דבי ריינולדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דבי ריינולדס
Debbie Reynolds
דבי ריינודלס, 1986
דבי ריינודלס, 1986
לידה 1 באפריל 1932
אל פאסו, טקסס, ארצות הברית
פטירה 28 בדצמבר 2016 (בגיל 84)
מרכז רפואי סידרס-סייניי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פארק הזכרון פורסט לוון עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Mary Frances Reynolds עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19482016 (כ־68 שנים)
מקום לימודים
  • תיכון ברבנק
  • תיכון ג'ון בורוז עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Harry Karl (19601973)
  • Richard Hamlett (19841996)
  • אדי פישר (19551959) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים קארי פישר, טוד פישר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס גילדת שחקני המסך למפעל חיים (2014)
  • פרס ז'אן הרשולט לפעילות הומניטרית (14 בנובמבר 2015)
  • פרס מועצת המבקרים הלאומית לשחקנית המשנה (1956)
  • פרס סטלייט לשחקנית משנה (1997)
  • Hasty Pudding Woman of the Year (1955)
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.debbiereynolds.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מארי פרנסיס "דבי" ריינולדסאנגלית: Mary Frances "Debbie" Reynolds;‏ 1 באפריל 193228 בדצמבר 2016) הייתה שחקנית וזמרת אמריקאית. ריינולדס הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר לשנת 1964, על הופעתה בתפקיד מרגרט בראון בסרט "מולי בראון הבלתי נלאית". בתה הייתה השחקנית קארי פישר, שגילמה את דמותה של ליאה אורגנה בסדרת הסרטים האייקונית מלחמת הכוכבים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריינולדס נולדה באל פאסו, טקסס שבארצות הברית למשפחה נוצרית אדוקה ממוצא סקוטי-אירי ואנגלי. מקסין וריימונד פרנסיס ריינולדס, וגדלה בעיר ברבנק שבמחוז לוס אנג'לס.

ריינולדס נולדה בזמן השפל הגדול, וגדלה בביתם של סבהּ וסבתהּ מאחר שאביה היה מחוסר עבודה. כילדה הייתה פעילה בתנועת הצופים[1] וכנערה זכתה בתחרות מלכת היופי של ברבנק. שינתה את שמה הפרטי לדבי לאחר שחתמה על חוזה מקצועני עם חברת "האחים וורנר".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריינולדס פרצה בשנת 1950 בסרט "שלוש מילים בודדות" עם הופעה שזיכתה אותה במועמדות לפריצת השנה של פרס גלובוס הזהב. באותה שנה שיחקה גם בסרט המוזיקלי "שבועיים של אהבה" לצידה של ג'יין פאוול. הפכה לכוכבת קולנוע בשנת 1952 לאחר שכיכבה באחד המיוזיקלים הגדולים בכל הזמנים "שיר אשיר בגשם" בתפקיד השחקנית הצעירה קת'י סלדן, בה מתאהב כוכב הראינוע דון לוקווד (ג'ין קלי). באמצע שנות ה-50 הופיעה בקומדיות "המלכודת העדינה" בתור השחקנית ג'ולי ג'יליס לצידו של פרנק סינטרה, "צרור של אושר" של נורמן טאורוג בתפקיד אשת המכירות פולי פריש, שהקנה לה מועמדות לפרס גלובוס הזהב בתפקיד קומי/מוזיקלי ו"סוזן ישנה פה" בתור הנערה סוזן לנדיס.

ב-1963 השתתפה ריינולדס במערבון "כיצד נכבש המערב" בתור הרקדנית לילי פרסקוט. ריינולדס הייתה מועמדת בשנת 1964 לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר על הופעתה בדרמה הביוגרפית "מולי בראון הבלתי נלאית", בתור הפעילה החברתית וניצולת אוניית ה"טיטניק" מרגרט בראון. את פרס האוסקר ואת פרס גלובוס הזהב, לו הייתה מועמדת, הפסידה ריינולדס לג'ולי אנדרוז שקטפה את הפרסים על הופעת הבכורה שלה בסרט "מרי פופינס".

