דגל לאוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל לאוס
סוג הדגל דגל לאומי דגל לאומי
יחס אורך/גובה 2:3
הונף לראשונה 1945
קבלת מעמד רשמי 2 בדצמבר 1975
מוטיבים עיצוביים פס ספרדי אדום-כחול-אדום, דיסקה לבנה במרכז
גרסאות היסטוריות
דגל ממלכת לאוס
1952 - 1975
דגל לאוס כקולוניה צרפתית

דגל לאוסלאית: ທຸງຊາດລາວ) הוא דגלה הלאומי של לאוס. הדגל שימש את הממשלה הלאומנית קצרת היומין בשנים 1946-1945, ואומץ כדגל הלאומי ב-2 בדצמבר 1975. הדגל, לצד דגל קובה, הוא אחד מהדגלים היחידים של מדינות קומוניסטיות שאינו מכיל סמלים קומוניסטיים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל מורכב משלושה פסים אופקיים: אדום, כחול, אדום ודיסקית לבנה במרכזו של הפס הכחול. הדגל מוגדר כפס ספרדי, בו עוביו של הפס המרכזי שווה לעוביים של שני הפסים הדקים. הדגל, שנוצר כשהמדינה הכריזה עצמאות כמדינת חסות של האימפריה היפנית בשלהי מלחמת העולם השנייה, עוצב כהיפוך של דגל יפן, בו קיים עיגול אדום על רקע לבן[1], ובדומה לדגל המושבה הצרפתית של לאוס, בעל הפיל התלת ראשי הלבן על הרקע האדום. אך על מנת לבדל את הדגל מהדגל הצרפתי, צורפה לדגל רצועה כחולה במרכזו, כדימוי המרמז לנהר המקונג הזורם במדינה, ובשונה מהדגל היפני, בו השמש מיוצגת בעיגול אדום, העיגול במרכז הדגל מייצג את הירח המלא על פני המקונג[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל הנוכחי של לאוס נוצר בידי ממשלת הלאו לוסררה (אנ') האנטי-צרפתית, שהוקמה על ידי האימפריה היפנית ב-1945. הכוחות הצרפתיים כבשו מחדש את לאוס ב-1946 במהלך מלחמת סין, ומשלת הלאו לוסררה המשיכה להשתמש בדגל בגלות, עד להתפוררות התנועה ב-1949. הדגל אומץ בידי יורשיהם, תנועת הפאת'ט לאו, כדגלם.

ממלכת לאוס, שהתקיימה כאוטונומיה בחסות צרפת מ-1946 וכמדינה עצמאית מ-1953, אימצה כדגלה דגל קדום של ממלכת לאן קאנגס, בו מופיע פיל תלת-ראשי עם מטריה מלכותית על רקע אדום, שאומץ גם על ידי המושבה הצרפתית עם הטריקולור הצרפתי. לפיל חשיבות תרבותית בתרבות לאוס, והשלשת הראשים מייצגים את שלושת הממלכות שיצרו את לאוס[3][1].

ב-1975, לאחר תקופה ארוכה של אי-יציבות, הצליחה תנועת הפאת'ט לאו להשתלט על לאוס, והחליפה את הדגל בדגלה של התנועה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל לאוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]