי. בשנת 2008 בוצע ארגון מחדש לאוניברסיטה כאשר צו נשיאותי שינה את שמה באופן רשמי לאוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק ותוכנן בניית קמפוס חדש. האוניברסיטה מוזגה עם האוניברסיטה הטכנית של המזרח הרחוק (FESTU), האוניברסיטה הכלכלית של האוקיינוס השקט (TSUE) והמכון הפדגוגי הממלכתי של אוסוריסק (USPI).[1]

בשנת 2013 האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק חנכה קמפוס חדש באזור האי הרוסי בוולדיווסטוק לאחר שבנייניו אירחו את פסגת APEC בשנת 2012.[2] הקמפוס משרת 41,000 סטודנטים ומארח את הפורום ההכלכלי המזרחי הנערך מדי שנה. האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק משתתפת בתוכנית הממשלתית "פרויקט 5-100" של משרד החינוך והמדע הרוסי. האוניברסיטה חברה בהתאגדות אוניברסיטאות האוקיינוס השקט.

קבוצת הכדורסל של האוניברסיטה זכתה באליפות ASB.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק מורכבת מ:

  • המכון האוריינטלי - בית הספר ללימודים אזוריים ובינלאומיים
  • בית הספר לכלכלת נתונים
  • בית הספר לביו-רפואה
  • בית הספר לכלכלה וניהול
  • בית הספר לחינוך
  • בית ספר להנדסה
  • בית הספר למדעי הרוח
  • בית הספר למשפטים
  • בית הספר למדעי הטבע

הסמכה, הכרה ודירוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק היא מוסד פדרלי להשכלה גבוהה, שהוסמך וממומן על ידי משרד החינוך הרוסי. זו האוניברסיטה הוותיקה, הגדולה והגבוהה ביותר במזרח רוסיה, שהוקמה בשנת 1899 בתקופת האימפריה הרוסית, בהוראה מיוחדת של הצאר ניקולאי השני.

על פי דירוגי משרד החינוך הרוסי, היא אחת מחמש האוניברסיטאות הרוסיות המובילות והיא נרשמה כמספר שתיים בפרסום שפורסם לאחרונה על דירוג האוניברסיטאות המובילות ברוסיה. היא האוניברסיטה היחידה במזרח רוסיה שהוסמכה כאוניברסיטה מדעית על ידי משרד התעשייה, המדע והטכנולוגיה הרוסית והיא זכתה בהסמכה זו על הישגיה המדעיים: על פי אינדקס הציטוטים המדעיים, כאשר חברי סגל האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק תורמים 78% פרסומים מכלל האוניברסיטאות והמכללות במזרח הרחוק הרוסי בכתבי עת מדעיים שנבדקו על ידי עמיתים.

לאוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק מחלקות אקדמיות משותפות עם כל מכון מחקר במדעי הטבע שהוסמך על ידי האקדמיה הרוסית למדעים במזרח הרחוק הרוסי. בשנת 1999, האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק זכתה בתחרות בין 90 האוניברסיטאות הרוסיות הטובות ביותר עבור מענק של מיליון דולר מקרן המחקר והפיתוח האזרחית האמריקאית. האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק הצליחה להקים מרכז מחקר וחינוך במרינה ביוטה. בשל רמתה הגבוהה בתחום המחקר, האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק הפכה למרכז מדעי ומחקר מוביל בתחום האקולוגי בסחלין ובפרויקטים של נפט וגז.

בנוסף, האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק היא ספקית האינטרנט הגדולה ביותר והוותיקה ביותר שאינה מסחרית ומפתחת טכנולוגיות מידע במזרח הרחוק הרוסי. האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק היא השנייה ברוסיה, לאחר אוניברסיטת סנקט פטרבורג, שהשתמשה בפרוטוקול האינטרנט H323 ובערוצי אינטרנט מרובי-ביטים עבור ועידות וידאו חינוכיות רגילות. תוך כדי שימוש בטכנולוגיית ועידת וידאו באינטרנט, האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק נחשבת לחלוצה במספר תוכניות חינוך בעיקר בלימוד שפות רוסיות ויפניות, קורסים משותפים רוסים-אמריקאים בתחומי משפטים ותוכניות בינלאומיות לתואר כפול בעסקים.

בוגרי האוניברסיטה כוללים 49 מתוך 58 שופטי בית המשפט העליון בפרימוריה, יותר מ-900 מתוך 1,050 חברי לשכת עורכי הדין במחוז, 70% מהמדענים האזוריים המחזיקים בתארים לתואר שלישי, 90% מהעיתונאים האזוריים וכמעט כל המומחים האזוריים בפיזיקה, כימיה, מתמטיקה ולימודי מזרח הם בוגרי האוניברסיטה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של האוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.dvfu.ru/about/history/
  2. ^ "Russia Unveils a $2-Billion Campus on the Edge of China" Sept 23, 2012 The Chronicle of Higher Education