דגל קרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל קרים
סוג הדגל דגל מדיני ואזרחי דגל מדיני ואזרחי
יחס אורך/גובה 1:2
הונף לראשונה 1992
קבלת מעמד רשמי 21 אפריל 1999
מוטיבים עיצוביים דגל תלת-פסי כחול-לבן-אדום
שם המעצב א. מלגין, ו. טרוסו

הדגל של חצי האי קריםרוסית: Флаг Крыма, באוקראינית: Прапор Криму, בטטרית של קרים: Qırım bayrağı) הוא הדגל של הרפובליקה האוטונומית של קרים שבמסגרת אוקראינה והן של הרפובליקה של קרים שבמסגרת הפדרציה הרוסית. הדגל בשימוש מאז 1992, אומץ רשמית על ידי הרפובליקה האוטונומית של קרים ב-21 באפריל 1999.[1]

הדגל הוא דגל תלת-פסי, הבנוי מפסים אופקיים בצבע כחול–לבן–אדום (צבעי הלאומיות הכלל-סלאבית). הפס הכחול ממוקם בקצה העליון, ורוחבו 1/6 מרוחב הדגל. הפס הלבן הוא הגדול ביותר מן השלושה, ורוחבו 2/3 מרוחב הדגל, הפס האדום ממוקם בקצה התחתון, ורחובו 1/6 מרוחב הדגל.

כאשר הדגל מונף אנכית, הפס הכחול צריך להיות בצד שמאל, הפס הלבן במרכז והפס האדום בצד ימין. אורך הדגל הוא פעמיים רוחבו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התפרקות ברית המועצות, מספר רב של עיצובים נוצרו, עקב ריבוי הארגונים הבדלנים בקרים.[2] העיצוב המקובל ביותר היה דגל לבן ועליו מפת חצי האי בצבע כחול, מזכיר במבנהו את דגל קפריסין. בקרב רבים מחברי המועצה העליונה של חצי האי קרים הייתה תמיכה נרחבת בגרסה שכללה דגל לבן ובחלקו העליון שבעת צבעי הקשת.[3] ב-5 במאי 1992, בקרים הוכרז על שלטון עצמאי[4] אך לא נבחר דגל רשמי.

ב-5 ביוני 1992, הוצגו בפני המועצה העליונה של חצי האי קרים חמש הצעות לדגל:

הדגל הנפוץ ביותר בקרב הציבור וארגונים בדלנים בתקופה שלאחר פירוק ברית המועצות
  1. דגל תלת-פסי, כחול-לבן-כחול, כאשר רוב הדגל היה לבן, ושני פסים כחולים בחלקו העליון והתחתון.
  2. דגל לבן עם פסים בשבעת צבעי הקשת בחלקו העליון.
  3. לבן על פני שדה כחול.
  4. דגל תלת-פסי, צהוב-ירוק-כחול ופס אדום אנכי העובר באמצע, כאשר הפסים בגודל שווה.
  5. הגרסה הנוכחית: דגל תלת-פסי, כחול–לבן–אדום.

הצעה מספר 5, שעוצבה על ידי  ו. טרוסוב, ו-א. מלגין, נבחרה להיות הדגל הרשמי של חצי האי קרים.[2] את סמל קרים, שעוצב על ידי ג'. ג'פטוב וו. ג'גונוב הומלץ להוסיף לדגל. את העיצוב הסופי של הדגל הגישו בישיבה השנייה של המועצה העליונה של חצי האי קרים, בספטמבר 24, 1992. הדגל אומץ רשמית רק ב-21 באפריל 1999.

דגלים אתנים של הטטרים של קרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל של העם הטטרי של קרים (Qırımtatar bayrağı או Kök bayraq).

