גואנשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גוּאַנְשִׁיסינית: 关系, פין-יין: guānxi) הוא מונח נפוץ המתאר מעגלי השפעה חברתיים אישיים הניתנים לתיאור כיחסים שאנשים מטפחים עם אנשים אחרים. מקור המונח בסינית והוא מהווה מוטיב מרכזי בחברה הסינית.

בתקשורת המערבית המונח הפין-ייני תופס יותר ויותר משמעות במקום שני תרגומים נפוצים שלו שהיו בשימוש, "קשרים" ו"יחסים", מכיוון ששניהם לוקים בחסר בתיאור ההשלכות התרבותיות של גואנשי.[1]

המקור של גואנשי מונח בפילוסופיית הקונפוציאניזם, אשר מדגישה את החשיבות של שיוך העצמי ביחס לאחרים מבחינה היררכית, על מנת לשמור על סדר חברתי וכלכלי. במיוחד, יש לשים דגש על מחויבות, הדדיות ואמון, אשר מהווים את יסודות רשתות הגואנשי.[2]

לגואנשי יש גם השפעה גדולה על ניהול עסקים המבוססים בסין, ואף על עסקים בבעלות סינית מעבר לים, בדרום מזרח אסיה (שם נפוץ הכינוי "רשת במבוק").[3]

תיאור ושימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהקשר אישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברמה הבסיסית ביותר, גואנשי מתאר קשר אישי בין שני אנשים אשר אחד מסוגל להכריח את השני לבצע טובה או שירות, או להיות מוכרח. אין שני האנשים מחויבים להיות מאותו מעמד חברתי. גואנשי יכול לשמש גם כדי לתאר רשת של אנשי קשר, אשר אדם יכול להפעיל כאשר משהו צריך להיעשות, אשר דרכה הוא או היא יכולים להשפיע מטעם אדם אחר.

בהקשר העסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהקשר ממשלתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gold, Thomas, Douglas Guthrie, and David Wank. 2002. Social Connections in China: Institutions, Culture and the Changing Nature of Guanxi. Cambridge: Cambridge University Press.
  2. ^ Luo, Yadong, Ying Huang, and Stephanie Lu Wang. "Guanxi and Organisational Performance: A Meta-Analysis." Management and Organization Review 8.1 (2011): 139-72. Print.
  3. ^ H. W-c Yeung (2007). Handbook of Research on Asian Business. Edward Elgar Publishing. p. 412. ISBN 978-1-84720-318-2.