האדם הנופל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונת האדם הנופל. צולם על ידי ר'יצ'רד דרו, אסון התאומים, 11 בספטמבר 2001

האדם הנופלאנגלית: "The Falling Man") הוא תצלום מפורסם שצולם על ידי ריצ'רד דרו, כתב AP, ובו נראה אדם הקופץ אל מותו מהמגדל הצפוני של מגדלי התאומים בניו יורק, בפיגועי 11 בספטמבר.

התצלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפיגוע במגדלי התאומים נחטפו ורוסקו שני מטוסי נוסעים אל תוך שני גורדי שחקים, שנשרפו, התמוטטו וגבו את חייהם של אלפי קרבנות שלא הספיקו להימלט על נפשם. לפחות 200 בני אדם בחרו לקפוץ אל מותם מן המגדלים הבוערים ולא למות בעשן ובאש. מבחינה משפטית, כולם הוכרו על ידי ה־OCME (המשרד לחקירת מקרי מוות של ניו יורק) כנרצחים (להבדיל ממתאבדים), מתוך ההגדרה כי "קופץ שבא להתאבד הוא אדם שמגיע למשרד בבוקר מתוך ידיעה שהוא הולך לשים קץ לחייו. אנשים אלו הוכרחו לקפוץ על ידי האש והלהבות, ולא - יישרפו".

תמונת האדם הנופל צולמה על ידי צלם סוכנות AP, ריצ'רד דרו (אנ'), בשעה 9:41 בבוקר יום 11 בספטמבר 2001. תמונה זו הייתה אחת ממספר תמונות שצילם דרו, שהנציחו את הרגע שבו בחרו אותם אנשים לקפוץ אל מותם מהקומות הגבוהות של שני הבניינים בני מאה ועשר הקומות. זהותו של האדם בתמונה אינה ידועה.

התצלום זכה במקום השלישי לתמונות בודדות בקטגוריית "חדשות נקודתיות" בתחרות "World Press Photo" של שנת 2002.

בשנת 2006 הופק סרט תיעודי על אודות התצלום ועל הסיפור שמאחוריו.[1]

בספרות ובשירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "תצלום מ־11 בספטמבר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשוררת הפולנייה, כלת פרס נובל לספרות, ויסלבה שימבורסקה, כתבה בעקבות תצלום זה את השיר "תצלום מ־11 בספטמבר".[2] באחד מבתי השיר עמדה שימבורסקה על ייחודו של התצלום (תרגום: רפי וייכרט):

הַתַּצְלוּם עָצַר אוֹתָם בַּחַיִּים
וְכָעֵת נוֹצֵר אוֹתָם
מֵעַל לָאֲדָמָה בַּדֶּרֶך לָאֲדָמָה.

השיר "סוף טוב"[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2021 יצא האלבום "עובדי נמל" של הראפר ג'ימבו ג'יי, ובו מופיע השיר "סוף טוב" ובו מופיע השורה:

כל העולם שידר
אדם בחליפה קופץ מבניין
עוד יכתבו עליו שיר.

בשורה הזאת מכוון הזמר לשיר שלו, אך גם לשיר "תצלום מ-11 בספטמבר" של המשוררת הפולנייה כלת פרס נובל לספרות ויסלבה שימבורסקה.

הרומן "קרוב להפליא ורועש להחריד"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן "קרוב להפליא ורועש להחריד", מאת ג'ונתן ספרן פויר, מספר על אוסקר בן התשע, שאביו נהרג בפיגוע במגדלי התאומים. במחברת של אוסקר ישנה סדרת תצלומים, שבהם מתועדת נפילתו של אדם שקפץ ממגדלי התאומים. בסוף הרומן אוסקר תולש את התצלומים מהמחברת, והופך את סדרם, כך שהאיש נראה לא נופל אלא ממריא, ואוסקר מתאר: ”כשדיפדפתי, זה נראה כאילו האיש צף בשמים. ואם היו לי עוד תמונות, הוא היה עף דרך החלון בחזרה לתוך הבניין, והעשן היה נשפך לתוך החור שהמטוס עמד לצאת ממנו”.[3] בהמשך לתיאור זה מופיעים 15 דפים ובהם תצלומים שצילם הצלם לייל אוברקו, ומתעדים את נפילתו של אדם שקפץ ממגדלי התאומים. כמתואר ברומן, התצלומים מוצגים בסדר הפוך, כך שהאיש נראה בהם לא נופל אלא ממריא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "9/11: The Falling Man", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
    9/11: The Falling Man, באתר DocumentaryStorm
  2. ^ דותן בלייס, "תצלום מ־11 בספטמבר", עיתון 77 365, מרץ 2013, עמ' 34-32
  3. ^ ג'ונתן ספרן פויר, קרוב להפליא ורועש להחריד, הוצאת כנרת, זמורה־ביתן, 2007, תרגום: אסף גברון, עמ' 308