דב האלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דב האלנד
Deb Haaland
לידה 2 בדצמבר 1960 (בת 63)
וינסלו, אריזונה, ארצות הברית
שם מלא דברה אן האלנד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, אוניברסיטת ניו מקסיקו
עיסוק פוליטיקאית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת נצרות קתולית[1]
האתר הרשמי
מזכירת הפנים של ארצות הברית ה־54
16 במרץ 2021 – מכהנת
(3 שנים ו־4 שבועות)
תחת הנשיא ג'ו ביידן
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של ניו מקסיקו
3 בינואר 201916 במרץ 2021
(שנתיים ו־10 שבועות)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דברה אן האלנדאנגלית: Debra Anne Haaland; נולדה ב-2 בדצמבר 1960) היא פוליטיקאית אמריקאית המכהנת כמזכירת מחלקת הפנים של ארצות הברית[2]. בשנים 2019–2021 הייתה חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של מדינת ניו מקסיקו, שבתחומו נמצאים רוב העיר אלבקרקי ופרווריה. ביחד עם שאריס דייווידס, האלנד היא אחת משתי הנשים האינדיאניות הראשונות להיבחר לקונגרס האמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלנד נולדה בווינסלו שבאריזונה. היא חברה רשומה באנשי שבט הפואבלו לגונה. אמה, מרי טויה, ילידה אמריקאית, שירתה בצי ארצות הברית. אביה, ג'. ד. האלנד, אמריקאי ממוצא נורווגי, היה קצין בחיל הנחתים של ארצות הברית שעוטר בכוכב הכסף על גבורתו במלחמת וייטנאם ונטמן בבית הקברות הלאומי ארלינגטון ב-2005. להאלנד שלוש אחיות ואח. ב-1994 השלימה לימודי תואר ראשון באנגלית באוניברסיטת ניו מקסיקו. ב-2006 סיימה לימודי תואר שני במשפטים באותה האוניברסיטה, אך היא אינה רשומה בלשכת עורכי הדין של המדינה.

ב-2012 הייתה האלנד מנהלת ההצבעות של הילידים האמריקאים במטה הבחירות של הנשיא ברק אובמה בניו מקסיקו במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית באותה השנה. שנתיים אחר כך, ב-2014, התמודדה לתפקיד סגן מושל ניו מקסיקו. היא ועמיתה למירוץ, התובע הכללי של ניו מקסיקו גארי קינג, שהיה מועמד המפלגה הדמוקרטית לתפקיד המושל, הפסידו למועמדי המפלגה הרפובליקנית שניצחו בבחירות 2014. באפריל 2015 נבחרה לכהונה בת שנתיים כיושבת ראש המפלגה הדמוקרטית בניו מקסיקו[3]. במהלך כהונתה נטלו הדמוקרטים את הרוב בבית הנבחרים של ניו מקסיקו מידי הרפובליקנים.

לאחר תום כהונתה כיושבת ראש המפלגה הדמוקרטית בניו מקסיקו, הודיעה האלנד על כוונתה להתמודד לבית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של ניו מקסיקו בבחירות 2018, במטרה להחליף את מישל לואן גרישם שהתמודדה לתפקיד המושל[4]. בבחירות המקדימות גברה על דיימון מרטינז וזכתה במועמדות המפלגה לבית הנבחרים.

בבחירות הכלליות שנערכו ב-6 בנובמבר ניצחה האלנד את חבר בית המחוקקים של ניו מקסיקו לשעבר ג'ניס ארנולד-ג'ונס, כשלה 59.1% מקולות הבוחרים ורוב בשלושה מתוך חמשת מחוזות ניו מקסיקו. האלנד ועמיתתה הדמוקרטית לבית הנבחרים שאריס דייווידס מקנזס, חברת השבט הו-צ'ונק, הן שתי הנשים האינדיאניות הראשונות שנבחרו לקונגרס של ארצות הברית. לטקס השבעתה לתפקיד בראשית ינואר 2019 לבשה האלנד שמלה, שרשרת ומגפיים מסורתיים של השבט שלה. ב-7 במרץ 2019, במהלך דיון על זכויות הצבעה ומימון מסעי בחירות, הפכה האלנד לאישה האינדיאנית הראשונה שניהלה ישיבה בבית הנבחרים[5].

לאחר ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020, החלו קבוצות פרוגרסיביות, אינדיאניות וסביבתניות לקדם את מועמדותה לתפקיד מזכירת הפנים של ארצות הברית[6]. ב-17 בדצמבר 2020 האלנד נבחרה בידי ביידן לתפקיד מזכירת הפנים[7][8]. לאחר שאושר בידי הסנאט של ארצות הברית, הייתה לאינדיאנית הראשונה לעמוד בראש מחלקה בכירה כלשהי[9]. ב-15 במרץ 2021 אישר הסנאט את המינוי באורח רשמי ברוב של 51 תומכים (מתוכם ארבעה רפובליקנים) מול 40 מתנגדים[10]. ב-17 במרץ הושבעה לתפקידה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דב האלנד בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של דב האלנד בבית הנבחרים (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ אליה צ'אבז, Deb Haaland swearing in details announced, באתר Indian Country Today‏, 16 במרץ 2021 (באנגלית)
  3. ^ סטיב טרל, State Democrats elect first American Indian to lead party, באתר The Santa Fe New Mexican‏, 25 באפריל 2015 (באנגלית)
  4. ^ דן בויד, Former state Democratic Party chairwoman Haaland plans run for Congress, באתר Albuquerque Journal‏, 16 במאי 2017 (באנגלית)
  5. ^ מהארין קסאנה, Video Of Deb Haaland Presiding Over The House Is A Profound Moment In History, באתר באסטל, 8 במרץ 2019 (באנגלית)
  6. ^ ג'וליאן ברייב נויסקאט, What a Joe Biden Cabinet Pick Might Mean for Native Americans—and Democrats, באתר פוליטיקו, 30 בנובמבר 2020 (באנגלית)
  7. ^ ג'ואן גריב, Biden picks Deb Haaland as first Native American interior secretary, באתר הגרדיאן, 17 בדצמבר 2020 (באנגלית)
  8. ^ ג'ף בנט, אדם אדלמן ומייק ממולי, Biden selects Deb Haaland as interior secretary, Michael Regan as EPA chief, באתר NBC News‏, 17 בדצמבר 2020 (באנגלית)
  9. ^ ביידן מינה את דב האלנד לשרת הפנים, הילידית הראשונה בתפקיד בדרג בכיר, באתר ynet, 18 בדצמבר 2020
  10. ^ טאקר היגינס, Deb Haaland confirmed as first Native American Cabinet secretary, באתר CNBC‏, 15 במרץ 2021 (באנגלית)