גומצן חניתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגומצן חניתי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: צפעיים
סוג: גומצן
מין: גומצן חניתי
שם מדעי
Bothrops asper
גארמן, 1884
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גומצן חניתי (שם מדעי: Bothrops asper) הוא מין של צפע גדול החי ממקסיקו לאורך אמריקה המרכזית עד לצפונה של דרום אמריקה. מקור שמו הוא ראשו המוארך כמו חנית (יחסית לבני הסוג). מין זה נפוץ יחסית ליד אזורי מגורים אנושיים ולכן גורם להכשות ומקרי מוות שכיחים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משקלו של נחש זה עד 6 ק"ג ואורכו 1.2–1.8 מטרים (3.9–5.9 רגל) (ייתכן גם שפרטים מסוימים הגיעו לגודל 2.5 מטר) כשהנקבות כבדות יותר מהזכרים. הוא בעל רצועות עור שחורות ומוקפות באזורים לבנים שמתפשטות עד לאזור הראש שאיננו מוקף רצועות. הראש מעוגל ובעל גומות חישה באזור שבין העיניים לנחיריים. הלשון ארוכה ובצבע שחור. שאר הגוף בצבעים זית עד חום כהה ואף שחור. למין זה יש הרבה קשקשים כדי לשרוד באזורים יבשים בהם אין הרבה מים.

מין זה ארסי וארסו גורם לפגיעה במערכת הדם והחיסון מה שמוביל לקרישת דם במהירות. עם זאת קיים נסיוב נגד ארס לארס הגומצן, והוא נפוץ כך שהמוכש יכול לשרוד אם הוא יגיע לבית החולים בזמן.

הגומצן החניתי מחפש מזון ויוצא לצוד בעיקר בשעות החשיכה. הוא טורף ממארב שניזון ממכרסמים, עופות, זוחלים קטנים וצפרדעים בעיקר. הטרף מומת במהירות והנחש בולע את טרפו בשלמות. הוא נפוץ באזורי מחיה גבוהים ויבשים לעיתים. הוא נפוץ בהרים עד גובה 1,300 מטר, ביערות גשם, יערות עננים ויערות סבוכים וכן בסוואנות, ביצות ואף באזורי חופים טרופיים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גומצן חניתי בוויקישיתוף
  1. ^ גומצן חניתי באתר הרשימה האדומה של IUCN