גיום רואייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיום רואייה
Guillaume Rouillé
לידה 1520?
Dolus-le-Sec, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 ביוני 1589 (בגיל 69 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ליון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיום רואייהצרפתית: Guillaume Rouillé, בלטינית : Gulielmus Rovillium; ‏ בסביבות 15181589)[1] היה אחד מסוחרי הספרים והמדפיסים החשובים ביותר בליון במאה ה-16. הוא המציא את פורמט ספר הכיס שנקרא sextodecimo (שישית) שנדפס ב־16 דפים בגיליון פוליו, מחצית מפורמט האוקטבו. בפורמט זה הוא הדפיס ספרים רבים בהיסטוריה ושירה, כמו גם ברפואה וזאת בנוסף לליקוטים וספרי הלימוד השימושיים שהוציא לאור.[2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוייה נולד בטור. אף על פי שהיה צרפתי הוא שירת כשוליה בבית הדפוס הונציאני של גבריאלה ג'וליטו דה פרארי (Gabriele Giolito de' Ferrari) ושמר על קשריו עם ונציה כמקור לטקסטים אחרי שהגיע לליון בסביבות 1543.[3]

בין עבודותיו היה תרגום לצרפתית על ידי ברתלמי אנו (Barthélemy Aneau) של חיבורו החלוצי של אנדראה אלצ'טו (Andrea Alciato) ספר הסמלים שהיווה חלק ממיזם גדול של הוצאה לאור בליון על ידי קבוצתו של גיום אוייה והמדפיס שלו מאסה בונום (Macé Bonhomme) ב־1549 שהתרחב לתרגומים לאיטלקית וספרדית.[4] רוייה גם פרסם ספרים של פאולו ג'וביו (Paolo Giovio) וגבריאלה סימאוני (Gabriele Simeoni).[5] חיבור אחר על איקונוגרפיה הוא הלקט השימושי של דיוקנאות מהתקופה העתיקה פרומפטואריום איקונום אינסיגניאורום, החלקים הראשון והשני נדפסו ב־1553, בספר זה לכל פורטרט דמוי מדליה נלוותה ביוגרפיה קצרה.[6] הספר "פרומפטואריום איקונום אינסיגניאורום" מכיל דיוקנאות של דמויות מקראיות רבות. מאוחר יותר הוא היה אחד מארבעת המדפיסים שערכו את ספר המחווה של מדפיסי ליון למיכאל דה וילנואבה – מהדורה של Materia Medica לזכרו של חברו שנרצח מיכאל סרווטוס.[7][8] בספר שהדפיס ב־1581 Sententiae omnes undiquaque selectissimae, ליקט אמרות מוסר מחיבוריו של אריסטו.

על עמודי השער בספריו הוצג חותמו בצורה בולטת: נשר שהוצב על פני כדור הארץ על כן, וומצדדיו נחשים עם זנבות משולבים. יורשיו המשיכו להדפיס בבית הדפוס שלו עד המאה ה-17

רוייה מת בליון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גיום רואייה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The printer's preface to his famous Promptuaire des médalles des plus renommées personnes is headed "Guillaume Roville au lecteur".
  2. ^ A useful biography is Natalie Z. Davis, "Publisher Guillaume Rouillé: Businessman and Humanist", in R.J. Schoeck, ed. Editing Sixteenth-Century Texts, (Toronto, 1966) pp. 72-112.
  3. ^ Davis 1966.
  4. ^ Alison Adams, "Andrea Alciato's Emblemes, Lyons, Macé Bonhomme for Guillaume Rouille, 1549"; Alison Adams, et al. A Bibliography of French Emblem Books of the Sixteenth and Seventeenth Centuries, 1999, s.v. "Alciati"
  5. ^ Davis 1999:6; the volume is Le sentenziose imprese di Monsignor Paulo Giovio e del Signor Gabriel Simeoni ridotte in rima per il detto Simeoni, 1561.
  6. ^ "Sample page illustrated". Brynmawr.edu. נבדק ב-2012-08-18.
  7. ^ Michael Servetus|Michael "Servetus".Michael Servetus Research Website with graphical study on the Materia Medica of 1554 by Mattioli and Michael "Servetus"
  8. ^ 2011 Gonzalez Echeverria, "The love for truth. Life and work of Michael Servetus", (El amor a la verdad. Vida y obra de Miguel Servet.), printed by Navarro y Navarro, Zaragoza, collaboration with the Government of Navarra, Department of Institutional Relations and Education of the Government of Navarra,p179-181.