דוכס לנקסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוכס לנקסטר
Duke of Lancaster
איוש נוכחי צ'ארלס השלישי, מלך הממלכה המאוחדת
תאריך כניסה לתפקיד 8 בספטמבר 2022
תחום שיפוט הממלכה המאוחדת
מעון ארמון בקינגהאם
ייסוד המשרה 10 בנובמבר 1399
איוש ראשון הנרי מגרוסמונט
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הנרי, נסיך ויילס היה האחרון שנשא בתואר דוכס לנקסטר, לפני שהדוכסות עברה להיות רכושה הפרטי של המלוכה הבריטית עם עלייתו של הנרי לשלטון כהנרי החמישי.

דוכס לנקסטר הוא תואר אצולה בריטי, הניתן לעומד בראש דוכסות לנקסטר. מספר אנשים נשאו תואר זה במאות ה-14 וה-15, וכיום הוא שייך למונרך הבריטי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התואר דוכס לנקסטר הוענק מספר פעמים:

הפעם הראשונה בה הוענק תואר זה היה ב-6 במרץ 1351. התואר הוענק להנרי מגרוסמונט שהיה הרוזן הרביעי של לנקסטר, ונינו של המלך הנרי השלישי. לדוכס לא היו בנים זכרים, ולכן עם מותו בשנת 1361 בוטל התואר.

הפעם השנייה בה נוצר התואר היה ב-13 בנובמבר 1362 עת הוענק התואר לג'ון מגונט, הרוזן הראשון של ריצ'מונד, שהיה בנו הרביעי של המלך אדוארד השלישי. עם מותו של ג'ון, ב-4 בפברואר 1399 עבר התואר לבנו, הנרי מבולינגברוק, דוכס הרפורד. לאחר שהנרי הדיח את ריצ'רד השני ועלה לשלטון כהנרי הרביעי, הפכה הדוכסות לרכוש הכתר, והתואר בוטל.

הפעם השלישית בה נוצר התואר היה ב-10 בנובמבר 1399 עת הוענק התואר להנרי ממונמאות', נסיך ויילס - בנו הבכור של המלך הנרי הרביעי. עם הכתרתו של הנרי כהנרי החמישי בשנת 1413 שבה הדוכסות לרשות הכתר.

דוכס לנקסטר כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז עלייתו לשלטון של הנרי החמישי נותרה דוכסות לנקסטר דוכסות הנפרדת מאדמות הכתר, והיא נחשבת לרכוש הפרטי של מלכי אנגליה (כיום מלכי הממלכה המאוחדת), והמונרך האנגלי נחשב כדוכס לנקסטר. אף שהתואר אמור היה להתבטל לאחר כהונתו של הנרי השישי, מאחר שרק בנים יכולים לרשת אותו ולהנרי השישי לא היו יורשים זכרים ששרדו אחריו, המלך ג'ורג' החמישי הורה על המשך השימוש בתואר.[דרושה הבהרה]

כיום דוכס לנקסטר הוא המלך צ'ארלס השלישי (כשמלכה אמו, אליזבת השנייה, היא נשאה בתואר "דוכס" (Duke) ולא "דוכסית" (Duchess)[1]), ובארוחות רשמיות שנערכו בדוכסות, או בארוחות רשמיות שנערכו על ידי גדודי לנקסטר של צבא בריטניה הרימו כוסית לכבוד "המלכה, דוכס לנקסטר" ("The Queen, Duke of Lancaster").

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רגימנט דוכס לנקסטר - רגימנט חיל רגלים בריטי הנושא את שם הדוכסות ובראשו המונרך הבריטי (כיום המלך צ'ארלס השלישי).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוכס לנקסטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]