דגל גליסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל גליסיה
סוג הדגל דגל אזרחי ומדיני, דגל הצי המדיני והאזרחי דגל אזרחי ומדיני, דגל הצי המדיני והאזרחי
יחס אורך/גובה 2:3
קבלת מעמד רשמי 29 במאי 1984
מוטיבים עיצוביים דגל לבן ועליו פס כחול אלכסוני מהפינה השמאלית העילית לפינה הימנית התחתית. בגרסה המדינית לדגל מוטען במרכז הדגל סמל גליסיה.
גרסאות נוספות
דגל אזרחי, דגל הצי האזרחי הדגל האזרחי של גליסיה.
דגלים היסטוריים
עיצוב שהיה בשימוש בעבר, אך כיום לא בשימוש

דגל ממלכת גליסיה ההיסטורי.

דגל גליסיה הוא דגלה של הקהילה האוטונומית הספרדית גליסיה. עיצובו הוא דגל לבן עליו פס אלכסוני כחול מפינתו השמאלית העליונה עד לפינתו הימנית התחתונה, כאשר בגרסתו המדינית של הדגל מוטען במרכזו סמל הקהילה האוטונומית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצובו של הדגל נשען על דגלה הימי של עיר הנמל הגליסית א קורוניה. במרוצת המאה ה-19 היוותה א קורוניה את הנמל העיקרי לגליסיאנים הרבים אשר היגרו ליבשת אמריקה, ולקחו עימם את דגל העיר בחושבם כי זהו דגלה של גליסיה.

”הדגל הגליסי יהא בעל שני צבעים בלבד: לבן וכחול. הרקע הוא לבן והפס הכחול חוצה את הדגל מהפינה העילית-השמאלית עד לפינה התחתית-ימנית.” תיאור זה פורסם ב-1898 בעיתון "אל אקו דה גליסיה" (El Eco de Galicia) בהוואנה, קובה.

צלב אנדראס הקדוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצוב דגלה של א קורוניה ושל גליסיה היה עיצוב צלב אנדראס הקדוש בצבע כחול על רקע לבן (היפוך צבעיו דגל סקוטלנד). אנדראס הקדוש עודנו אחד מהקדושים הפופולריים ביותר בגליסיה ודגלו היה משותף לאזורים רבים. בשנת 1891 הגיש הצי הרוסי הקיסרי בקשה לשלטונות העיר בדרישה לשנות את דגלה הימי של העיר - שהיה דומה לדגל הצי (אנדראס הוא גם הקדוש המגן של רוסיה) ודגלים זהים שכאלה גרמו לבלבול בין שני הציים. בעקבות בקשה זו הושמט אחד מהפסים של הצלב והתוצאה הייתה דגל לבן בעל פס אלכסוני אחד.

הדגל המדיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק הסמלים של גליסיה מה-29 במאי 1984 קובע את הגוונים הרשמיים, היחס בין אורך לרוחב, ואת השימוש בסמלים הגליסים. הסמלים הלאומיים של גליסיה הם הדגל האזרחי, שהוא פס אלכסוני כחול על רקע לבן; סמל גליסיה; והדגל המדיני, שהוא הדגל המוטען בסמל הקהילה.

סמל גליסיה הוא למעשה סמל ממלכת גליסיה טרם יצירת הדגל המודרני במאה ה-19. הדגל המדיני נוצר בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים, עת ביקשה האקדמיה המלכותית של גליסיה מממשלת הקהילה האוטונומית של גליסיה לנסות ולשלב את דגל ממלכת גליסיה בדגל המודרני.

הדגל המדיני הוא הדגל הרשמי של הקהילה ויש להניפו בכל האירועים הרשמיים בגליסיה וברשויות המקומיות בתוכה.

דגלים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לאומנים רבים מן השמאל בגליסיה מוסיפים כוכב אדום לדגל גליסיה כדי להראות את תמיכתם בסוציאליזם או בקומוניזם. דגל זה נוצר במהלך שנות השבעים בהשראת דגל יוגוסלביה והוא אומץ כסמל הרשמי של המפלגה הלאומית הגליסית.
  • בעקבות דליפת הנפט מהמכלית פרסטיז' ליד חופי גליסיה ב-2002, מפגינים גליסים השתמשו בדגל גליסיה צבוע בשחור עם המשפט "Nunca Máis" (לא עוד בגליסית). דגל זה הפך מיד לאחר מכן לפופולרי מאוד בקרב תומכי איכות הסביבה בגליסיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל גליסיה בוויקישיתוף