דויטשה רייכסבאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דויטשה רייכסבאן
Deutsche Reichsbahn
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1 באפריל 1920 – 1945 (כ־24 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברות בנות
  • Reichsbahndirektion Erfurt
  • Reichsbahndirektion Halle
  • Reichsbahndirektion Dresden עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה ברלין עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה passenger rail transport, interurban (NACE 49.1), rail freight transport, תחבורה מסילתית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דויטשה רייכסבאןגרמנית: Deutsche Reichsbahn, ראשי תיבות: DRB; בעברית: רכבת הרייך הגרמני) היה שמה של הרכבת הלאומית הגרמנית שנוצרה ממסילות הברזל של מדינות האימפריה הגרמנית שלאחר מלחמת העולם הראשונה.

החברה נוסדה בשנת 1920 בשם דויטשה רייכסאייזנבאן כאשר רפובליקת ויימאר הלאימה את הרכבות בגרמניה שנוהלו בעבר על ידי מדינות גרמניה (רפובליקת ויימאר נקראה רשמית הרייך הגרמני ומכאן השימוש במילה 'רייך'). בשנת 1924 הרכבת אורגנה מחדש בשם דויטשה רייכסבאן-גזלשאפט (בגרמנית: Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft – ראשי תיבות: DRG; בעברית: חברת הרכבות של גרמניה), חברת רכבות פרטית להלכה, אשר הייתה בבעלות מלאה של גרמניה. בשנת 1937 הולאמה שוב וקיבלה את השם דויטשה רייכסבאן. לאחר האנשלוס בשנת 1938 החברה השתלטה גם על הרכבת הפדרלית האוסטרית (BBÖ).

גרמניה המזרחית וגרמניה המערבית נוסדו בשנת 1949. גרמניה המזרחית השתלטה על הרכבות שבשטחה ושמרה על השם המסורתי. במקביל, הרכבת בגרמניה המערבית הפכה לרכבת הפדרלית הגרמנית (DB). הרכבת הפדרלית האוסטרית הוקמה בשנית בשנת 1945, ושמה הנוכחי ניתן לה בשנת 1947.

בינואר 1994, בעקבות איחוד גרמניה, רכבת הרייך הגרמני התמזגה לתוך הרכבת הפדרלית הגרמנית כדי להקים מודל גרמני חדש עבור גרמניה המאוחדת - הדויטשה באן. מבחינה טכנית, הדויטשה באן כבר איננה גוף ממשלתי, אך כלל מניותיה בבעלות המדינה.

1920: דויטשה רייכסאייזנבאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדויטשה רייכסאייזנבאןגרמנית: Deutsche Reichseisenbahnen ר"ת: DRB בעברית: רכבת הרייך (הקיסרי) הגרמני) הוקמה ב-1 באפריל 1920 כאיחוד חברות הרכבת הקיימות של פרוסיה, בוואריה, סקסוניה, וירטמברג, באדן, מקלנבורג ואולדנבורג. איחוד חברות הרכבת היה נחוץ בשל החוקה החדשה של רפובליקת ויימאר אשר הטילה את האחריות למסילות הברזל על הממשלה הלאומית. הרכבות שהתמזגו:

1924: דויטשה רייכסבאן-גזלשאפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדויטשה רייכסבאן-גזלשאפטגרמנית: Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft ר"ת: DRG בעברית: חברת הרכבות של גרמניה) בין הוראות תוכנית דוז של שנת 1924 הייתה תוכנית לנצל את רכבת המדינה לחלוטין לתשלום פיצויי מלחמה. בעקבות הפרסום של התוכנית, ב-12 בפברואר 1924 ממשלת הרייך הודיעה על הקמת הדויטשה רייכסבאן כמפעל מדינה תחת משרד התחבורה הגרמני. כאשר זה לא הספיק למלא את חובות הנושים, ב-30 באוגוסט 1924 נחקק חוק כדי להקים את 'הדויטשה רייכסבאן-גזלשאפט' כחברת החזקות שתתפעל את הרכבות הלאומיות. המטרה הייתה לייצר רווחים שבהתאם לתוכנית דוז, ישמשו לפיצויי המלחמה של גרמניה. תנאים אלו תוקנו מאוחר יותר בתוכנית יאנג. בסך הכל, 3.87 מיליארד גולדמארק שולמו כפיצויים למדינות ההסכמה.

דויטשה רייכסבאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדויטשה רייכסבאןגרמנית: Deutsche Reichsbahn, בראשי תיבות: DRB; בעברית: רכבת הרייך הגרמני) במהלך הדיקטטורה הנאצית, יחד עם אמצעים אחרים של השגת שליטה מוחלטת, רשת הרכבות הוצבה שוב בשליטה ממשלתית ישירה ב-10 בפברואר 1937 באמצעות חקיקה חדשה. כדי להדגיש זאת, צלבי קרס נוספו לסמל עיט הרייך (העיט, סימן מסורתי לריבונות הלאומית של גרמניה) שעל הקרונות, יחד עם הכיתוב 'הרייך הגרמני', למרות שביטוי זה היה דו-משמעי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דויטשה רייכסבאן בוויקישיתוף