דונקי קונג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דונקי קונג
Donkey Kong
כללי
תאריך הוצאה גרסת הארקייד - 1982, גרסת האטארי, DOS,‏ Apple, קומדור, גרסת ה-NES‏ - 1983
סוגה פלטפורמה
פיתוח שיגרו מיאמוטו
הוצאה לאור נינטנדו עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה נינטנדו
סדרה Donkey Kong עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מצבי משחק שני שחקנים, בתורות
דירוג לכל הגילאים
פלטפורמות ארקייד, אטארי, קומודור 64, NES
המשחק הקודם פינבול (NES)
המשחק הבא דונקי קונג ג'וניור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דונקי קונגאנגלית: Donkey Kong) הוא משחק ארקייד שנוצר בשנת 1981 על ידי נינטנדו.

עלילה ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דונקי קונג הוא אחד ממשחקי הוידאו הראשונים, בהם נעשה ניסיון לספר סיפור על פני המסך, באמצעים חזותיים. גיבור המשחק הוא נגר, שנמצא באתר בנייה בניו יורק מטרתו היא להציל את חברתו פאולין מגורילה אימתנית בשם דונקי קונג. בגירסה המקורית היה הגיבור חסר שם, ומאוחר יותר הוא כונה ג'אמפמן, ולאחר מכן מריו. מריו ודונקי קונג היו לדמויות פופולריות במשחקי נינטנדו נוספים.

המשחק הוא דוגמה מוקדמת למשחקי הפלטפורמה בהם מטרת השחקן היא לתמרן את הדמות העיקרית דרך מספר מסכים (המכונים "פלטפורמות") תוך התחמקות ממכשולים שונים. פיתוח המשחק היה מאמץ עיקרי של נינטנדו לחדור לשוק הצפון אמריקאי. נשיא החברה, הירושי ימאוצ'י, שכר את מתכנן המשחקים חסר הניסיון שיגרו מיאמוטו, שתכנן את המשחק בהשפעת סרטוני פופאי וקינג קונג יחד עם מתכנן המשחקים הראשי, גונפיי יוקוי. הצמד פרץ דרך בשילוב גרפיקה במשחקי מחשב, בתכנון שלבים מרובים במשחק ובקידום העלילה בסצנות ביניים מאוירות בסגנון קומיקס.

מכונת המשחק דונקי קונג

המשחק הצליח עד מאוד בצפון אמריקה וביפן, ופותחו עבורו גם גרסאות ביתיות למגוון מכונות משחק. המשחק גם הועתק באופן פיראטי בהיקף נרחב ודמויותיו פורסמו על אריזות מזון, בגדים, צעצועים וכדומה. יוניברסל סיטי סטודיוס הגישו תביעה נגד נינטנדו, בטענה כי המשחק מפר את סימנם הרשום "קינג קונג", אך תביעה זו נדחתה. הצלחת משחק זה ביססה את מעמדה של נינטנדו כמובילת שוק משחקי הווידאו הביתיים בשנות השמונים והתשעים.

המשחק מהווה את אחת מההופעות הבודדות של מריו, במחשבים האישיים ובקונסולות שאינן של נינטנדו (כמו קונסולת האטארי 2600 וקונסולות ההמשך, וכן קונסולות ה-Colecovision וה-Intellivision), שכן המשחק הוסב אליהן. מאז משחק זה מריו הופיע במחשבים האישיים גם במשחק האחים מריו שהוסב גם הוא למספר מחשבים וכן לקונסולת האטארי 2600 וקונסולות ההמשך, ומאז מריו הופיע רק בקונסולות של נינטנדו. זאת, עד ליציאת המשחק Super Mario Run למובייל.

דונקי קונג, הגורילה, הוא הרשע במשחק. הוא היה חיית המחמד של נגר בשם ג'אמפ-מן (למעשה מריו עצמו). נגר זה התייחס אליו ברוע לב, לכן דונקי קונג ברח וחטף את חברתו של ג'אמפ-מן/מריו, שכונתה בתחילה פשוט "הליידי" (לאחר מכן שונה שמה לפאולין). השחקן משחק את תפקידו של מריו בהצלתה של פאולין מידי דונקי קונג. התמה של "עלמה במצוקה" הופיעה לראשונה במשחק זה בתחום משחקי הווידאו והייתה הנושא של אין ספור משחקי וידאו מאוחרים יותר.

המשחק משתמש בגרפיקה ואנימציה ככלים להנעת העלילה וזיהוי הדמויות: דונקי קונג מגחך לעיתים קרובות כלפי מריו, פאולין מזוהה בקלות על ידי שמלתה הוורודה, קריאות HELP! המופיעות תדירות בקרבתה ושיערה הארוך. מריו הוא טיפוס גוץ בסרבל אדום.

בשל מגבלות גרפיקה לא היה ניתן לצייר לו פה ושיער באופן מדויק, ולכן עוצב עם שפם וכובע. כדי להבחין בתנועות ידיו צויד מריו בכפפות לבנות.

המשחק "דונקי קונג" הוא דוגמה ראשונה לנרטיב שלם המסופר במשחק וידאו: המשחק נפתח בסצנה המציגה את דונקי קונג מטפס במעלה סולמות לראש אתר בניה, מניח את פאולין ורוקע ברגליו שמעוותות את קורות המתכת ועומד בעמדתו. אנימציה פשוטה זו מספקת את הרקע העלילתי למשחק, בפעם הראשונה בסוג משחק זה. לקראת סוף כל שלב יש שוב קטע אנימציה בו מופיע לב בין האוהבים, אך מיד דונקי קונג חוטף את פאולין לשלב גבוה יותר והלב נשבר. בסוף השלב האחרון ישנו קטע סיום והמשחק מתחיל מחדש ברמת קושי גבוהה יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דונקי קונג בוויקישיתוף