גבריאל לאמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גבריאל לאמה
Gabriel Lamé
לידה 22 ביולי 1795
טור, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 במאי 1870 (בגיל 74)
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה, הנדסה
מקום קבורה בית הקברות מונפרנאס עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סופר אליפסה

גבריאל לאמהצרפתית: Gabriel Lamé;‏ 22 ביולי 17951 במאי 1870) היה מתמטיקאי ומהנדס צרפתי.

גבריאל לאמה נולד בעיר טור. עסק בחקר מערכות קואורדינטות עקומות (Curvilinear coordinates) ועקומות דמויות אליפסה הידועות היום כעקומות לאמה. בנוסף, עסק בנושאים בתורת המספרים ובין היתר הוכיח מקרה פרטי של המשפט האחרון של פרמה. לאחר מכן, ניסה להוכיח את המשפט במלואו, אך שגה בהוכחה. לאמה אף עסק בבעיות של חוזק חומרים כמו יציבות של מבני קשתות וגשרים תלויים והרבה לעסוק בתורת האלסטיות. עסק גם בבעיות של מעבר חום. השתמש בקואורדינטות עקומות כדי להמיר משוואות לפלס למערכת קואורדינטות אליפסואידיות.

לאמה סיים את הלימודים בבית הספר אקול פוליטקניק בשנת 1818 ואת בית הספר ההנדסי למכרות בשנת 1820. הוא נבחר למשימת סיוע יחד עם קלפרון ברוסיה ולימד במכון הנדסי בסנקט פטרבורג מתמטיקה שימושית ופיזיקה. ברוסיה עסק גם בתכנון מבנים מיוחדים ובהם גשרים תלויים. בשנת 1824 תכנן ובנה מכשיר הידראולי לבדיקת חוזק המתיחה של ברזל ששימש ברוסיה לבניית מבנים. לאמה שם לב שבערך בשני שלישים מהחוזק המרבי של החומר, נוצרת בדגם מתיחה מהירה - כניעה ואחרי נקודת הכניעה נוצר צוואר בדגם שממשיכים להעמיס. תוצאות אלה של מבחן המתיחה שמשו כנתוני תכנון והוזכרו בספרים של חוזק חומרים.

יחד עם קלפרון כתב לאמה סיכום בתורת האלסטיות של משוואות שיווי המשקל שהיו ידועות עד זמנו מהעבודות של נאוויה ושל קושי, לשימוש בפתרון בעיות של אלסטיות. הצגת המשוואות הייתה בתוספת שימושים מעשיים. הם השתמשו בקבוע אלסטי אחד אותו ניתן למצוא במבחן המתיחה. הסיכום כלל גם נוסחאות חישוב עובי דופן של גוף גלילי תחת לחץ כלשהו והראו שמדובר במאמץ דו־ממדי. הם בחנו גם בעיות של פיתול ומאמצים בגוף כדורי בלחץ פנימי או חיצוני. הם פתרו גם בעיות מורכבות כמו גלילים אינסופיים וגופים בין משטחים אין סופיים. המסמך סיכם את הידע התאורטי הקשור למעוות אלסטי. הם עשו זאת בצורה ברורה ופשוטה למהנדסים.

לאמה חזר לצרפת בשנת 1831, כאשר הורעו היחסים בין רוסיה לבין צרפת. תחילה היה מעורב בנושא מסילות הברזל אך במהרה הצטרף לסגל בית הספר אקול פוליטקניק כפרופסור לפיזיקה, שם לימד עד שנת 1844. בשנת 1843 נבחר לאקדמיה הצרפתית למדעים. בשנת 1837 פרסם בכתב את ההרצאות שלו בקורס בפיזיקה ובשנת 1852 יצא לאור ספרו בנושא האלסטיות. היה זה הספר הראשון שנכתב בתורת האלסטיות. לאמה דן בשימוש באלסטיות בהתייחס לאופטיקה, מצא את הקשר בין מאמץ לבין מעוות, עסק בבעיות של רעידות ותנועה של מיתרים, ממברנות ומוטות וכן בהתקדמות גלים בתווך אלסטי. פיתח ביטויים כלליים בתורת האלסטיות לאנרגיית המעוות, תאוריה שקלפרון החל לעסוק בה לפניו אבל לא הייתה מוכרת עד שלאמה פרסם אותה.

בשנת 1850 היה לאמה לפרופסור בסורבון. בשנת 1854 פרסם ספר ובו פתרון למעוותים של מעטפות כדוריות ובשנת 1859 ספר בנושא קואורדינטות קורבילינאריות והשימושים שלהם במכניקה, חום ותורת האלסטיות. הוא חדל ללמד בשנת 1863 עקב בריאות לקויה.

לאמה נפטר בשנת 1870 בפריז.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • J. Allard: Notes on squares and cubes. In: Mathematical Magazine. 37/1964, S. 210-214.
  • N. T. Gridgeman: Lamé Ovals. In: The Mathematical Gazette. 54/1970, S. 31-37.
  • Stephen P. Timoshenko, History of Strength of Materials, Dover Publications INC, N.Y.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גבריאל לאמה בוויקישיתוף