גלוק 17

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלוק-17
Glock 17
מידע כללי
סוג אקדח
נגזרות גלוק 17C, גלוק 18, גלוק 19
תכנון גסטון גלוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מייצרת אוסטריהאוסטריה אוסטריה, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן גלוק
מעצב גסטון גלוק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת השימוש 1980–הווה (כ־44 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות המשתמשות מדינות רבות, בהן ישראל
מידע טכני
קליבר 9x19 מ"מ פרבלום
פעולה חצי-אוטומטי
חירוק קנה פוליגונלי משושה
הזנה מחסנית (17 כדורים בדגם הרגיל)
אורך קנה 114 מ"מ
משקל ריק 705 גרם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גלוק 17 הוא אקדח חצי אוטומטי אוסטרי מתוצרת חברת גלוק, היורה תחמושת 9 מ"מ פרבלום ("לוגר").

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלוק 17 הוא האקדח הראשון שעוצב ופותח על ידי החברה האוסטרית גלוק. האקדח ייחודי בכך שבייצור גוף הנשק ורבים מחלקיו נעשה שימוש חלוצי בפולימרים פלסטיים. האקדח הופיע לראשונה ב־1980 בצבא האוסטרי לבדיקת ניסיון, ונכנס לצבא האוסטרי תחת השם P80.

סקירות ראשונות על האקדח הציגו את כלי הנשק כאילו הוא עשוי כולו מפלסטיק, ולכן לא ניתן לגילוי בגלאי מתכות. הצגה זו אינה נכונה: הנוקר, הקנה, וחלקים נוספים עשויים ממתכת, ומופיעים בגלאי מתכות. האקדח קרוי "גלוק 17" משום שהוא מתבסס על הפטנט ה-17 שנרשם על שמו של גסטון גלוק, בניגוד לדעה הרווחת, הגורסת כי האקדח נקרא כך על שם כושר הנשיאה של מחסניתו הסטנדרטית.

מפרט טכני[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלוק 17

על האקדח ניתן להרכיב גם קנה עם הברגה שמאפשר הרכבת משתיק קול או מפצה סטייה חיצוני.

מו לכל דגמי גלוק, גם לגלוק 17 יש "מחוון כדור בקנה"[1] המתבסס על מנגנון החולץ תרמילים, באנגלית "Chamber Indicator (LCI)" המחוון מאפשר לראות ולהרגיש (במישוש) אם קיים כדור בקנה.

דגמים מתקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"גלוק 17" עבר ארבעה שינויים גדולים מאז הצגתו לראשונה. המודל הנוכחי הוא הדור החמישי של האקדח. קיימות כמה גרסאות של גלוק 17:

  • גלוק 17C - בעל מפצה סטייה (שני "חורים" לקראת קצה הקנה), הגורם להפחתת קפיצת הקנה למעלה בזמן הירי על ידי הפניית גזים כלפי מעלה שכח הדחף שלהם דוחף את הקנה כלפי מטה. מהירות הלוע של דגם זה פחותה במקצת (מבחנים מראים ירידה של כ 3.5% במהירות הלוע יחסית לדגם המקביל ללא מפצה סטייה)[2]
  • גלוק 17L - אקדח המיועד בעיקר לתחרויות ירי מעשי, עם קנה ארוך יותר שאורכו 153 מ"מ ורדיוס הכוונות[3] שלו 205 מ"מ (לעומת 163 מ"מ בדגם הרגיל).
  • גלוק 18 וגלוק 18C - דגמים בעלי מצב אוטומטי מלא (בגרסת ה-C מותקן גם מפצה סטייה). חיצונית תואם דגם 18 לדגם 17, למעט ידית קטנה על המחלק, לבחירת מצב הירי (אוטומטי או בודד).
  • גלוק 17T - גרסת אימונים של גלוק 17 על גרסאותיו השונות. מיועד לקבל מחסניות של קליעי גומי או כדורי צבע לאימוני שטח "אמיתיים".
  • גלוק 17 (MOS (Modular Optic System - גרסה בה קיימת אפשרות מובנית להתקנת כוונת אופטית מסוג "כוונת השלכה" (Red Dot) כאמצעי מודולרי (בעוד בגרסאות האחרות ישנו צורך במתאם ייעודי).

תפוצה בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקדח גלוק 17 נחשב לאחד האקדחים הטובים בעולם ומשרת ביחידות לוחמה בטרור רבות בעולם. זהו האקדח הנפוץ ביותר בתחום הביטחון. בישראל נבחר האקדח על ידי משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים כנשק ממלכתי, והוא משרת, בין השאר, בשב"כ, במשטרת ישראל, ביחידות האבטחה הממלכתיות, אצל מאבטחי אל על, מאבטחי נמלים ואוניות, וכן בשייטת 13 (חברת גלוק מייצרת ערכה מיוחדת למניעת חלודה ממי הים עבור כוחות ימיים). בנוסף נמצא האקדח בשימוש, בין היתר, על ידי צבא אוסטריה; כוחות הביטחון של שוודיה; משטרת נורווגיה; בארצות הברית נמצא האקדח בשימוש הבולשת הפדרלית, ה-DEA - הרשות למלחמה בסמים, וכוחות משטרה בערים הגדולות: לוס אנג'לס, שיקגו, ניו יורק, ועוד; בצרפת משתמשות באקדח יחידות מיוחדות - GIGN (היחידה הלאומית למלחמה בטרור), RAID (יחידת העילית של המשטרה), ו-GIPN (כוח המשימה המיוחד של המשטרה); בגרמניה - ה-GSG-9 (היחידה למלחמה בטרור של משטרת גרמניה); יחידות מיוחדות במשטרת איטליה - GIS ו-NIS; וכן יחידות מיוחדות של משטרת ספרד, הולנד, פולין, לוקסמבורג, במשטרת לונדון (CO-19), במשטרות אוסטרליה, מקסיקו, ברזיל ואחרות. עד היום מכרה גלוק מעל מיליון וחצי אקדחים מסוג זה לכוחות ביטחון שונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלוק 17 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]