ג'רום פאואל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'רום פאואל
Jerome Powell
לידה 4 בפברואר 1953 (בן 71)
וושינגטון די. סי. ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
חבר במועצת הנגידים של הפדרל ריזרב
25 במאי 2012
תחת נשיא ארצות הברית ברק אובמה
דונלד טראמפ
ג'ו ביידן
יושב ראש הפדרל ריזרב
5 בפברואר 2018
תחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
ג'ו ביידן
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רום היידן "ג'יי" פאוולאנגלית: Jerome Hayden "Jay" Powell; נולד ב-4 בפברואר 1953) הוא בנקאי אמריקאי המכהן כיושב ראש הפדרל ריזרב מאז פברואר 2018. מכהן גם כחבר במועצת הנגידים של הפדרל ריזרב של ארצות הברית משנת 2012.

בשנת 2020 הופיע ברשימת 100 האנשים המשפיעים השנתית של מגזין טיים, טיים 100.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאואל נולד ב-4 בפברואר 1953 בוושינגטון די. סי. לפטרישה וג'רום פאואל. אביו היה עורך דין במגזר הפרטי וסבו מצד אמו היה דקאן בית הספר למשפטים קולומבוס של האוניברסיטה הקתולית של אמריקה שבוושינגטון די. סי.. הוא סיים את בית הספר התיכון הישועי "המכינה של ג'ורג'טאון" בשנת 1971, והמשיך בלימודיו באוניברסיטת פרינסטון שם סיים תואר ראשון במדע המדינה בשנת 1975. הוא המשיך בלימודי המשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון והיה העורך הראשי של כתב העת המשפטי ג'ורג'טאון ג'ורנל. הוא סיים את לימודיו ב-1979.

לאחר סיום לימודיו בבית הספר למשפטים, הוא עבד כבנקאי השקעות בבנק ההשקעות "דילון, ריד ושות'". פאוול כיהן במשרות שונות במחלקת האוצר של ארצות הברית בממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש, תחת מזכיר האוצר ניקולס בריידי, מנהלו מתאגיד "דילון ריד ושות'". ב-1992 מונה לתת מזכיר האוצר המופקד על מדיניות המוסדות הפיננסיים, שוק חוב האוצר והתחומים הקשורים לנושאים אלו.

לאחר כהונתו במחלקת האוצר הוא שב לוול סטריט ובין היתר ניהל את "בנקרס טראסט" עד שספגה הפסדים גדולים עקב מסחר בנגזרות. בשנים 1997-2005 היה שותף בקרן קרלייל.

פאוול מונה למועצת הנגידים של הפדרל ריזרב על ידי נשיא ארצות הברית ברק אובמה ביחד עם ג'רמי סי. שטיין כדי לסייע לגייס תמיכה דו-מפלגתית לשני המועמדים. קודם לכן מינויו של שטיין עבר פיליבסטר. פאוול מונה לכהונה נוספת בינואר 2014, יחד עם סטנלי פישר ולאל בריינרד. עבודתו של פאוול התמקדה לעיתים קרובות ברגולציות הפיננסיות.

ב-1 בנובמבר 2017 הודיע הנשיא טראמפ על בחירתו ליו"ר הבא של הבנק הפדרלי לאחר תום כהונתה של ג'נט ילן, בפברואר 2018.[2][3] מועמדותו אושרה בוועדת הסנאט לבנקאות כשהמתנגדת היחידה הייתה אליזבט וורן. הסנאט אישר אותה ברוב של 84-13. לימים מתח עליו טראמפ ביקורת והביע צער על מינויו אך פאוול הודיע כי לא יתפטר אף אם טראמפ יבקש זאת ממנו[4]. לקראת סוף שנתו הראשונה בבית הלבן החליט הנשיא ג'ו ביידן להציע לפאואל כהונה שנייה, והסנאט אישר זאת ב-12 במאי 2022 ברוב של 80 תומכים מול 19 מתנגדים.[5] בעקבות התגברות האינפלציה, העלה פאואל את הריבית בעקביות עד שביולי 2023 הגיע שיעורה לגבוה ביותר מאז 2001.[6]

עמדתו הכלכלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאואל נחשב נגיד נייטרלי בהשקפותיו המוניטריות, זאת על אף שיש הטוענים כי הוא נוטה יותר לכיוון יוני. פאואל נחשב כתומך בחוק דוד-פרנק שהטיל מגבלות על המסחר בוול סטריט, על אף שאמר כי ראוי לעשות בו תיקונים. בנאום שנשא ב-2013 התייחס לרגולציה פיננסית ולסופה של התקופה שבה הבנקים היו "גדולים מכדי ליפול".

פאואל תומך בהעלאת ריבית בצורה הדרגתית, בהתאם להתפתחותה הכלכלית של ארצות הברית, ומנגד בהקטנה הדרגתית של מאזן הבנק שהגיע ל-4.5 טריליון דולר. בראיון מיוני 2017 ל-CNN צוטט פאואל כאומר "קשה לי לראות את המאזן קטן מ-2.5 טריליון דולר, בוא נגיד, 2.5 עד 3 טריליון דולר", וכי "זה במקרה שתהיה נורמליזציה של המאזן בחמש השנים הבאות ונחזור להיקף קטן יחסית של יתרות מט"ח".

פאואל התייחס לאינפלציה הנמוכה ואמר כי "זה עניין מסתורי, היית מצפה, בהתחשב בשוקי העבודה, שהאינפלציה תהיה גבוהה יותר". בנאום שנשא ביוני 2017 אמר כי הוא מצפה שהכלכלה תמשיך לצמוח בכ-2% בשנה ולייצר משרות רבות. ירידה קלה נוספת בשיעור האבטלה עשויה לדעתו לגרום לעלייה מסוימת בשכר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאואל נשוי ואב לשלושה ילדים. ב-2017 דיווח כי שווי נכסיו נטו, נע בין 19.7 מיליון דולר ל-55 מיליון דולר – סכום שעושה אותו העשיר מבין חברי מועצת הנגידים של הבנק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]