דלקת המוח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "דלקת המוח" מפנה לכאן. לערך העוסק בדלקת של קרומי המוח, ראו דלקת קרום המוח.
אנצפליטיס
Encephalitis
צילום MRI של הגולגולת המדגים שינויים באונות הרקתיות. בבדיקת ביופסיה אובחן אנצפליטיס.
צילום MRI של הגולגולת המדגים שינויים באונות הרקתיות. בבדיקת ביופסיה אובחן אנצפליטיס.
תחום נוירולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם זיהום, אוטואימוני עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine article/791896 
DiseasesDB 22543
MeSH D004660
סיווגים
ICD-10 A83-A86, B94.1, G05
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנצפליטיס (Encephalitis; בעברית: דלקת המוח) היא דלקת חריפה של המוח. אנצפליטיס המשולב עם מנינגיטיס קרוי מנינגו-אנצפליטיס.

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ויראליאנצפליטיס ויראלי מתרחש כתוצאה ממעורבות של וירוסים, או באופן ישיר, או כהתפרצות לטנטית לאחר שהאדם הודבק בעבר בווירוס. הווירוס המקושר ביותר לאנצפליטיס ויראלי הוא הרפס סוג I, אולם קיימים וירוסים נוספים העלולים לגרום לכך, דוגמת נגיפי משפחת ה- Flaviviruses; וירוס קדחת מערב הנילוס ועוד.
  • אנצפליטיס מתווכת חיסונית (Immune mediated encephalomyelitis) – הוא מצב שמופיע לאחר זיהומים ויראליים כגון שפעת, חצבת, או אבעבועות רוח וקשה להבדילו מאנצפליטיס ויראלית. במצב זה יש פגיעה נוירולוגית פרוגרסיבית מספר ימים לאחר הזיהום, אך הפגיעה יכולה להתחיל גם סימולטנית (תוך כדי המחלה) וגם מספר שבועות לאחר הזיהום. הפגיעה נובעת מתהליך בו מתבצעת דה-מייאלינזציה (הרס של שכבות המייאלין) שעלולה לפגוע קשות בגזע המח. בניקור מותני יש ריבוי של לימפוציטים ועליית חלבון קלה.
  • חיידקי או אחר – אנצפליטיס עלול להיגרם כתוצאה מזיהום חיידקי, כגון מנינגיטיס חיידקי אשר התפשט באופן ישיר למוח, או כסיבוך של זיהום חיידקי ממקור אחר בגוף. טפילים, כגון Toxoplasma gondii,‏ Plasmodium falciparum ו-Naegleria fowleri יכולים לגרום לאנצפליטיס, במיוחד אצל אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה יותר.

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסמינים העיקריים של אנצפליטיס כוללים כאב ראש, חום, בלבול ועייפות. סימנים מתקדמים וחמורים יותר כוללים פרכוסים או התכווצויות, רעד, הזיות ובעיות זיכרון. בקרב ילדים, בפרט תינוקות, התסמינים הנפוצים הם עצבנות הכוללת חוסר תיאבון וחום. אנשים מבוגרים עם אנצפליטיס מדגימים תמונה קלינית של חום, כאבי ראש, בלבול ולעיתים פרכוסים.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבדיקה נוירולוגית ניתן להבחין לעיתים בכך שהחולה שרוי במצב של בלבול. נוכחות של קשיון עורף בבדיקה יכולה לרמז על מעורבות של קרומי המוח כגון מנינגיטיס או מנינגו-אנצפליטיס. אבחון הפתוגן אשר גרם למחלה נעשה באמצעות ניקור מותני.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דלקת המוח בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.