ילידי קרים, הטטרים של קרים, משתמשים בדגלים מסורתיים משלהם. הדגל שצבעו כחול בהיר ועליו דמגה זהובה, המכונה Kök Bayra "דגל כחול" והוא משמש כדגל מדיני ואזרחי, כאשר בעבר השתמשו גם בדגל שצבעו ירוק - דגל ששימש למטרות דתיות, ודגל שצבעו אדום - דגל שימש כדגלם הצבאי של הטטרים של קרים.[5] כיום, הטטרים של קרים משתמשים רק בדגל הכחול, שעתה נחשב לדגל האתני של הטטרים של קרים. הדמגה המוזהבת, מופיעה כיום בפינה השמאלית העליונה של הדגל או לפעמים במרכז הדגל.

הדגל הדתי של הטטרים של קרים צבוע בירוק, כאשר הדמגה ממוקמת בפינה השמאלית העליונה של הדגל. הדגל היה בשימוש בתקופת הרפובליקה של חצי האי קרים 1917–1918, אומץ רשמית בנובמבר 1917, ולאחר מכן בוטל בינואר 1918.[5]

היסטוריית הדגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפובליקה העממית של קרים (1917–1918)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל הרפובליקה העממית של קרים
דגל השלטון המקומי של קרים

כשהטטרים של קרים הכריזו עצמאות כרפובליקה העממית של קרים מהאימפריה הרוסית בסוף 1917, הם נופפו בהמוניהם דגל בצבע תכלת עם פס צהוב במרכזו. העצמאות של הטטרים של קרים הייתה קצרה מאוד וכאשר הרוסים החזירו לעצמם את השליטה בקרים בתחילת 1918, מעמדו הרשמי של הדגל בוטל.

הממשלה האזורית של קרים, תחת גנרל סולקביץ' (1918)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממשלה האזורית של קרים (ברוסית: Крымское краевое правительство), שהובלה על ידי גנרל מטביי סולקביץ' (טטר ליטאי במקורו) התקיימה בזמן הכיבוש הגרמני של קרים (25 ביוני - 15 בנובמבר 1918). הדגל שאומץ היווה פשרה בין הטטרים של קרים לבין הרוסים. הדגל הורכב משני חלקים, רוסי וטטרי: בעוד שצבעי הדגל היו מזוהים עם הלאום הטטרי של קרים, על גביו הופיעה סמל פלך טאורידה - המזוהה עם האימפריה הרוסית והלאום הרוסי.

ברית המועצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוטונומית של קרים הוקמה, כחלק מהרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיה ב-18 באוקטובר 1921, האוטונומיה קיבלה דגל בפני עצמה. הדגל היה אדום ובפינתו השמאלית היה רשום נוטריקון שם האוטונומיה באותיות קיריליות בצבע זהב - КрССР, ובאותיות הערביות - ق س ج ش. בשנת 1929, שונה הכיתוב של האותיות הערביות ל-QrMSŞÇ, עקב השינויים שחלו בשיטת הכתיב של השפות הטורקיות בשנים הללו. בשנת 1938, שוב שונה הדגל והפעם כלל את הכיתוב РСФСР, בחלק העליון (נוטריקון של הרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיה בשפה הרוסית) ותחתיות נוטריקון שם האוטונומיה - КрССР. ב-30 ביוני 1945 הפך קרים לאובלסט של הרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיה ועל כן בוטל השימוש בדגל.[2]

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. החלטת האו"ם ממרץ 2014 המאשרת את ההכרה בכך שקרים עדיין חלק מאוקראינה, שנתמך על ידי 100 מדינות חברות האו"ם, כאשר רק 11 חברות דחו את ההחלטה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל קרים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ukrainian heraldry — Flag of Crimea URL accessed on February 22, 2007
  2. ^ 1 2 3 fotw.net — Crimea - 1992 Proposals (Ukraine)
  3. ^ fotw.net — Crimea in the Soviet Union
  4. ^ Wolczuk, Kataryna. "Catching up with 'Europe'? Constitutional Debates on the Territorial-Administrative Model in Independent Ukraine". Taylor & Francis Group. נבדק ב-16 בדצמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 fotw.net — Crimea: The Tatars (Ukraine)