ג'ק קמפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ק קמפ
Jack Kemp
לידה 13 ביולי 1935
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
פטירה 2 במאי 2009 (בגיל 73)
בת'סדה, מרילנד, ארצות הברית
שם מלא ג'ק פרנץ' קמפ
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה המכללה המערבית
עיסוק ספורטאי, פוליטיקאי, מחבר
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
מזכיר השיכון והפיתוח העירוני של ארצות הברית ה־9
13 בפברואר 198920 בינואר 1993
(4 שנים)
תחת הנשיא ג'ורג' הרברט ווקר בוש
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ק פרנץ' קמפאנגלית: Jack French Kemp;‏ 13 ביולי 1935 - 2 במאי 2009) היה פוליטיקאי ושחקן פוטבול אמריקאי. כחבר המפלגה הרפובליקנית מניו יורק, כיהן כמזכיר השיכון והפיתוח העירוני של ארצות הברית בממשלו של הנשיא ג'ורג' הרברט ווקר בוש, בשנים 1989–1993. קמפ היה חבר בית הנבחרים של ארצות הברית במשך תשע תקופות כהונה, מ-1971 עד 1989. הוא היה מועמד המפלגה הרפובליקנית לסגן נשיא ארצות הברית בבחירות לנשיאות 1996, במהלכן הוא היה עמיתו למרוץ של הסנאטור בוב דול. קודם לכך, התמודד קמפ המועמדות הרפובליקנית לנשיאות במהלך הבחירות המקדימות שנערכו במפלגה לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1988.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפ נולד ב-13 ביולי 1935. הוא גדל והתחנך בלוס אנג'לס, והיה השלישי מבין ארבעת בניהם של פרנסס אליזבת (לבית פופ) ופול רוברט קמפ. פול הסב את עבודתו כשליח דואר על אופנוע לעבודה בחברת הובלות. פרנסס הייתה עובדת סוציאלית משכילה ומורה לספרדית. קמפ גדל באזור וילשייר היהודי שבמערב לוס אנג'לס, אך משפחתו מהמעמד הבינוני והמצומצם התפללה בכנסייה באורח קבע. קמפ הצעיר בחר להתעסק בספורט, אף שאמו ניסתה להרחיב אופקיו בשיעורי פסנתר ובטיולים להוליווד בול.

קמפ למד בתיכון פיירפקס, שהיה ידוע אז בריכוזו הגבוה של תלמידים יהודים וילדי ידוענים. למעלה מ-95% מחבריו של קמפ היו יהודים, ולאחר מכן הפך לתומך של עניינים יהודיים. חבריו לכיתה כללו את המוזיקאי הרב אלפרט ואחרים. בשנותיו בתיכון עבד קמפ עם אחיו בחברת המשאיות של אביו במרכז העיר לוס אנג'לס. בזמנו הפנוי הוא היה נוהג לקרוא, והתמקד בספרי היסטוריה ופילוסופיה.

לפני כניסתו לפוליטיקה האמריקאית, קמפ קוורטרבק מקצועי במשך 13 שנים. הוא שיחק לתקופה קצרה בליגת הפוטבול הלאומית (NFL) ובליגת הפוטבול הקנדית (CFL), אולם הפך לכוכב בליגת הפוטבול האמריקאית (AFL), ליגת פוטבול מקצוענית שהתאחדה עם ה-NFL ב-1970. הוא שימש כקפטן הן של סן דייגו צ'רג'רס והן של באפלו בילס וזכה בפרס השחקן המועיל ביותר של ליגת ה-AFL ב-1965 אחרי שהוביל את באפלו בילס לאליפות השנייה ברציפות. הוא שיחק ב-AFL במשך עשור קיומה, הופיע במשחק האולסטאר שלה שבע פעמים, שיחק במשחק האליפות חמש פעמים, והחזיק בשיאי פוטבול רבים. נוסף על כך, קמפ ייסד את אגודת שחקני ליגת הפוטבול האמריקאית, שם כיהן כנשיאה במשך חמש כהונות. במהלך החלק הראשון של קריירת הפוטבול שלו, שירת בכוחות המילואים של צבא ארצות הברית.

כשמרן כלכלי, קמפ דגל בכלכלת צד-היצע ובשמירה על מיסים נמוכים במהלך הקריירה הפוליטית שלו. עמדותיו נפרשו לאורך הספקטרום החברתי, החל מהתנגדותו להפלה מלאכותית לתפיסותיו הליברטריאניות יותר, שצידדו ברפורמות בתחום ההגירה לארצות הברית. כחסיד אסכולת שיקגו וכלכלת צד-היצע, בלט קמפ בהשפעתו על סדר היום של ממשל רונלד רייגן ונחשב לאדריכל חוק ההתאוששות הכלכלית שהועבר בקונגרס של ארצות הברית ב-1981.

לאחר חייו הפוליטיים נשאר קמפ פעיל ציבורי, והיה חבר בדירקטוריונים של תאגידים ומוסדות ללא כוונת רווח. הוא גם חיבר בשיתופי פעולה עם מחברים אחדים וערך מספר ספרים. הוא קידם פוטבול אמריקאי וסיפק מקור תמיכה בשחקני פוטבול שפרשו לגמלאות. לאחר מותו עוטר קמפ במדליית החירות הנשיאותית בידי הנשיא דאז ברק אובמה[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ק קמפ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]