גבעות עולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גבעות עולם (חווה חקלאית)
גבעות עולם, 2016
גבעות עולם, 2016
מדינה ישראלישראל ישראל
תאריך ייסוד 1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°09′35″N 35°21′08″E / 32.1598°N 35.3521°E / 32.1598; 35.3521 
http://www.givotolam.co.il/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית הכנסת בגבעות עולם.

גִבְעוֹת עוֹלָם היא חווה חקלאית במעמד של מאחז ברכס גדעונים שבמזרח השומרון, כ־4.5 קילומטרים מדרום־מזרח לאיתמר, בפסגת ההר שלמרגלותיו הכפר הפלסטיני יאנון.

החווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החווה הוקמה ב-1996 בידי אברי רן[1]. בין התושבים גם בניו ובנותיו של רן ובני משפחותיהם. החווה הוקמה כמאחז ויש המחשיבים אותה ל"אבי המאחזים". ב"הסכם המאחזים" של מועצת יש"ע עם ממשלת ישראל ב-2000 הוסדרה חוקיותה של החווה והיא הוגדרה בו "יישוב מוקפא"[1]. החווה שוכנת בחלקה על אדמות מדינה. לפי חוות דעת (ביניים) בנושא מאחזים בלתי מורשים של טליה ששון חלק מהחווה שוכן על קרקע פרטית פלסטינית[2].

החווה מצויה בנחלת יוסף המקראית ושמה לקוח מברכת משה לשבט יוסף: ”מְבֹרֶכֶת יְהֹוָה אַרְצוֹ מִמֶּגֶד שָׁמַיִם מִטָּל וּמִתְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת. וּמִמֶּגֶד תְּבוּאֹת שָׁמֶשׁ וּמִמֶּגֶד גֶּרֶשׁ יְרָחִים. וּמֵרֹאשׁ הַרְרֵי קֶדֶם וּמִמֶּגֶד גִּבְעוֹת עוֹלָם.” (ספר דברים, פרק ל"ג, פסוקים י"גט"ו)[3].

החברה מוכרת מוצרים שונים, בהם יוגורט, חלקם תחת שם המותג "גבעות עולם"[4].

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה המרכזי בחווה הוא "המתומן" - מבנה עץ בסגנון כפרי המשמש כמטבח וחדר אוכל. בחווה קיימים 7 לולים לביצי חופש, וכן חקלאות אורגנית: דיר, ומחלבה המייצרת גבינות ויוגורטים. בחווה פועלת גם טחנת קמח ומאפייה המתבססת על דגנים אורגניים. כל מוצרי החווה הם תחת השגחת הבד"ץ של העדה החרדית.

קטע מגלעד יהושע בן נון

במרכז החווה הקים האמן אסף קדרון, חתנו לשעבר של אברי רן, גלעד זיכרון ליהושע בן נון, שבמרכזו רצפת פסיפס ועליה הכיתוב: "יהושע בן נון חזק ואמץ". היצירה בנויה משבעה מעגלים וסביבה נטועים שישים עצי זית המסמלים מאפיינים שונים בסיפור כיבוש יריחו על ידי יהושע.

מדרום למבנה המרכזי נמצאת מערה ובה שלושה חדרים. לאחד החדרים תקרת זכוכית המאפשרת לקרני השמש לחדור פנימה. הירידה אל המערה מוארת בחשמל.

מזרחית לחווה נמצא מצפה שלושת הימים בו ניתן לראות את הים התיכון, ים המלח והכנרת.

גת עתיקה ומרתף יינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרתף יין עתיק המתוארך לתקופת ההתנחלות, שהתגלה בגבעות עולם.
הכניסה למרתף היין העתיק שבגבעות עולם. נבנתה בעת החדשה בצורת בקבוק יין.

בגבעה נמצאו שרידי גת עתיקה, המתוארכת לתקופת ההתנחלות, ובצידה מרתף שככל הנראה שימש לאחסון היין בו. כיום המרתף משמש לאירועי טעימת ומכירת יין מכרמי האזור המתקיימים בחגים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חגי הוברמן, כנגד כל הסיכויים - 40 שנות התיישבות ביש"ע, הוצאת ספריית נצרים, 2008.[דרושה הבהרה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גבעות עולם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]