דניאל טרופר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל טרופר
הרב ד"ר דניאל טרופר
הרב ד"ר דניאל טרופר
לידה 17 ביוני 1942 (בן 81)
ב' בתמוז ה'תש"ב
ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבה יוניברסיטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים נוספים דוקטור בהיסטוריה יהודית, מייסד "גשר"
צאצאים חילי טרופר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב ד"ר דניאל (דני) טרופר (נולד בב' בתמוז ה'תש"ב, 17 ביוני 1942) הוא איש חינוך ואיש ציבור ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בניו יורק לאברהם ויטה טרופר, ממשפחות מהגרים שהיגרו ממזרח אירופה לארצות הברית בתחילת המאה ה-20.

בשנת 1963 הגיע לשנת לימודים בישראל ולמד בישיבת מרכז הרב בירושלים. לאחר מכן שב לניו יורק ובשנת 1967 הוסמך לרבנות בישיבה יוניברסיטי (בידי הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, אותו הוא מחשיב כמורו ורבו), שם גם למד לדוקטורט בהיסטוריה יהודית, עבודת הדוקטורט שלו עסקה בניהול בית המקדש בסוף תקופת בית שני.

עם עלותו ארצה, החל לעסוק בחינוך יהודי והוא מקדיש לכך את חייו.

פעילות חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1970 הקים את תנועת "גשר" יחד עם חברו חיים בילט. "גשר" יצרה מקומות מפגש איכותיים לבני נוער דתיים וחילוניים. התנועה החלה את דרכה בקיבוץ כפר עציון. חנן פורת היה מהמדריכים הראשונים ב"גשר" והוא יצר קשר בין דניאל טרופר לבין הרב יהודה עמיטל. קשר זה הלך והתהדק במשך השנים מתוך שותפות בתפיסת עולמם הדתית והחינוכית. תנועת "גשר" התרחבה במשך השנים ומתוכה קמו גופים רבים העוסקים בחינוך ותרבות בחברה הישראלית (מדרשת עמיעד, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, גשר לחברה החרדית, מיוזמי "פרס ירושלים לאחדות ישראל" לזכר שלושת הנערים החטופים ועוד).

ב-1974 היה ממקימי מלי"צ (המכונים לחינוך יהודי-ציוני).

כיהן בהתנדבות במשך כשלושים שנה כרב בית הכנסת "אהל נחמה" בירושלים. בכהונתו עסק רבות בבעיות הפרט וב"חסד של אמת".

בשנים 1984 - 1979 היה יועצו של שר החינוך זבולון המר לענייני חינוך יהודי בבתי ספר ממלכתיים ולקשרים בין דתיים וחילוניים. הקים את תוכנית תל"י שהציעה לבתי ספר ממלכתיים העשרה של תוכנית הלימודים בתכנים יהודיים - ציוניים. הוא גם פעל ליצור תוכניות לחינוך הממלכתי המאפשרות לתלמיד לראות את היהדות כשייכת לחייו העכשוויים.

טרופר הקים במשרד החינוך את היחידה להעמקת החינוך היהודי, שעל בסיסה הוקמה היחידה ליישום דו"ח שנהר, אותה הוא הקים בתחילת שנות ה-90. במקביל, הקים יחד עם הסוכנות היהודית את התוכנית המשותפת לחינוך יהודי בתפוצות.

בשנת 1984 שב לעמותת גשר ופיתח תוכניות לימודים בתנ"ך, המשלבות טכנולוגיה מודרנית, תוכניות שמהן התפתח אתר האינטרנט "מקרא גשר". במקביל, פעל להפיק סרטים בנושאים יהודיים. הראשון היה "אורות", בסוף שנות ה-80. בשנת 2000 הקים את "קרן גשר לקולנוע רב תרבותי", שתמכה ביותר ממאה סרטים ותוכניות טלוויזיה.

עומד בראש קרן קהילות המפעילה עשרות גרעינים תורניים, קרן חרו"ת, עתי"ד להעמקת החינוך בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ, ו"אפיקים" המעצימים את הנוער בבתי ספר מקיפים.

שרת בצה"ל כקצין בהג"א (בדרגת סגן), היה שותף לפיתוח תורות לחימה בנושא שליטה באוכלוסייה בזמן פגיעה בעורף.

פעילות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב טרופר פעל גם בשדה הפוליטי ובשנת 1988 היה ממקימי תנועת מימד יחד עם הרב יהודה עמיטל.

לקראת הבחירות לכנסת התשע עשרה עמד בראש ועדת המפקד של "הבית היהודי", מהלך שהניע תהליך שבסופו של דבר העביר את הבית היהודי משלושה מנדטים בכנסת ה-18 ל-12 מנדטים בכנסת ה-19. לאחר מכן הוא גם עמד בראש ועדת החוקה שניסחה את חוקת המפלגה[1].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1967, נשא לאישה את פייגי לבית לנדגרטן ושנתיים לאחר מכן הם עלו לישראל עם שני ילדיהם הגדולים. בישראל נולדו להם שמונה ילדים נוספים. אחד מבניו הוא השר וחבר הכנסת חילי טרופר.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס בוני ציון מוענק לרב דניאל טרופר, 2022

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]