דגל הודו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל הודו
כינוי טירנגה
סוג הדגל דגל לאומי דגל לאומי
יחס אורך/גובה 2:3
הונף לראשונה 22 ביולי 1947
מוטיבים עיצוביים טריקולור רוחבי זעפרן-לבן-ירוק, במרכז מופיע גלגל החוק בצבע כחול
גרסאות נוספות
דגל הצי הצבאי דגל הצי הצבאי
גרסאות היסטוריות
דגל תנועת העצמאות ההודית
דגל הקונגרס הלאומי ההודי (1931-1947) והודו החופשית (1943-1945)
דגל כוכב הודו
דגל הודו הבריטית (1880 - 1947)

דגל הודו הוא דגלה הלאומי של הודו. הוא נקרא "טירנגה" (तिरंगा, טריקולור בהינדית, Tiraṅgā בתעתיק IAST). הוא מורכב משלושה פסים רוחביים ברוחב שווה. זעפרן למעלה, לבן במרכז, וירוק למטה. במרכז הדגל ישנו גלגל ("צ'קרה" - chakra) שלו 24 חוטרים.

הצבע זעפרן מסמל אומץ, הלבן מסמל שלום, והירוק - שגשוג. במרכז הדגל מוצג סמל ה"אשוקה צ'קרה" (Ashoka Chakra), "גלגל החוק". הגלגל הוא בעל 24 החוטרים שמסמלים את 24 השעות ביממה.[דרוש מקור] הסמל אומץ ב-24 ביולי 1947. בגרסה הקודמת של הדגל היה במרכזו גלגל הצ'רקהה (charkhā הוא גלגל טווייה), שסימל את גלגל הטווייה של מהאטמה גנדי.

את הדגל עיצב פינגלי ונקיה (Pingali Venkayya) והדגל אומץ רשמית על ידי האספה הלאומית של האיחוד ההודי ב-22 ביולי 1947. ישנה מערכת מפורטת של חוקים בנוגע לשימוש הנכון והצגת הדגל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל הוצג לראשונה ב-1921, בהצעה לדגל שחלקו העליון אדום, לייצג את ההינדים, וחלקו התחתון ירוק, לסמל את המוסלמים. באמצעו הוצב גלגל טוויה מסורתי. מהאטמה גנדי הוסיף לדגל קו לבן באמצעו, ששימש כהיכר לגלגל הטוויה וכסימן לשלום בין הלאומיים[1].

במהלך העשור הפך הדגל למזוהה עם לאומיות הודית, ובאוגוסט 1931 אימץ הקונגרס הלאומי ההודי את הדגל, כשהוא מחליף את הצבע העליון מאדום לזעפרן[1].

הדגל שימש לראשונה כדגל מדינה על ידי הודו החופשית, שהתקיימה כמדינת חסות של האימפריה היפנית במלחמת העולם השנייה.

לאחר עצמאות הודו ב-1947 אימצה המדינה את הדגל, אך החליפה את גלגל הטוויה בגלגל 'צ'קרה' (מילולית: גלגל החוק), שנלקח מעמוד האריה של אשוקה, שנבחר לסמל הודו, כמייצג איחוד הראשון של הודו.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי חוק, על הדגל להעשות מבד חאדי (אנ'), בד ייחודי העשוי מטווית יד, שנעשה פופלארי על ידי מהאטמה גנדי.

על פי חוק הדגל ההודי (אנ'), נאסר על אזרחים להניף את הדגל מלבד בחגים לאומיים כמו יום העצמאות ויום הרפובליקה. ב-2002 הורה בית המשפט העליון של הודו לשנות את החוק על מנת להתיר את השימוש בו על ידי אזרחים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל הודו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Flag of India | History, Design, & Meaning | Britannica, www.britannica.com (באנגלית)