דורבן הכף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דרבן הכף)
קריאת טבלת מיוןדורבן הכף
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: Hystricognatha
משפחה: דורבניים
סוג: דורבן
מין: דורבן הכף
שם מדעי
Hystrix africaeaustralis
פטרס, 1852
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוֹרבָּן הכף (שם מדעי: Hystrix africaeaustralis) הוא מין של מכרסם מהסוג דורבן ואחד המינים הגדולים ביותר במשפחה. לא מוכרים תת-מינים שלו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו 63–81 ס"מ מהראש עד בסיס הזנב, כאשר אורך הזנב 20-11 ס"מ. משקלו 10–24 ק"ג. המשקל המקסימלי שנמדד הוא 30 ק"ג אין הבדלים ניכרים בגודל בין הזכרים והנקבות.

דורבן הכף הוא מכרסם מגושם הנע באיטיות, בעל גפיים קצרות וזנב ארוך. הגוף מכוסה קוצים ארוכים, עד 50 ס"מ אורכם, ביניהם קוצים נוקשים וחדים באורך 30 ס"מ, ובשערות סיביות סמורות בגווני אפור וחום. הקוצים בזנב חלולים ותפקידם להשמיע רעש על מנת להרחיק טורפים. הקוצים בצבעי שחור ולבן.

העיניים והאוזניים של הדורבן קצרות והאף מכוסה בשערות קצרות. בכפות הרגליים 5 אצבעות בעלות טפרים ארוכים. לנקבות 2 זוגות פטמות.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדורבן חי ברחבי אפריקה המרכזית ודרומית מדרום קניה, אוגנדה וקונגו בצפון עד לדרום אפריקה ואזור הכף (ומכאן שמם). הם חיים באזורים בגובה פני הים ועד 2,200 מ', במגוון אזורי חיות, מיערות וסוואנות מיוערות ועד למדבריות. הם אינם נפוצים ליד מקווי מים כמו ביצות ונהרות.

הדורבנים חיים בזוגות במושבות טריטוריאליות גדולות, ומבלים את ימיהם במחילות שנחפרו על ידיהם או על ידי חיות אחרות כמו השנבוב. בלילה הם יוצאים מהמחילות לחפש אוכל. הם צמחוניים וניזונים מעשבים, שורשים, פקעות, פירות, ירקות ופרחים. דווח שהם ניזונים לעתים גם מנבלות. הם גורמים לבעיות לכפרים שונים כיוון שהם אוכלים את רוב הצמחים והורסים את העצים, עקב החפירה והכרסום. עם זאת הם שומרים על סוואנות עשבוניות שלא יהפכו לסוואנות מיוערות.

הם עצמם מותקפים לעיתים רחוקות. הדורבנים מסתמרים ומקרקשים בקוציהם על מנת להרתיע את הטורפים. במידת הצורך הם ידחפו את קוציהם לאיבר רגיש של הטורף, כמו החוטם או הכפה. מספר אריות מצליחים לעקוף את ההגנה הזאת כשהם בלהקה גדולה מספיק, אבל הניסיון מסוכן מאוד. בנסיבות טבעיות הדורבן יכול להגיע לגיל 10 או 20 שנים בשבי.

הדורבנים מתרבים לאורך כל השנה אבל ההמלטות נעשות בעיקר בחודשים מרץ-אפריל בסופה הנקבה ממליטה דורבן (ולעיתים שניים או שלושה) צעיר ששוקל 300–440 גרם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורבן הכף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דורבן הכף באתר הרשימה האדומה של IUCN