ב-1966 הופיעה בתור נזירה בסרט "הנזירה המזמרת", וב-1967 בקומדיה "גירושין בנוסח אמריקה" בתור ברברה הרמן, המתגרשת מבעלה ריצ'רד (דיק ואן דייק) לאחר 17 שנות נישואים. בשנת 1969 קיבלה ריינולדס תפקיד ראשי בסיטקום על שמה, "המופע של דבי ריינולדס" וזכתה במועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטלוויזיה הטובה ביותר בסדרה קומית. ב-1971 שיחקה בסרט המתח "מה קרה להלן?" לצידה של שלי וינטרס.

ב-1996 שיחקה ריינולדס בדרמה הקומית של אלברט ברוקס "אמא" והועמדה בפעם הרביעית בקריירה שלה כמועמדת לפרס גלובוס הזהב על הופעתה בתור ביאטריס, אמו של התסריטאי ג'ון הנדרסון. ב-1997 הופיעה ריינולדס בתפקיד ברניס, אמו של המורה לאנגלית הווארד בראקט (קווין קליין) בקומדיה "בפנים ובחוץ".

ריינולדס השתתפה מ-1999 עד 2006 בעשרה פרקים בקומדיית המצבים "ויל וגרייס" בתור בובי, אמה של מעצבת הפנים גרייס אדלר (דברה מסינג), וקיבלה מועמדות לפרס אמי על הופעת האורח הטובה ביותר בשנת 2000. ב-2001 שיחקה בסרט הטלוויזיה "These Old Broads" שיצרה בתה קארי פישר, לצד שירלי מקליין, ג'ואן קולינס ואליזבת טיילור. ב-2016 הופיעה לצד בתה בסרט התעודה "Bright Lights" על הקשר הקרוב בין השתיים, סרט שהוקרן בפסטיבל קאן.

בינואר 2015 הוענק לה פרס גילדת שחקני המסך על מפעל חיים.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1957 שיחקה לצידו של לזלי נילסן בקומדיה תמי והרווק ושרה את שיר הנושא "Tammy". השיר הגיע לראש מצעד הבילבורד, העניק לריינולדס אלבום זהב, והיה מועמד לאוסקר. שירים נוספים של ריינולדס שהגיעו למצעד 25 השירים הגדולים בבילבורד, היו "A Very Special Love" (ב-1958) ו-"Am I That Easy to Forget" (ב-1960).

בשנת 1959 הוציאה ריינולדס את אלבומה הראשון "Debbie". ב-1991 יצא אלבום האוסף שלה, "The Best of Debbie Reynolds".

במקביל לקריירת המשחק שלה, כיכבה ריינולדס כזמרת במשך עשור בשנות ה-60, כ-3 חודשים מדי שנה, במופע קברט מצליח במלון ריביירה בלאס וגאס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריינולדס הייתה נשואה שלוש פעמים במשך חייה. נישואיה הראשונים היו לזמר אדי פישר; לבני הזוג נולדו בן, טוד, ובת, השחקנית קארי פישר. הנישואים הסתיימו בשערורייה ציבורית, כשפישר התאהב בשחקנית אליזבת טיילור ועזב לטובתה את ריינולדס. לאחר יותר מ-40 שנה יישרו ריינולדס וטיילור את ההדורים ביניהן לאחר ארוחת ערב משותפת.

ריינולדס נקלעה לחובות כלכליים של מיליוני דולרים, לאחר נישואיה השניים ליצרן הנעליים, המיליונר הארי קארל. בעקבות הימוריו והחלטות עסקיות שגויות הגיע קארל לפשיטת רגל, עזב את ריינולדס, והשאיר אותה ואת ילדיה עם חובות שגררו עיקולים על רכושה ועל ביתה של ריינולדס. למעלה מ-10 שנים נדרשו לריינולדס כדי לכסות את החובות.

היא נישאה בפעם השלישית בחייה לאיש העסקים ריצ'רד המלט. השניים היו נשואים במשך כ-12 שנה. הם החזיקו ב"מלון דבי ריינולדס" בלאס וגאס, אך הוא לא הפיק רווחים וריינולדס נאלצה להכריז על פשיטת רגל. ריינולדס לקתה בשבץ מוחי והלכה לעולמה ב-28 בדצמבר 2016, יום אחד בלבד לאחר פטירתה של בתה קארי פישר.[2]

לריינולדס מספר תוארי כבוד מאוניברסיטאות שונות, וכוכב מצלמה על שמה בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דבי ריינולדס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]