גאטסון בורגלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאטסון בורגלם
Gutzon Borglum
לידה 25 במרץ 1867
סנט צ'ארלס, מחוז בייר לייק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 במרץ 1941 (בגיל 73)
שיקגו, אילינוי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פורסט לאון ממוריאל פארק עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום דנים אמריקנים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תקופת הפעילות 1890–1941 (כ־51 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה פיסול עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות General Philip Sheridan, הר ראשמור, Wars of America, Rabboni, Stone Mountain Confederate Memorial עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים לינקולן בורגלם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון גאטסון דה לה מות' בורגלםאנגלית: John Gutzon de la Mothe Borglum‏; 25 במרץ 18676 במרץ 1941) היה אמן ופסל אמריקני, הידוע בשל הקמת הפסלים המונומנטליים לזכר ארבעה מנשיאי ארצות הברית בהר ראשמור שבדקוטה הדרומית. ידוע גם בשל פיסול הר סטון ליד אטלנטה שבג'ורג'יה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורגלם נולד בסנט צ'ארלס שבאיידהו לזוג מהגרים מדנמרק. אביו היה מורמוני ובנישואים פוליגמיים.

אימו הייתה אשתו השנייה של אביו של בורגלם. כשאביו של בורגלם החליט לעזוב את זרם המורמונים, הוא עבר עם המשפחה לאומהה, נברסקה שם פוליגמיה הייתה בלתי חוקית וטאבו. אביו עזב את אמו הביולוגית של ובורגלם גדל על ידי אביו ואשתו הראשונה. בגיל שבע עבר עם משפחתו לנברסקה, שם סיים את בית הספר קרייטון. הוא למד באקדמיה ז'וליאן (Académie Julian) שבפריז, הכיר שם את אוגוסט רודן והושפע מהמשטחים תופסי האור האימפרסיוניסטיים שלו.

פעילותו האומנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1901 לאחר שחזר לניו יורק, פיסל בורגלם קדושים ושליחים עבור קתדרלת יוחנן הקדוש השמימי החדשה ברחוב 110. הוא הצליח למכור פסל למוזיאון המטרופוליטן לאמנות. זו הייתה הפעם הראשונה שיצירת אמנות התקבלה כאשר האמן היה עדיין בחיים. צייר מספר דיוקנאות. הוא זכה גם במדליית לוגן לאמנויות מטעם מוסד האמנויות של שיקגו.

בשנת 1915 פנו לבורגלם אגודת אמריקאית של נשים שעסקו בהנצחת חיילי מלחמת האזרחים בקונפדרציה בשם "הבנות המאוחדות של הקונפדרציה" (The United Daughters of the Confederacy (UDC)) כדי להתחיל לעבוד על מה שהפך לאנדרטת הר האבן.

בעשור הבא בורגלם עבד על הפרויקט שמומן ברובו על ידי קו קלוקס קלאן (KKK). אשר שיערו כי בורגלם, יצטרף בשל כך לארגון. בורגלם עצמו הכחיש את הדבר. אין זה משנה אם בורגלם היה חבר ב- KKK, הלחימה בארגון הובילה לכך שבורגלם נקלע לעין הסערה.

בשנת 1925 הרס בורגלם את דגמי החימר והטיח שלו וזנח את הפרויקט. הוא הוחלף על ידי אמן אחר שהשמיד, בדינמיט, את כל העבודות שבורגלם ביצע בסטון מאונטיין.

פרויקט הר ראשמור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודה זו שעשה בורגלם על אנדרטת הר האבן, העניקה לו כישורים וכלים אשר עזרו לו מאוחר יותר בפרויקט הר ראשמור. זה כלל את מה שכינה בורגלם "פנס הקסמים" שלו שאפשר לו להקרין תמונות על פני הסלע לצורך גילוף.

בשנת 1927 החל בורגלם לעבוד על פרויקט הר ראשמור. הוא עבד על כך עד סוף ימיו. הניסיון הראשון שלו להציב את דמותו של תומאס ג'פרסון על ראשמור היה כישלון והוא פוצץ כדי לפנות מקום לפיסול החדש.

בסופו של דבר הוצבו דמויותיהם של ג'ורג' וושינגטון ותומאס ג'פרסון במקום ואחריהם הונחו אברהם לינקולן וטדי רוזוולט, שהיה ממעריצי עבודתו של בורגלם.[1]

ב-1928 הוא תכנן להקים לחופי מפרץ קורפוס כריסטי שבטקסס פסל של ישו בגובה של כ-6 מ'. הפרויקט לא יצא אל הפועל.

בורגלם נפטר ב־6 במרץ 1941 עקב סיבוכים מניתוח.

בורגלם היה אח במסדר הבונים החופשים בלשכת בהווארד מספר 35 בעיר ניו יורק, ניו יורק. הוא קודש ב־10 ביוני 1904 ושימש מאוחר יותר כנשיא הלשכה. הוא הצטרף לנוסח הסקוטי בשנת 1907.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גאטסון בורגלם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא פסלים (מקצוע) ובנושא אמריקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.