ג'ים וב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ים וב
Jim Webb
ג'ים וב, 2007
ג'ים וב, 2007
לידה 9 בפברואר 1946 (בן 78)
סנט ג'וזף, מיזורי, ארצות הברית
שם מלא ג'יימס הנרי וב הבן
שם לידה James Henry Webb עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Hong Le Webb (2006–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.jameswebb.com
מזכיר הצי של ארצות הברית ה־66
1 במאי 198723 בפברואר 1988
(42 שבועות ו־5 ימים)
תחת נשיא ארצות הברית רונלד רייגן
סגן מזכיר ההגנה של ארצות הברית
3 במאי 198410 באפריל 1987
(3 שנים)
תחת נשיא ארצות הברית רונלד רייגן
סנאטור מטעם וירג'יניה
3 בינואר 20073 בינואר 2013
(6 שנים)
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ים וב
Jim Webb
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Hong Le Webb (2006–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות ארצות הבריתארצות הברית חיל הנחתים של ארצות הברית
תקופת הפעילות 19681972 (כ־4 שנים)
דרגה קפטן (נחתים ארצות הברית) קפטן
פעולות ומבצעים
מלחמת וייטנאם
עיטורים
צלב הצי צלב הצי
כוכב הכסף  כוכב הכסף
כוכב הארד  כוכב הארד (2)
לב הארגמן  לב הארגמן (2)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס הנרי "ג'ים" וב הבןאנגלית: .James Henry "Jim" Webb, Jr; נולד ב-9 בפברואר 1946) הוא פוליטיקאי וסופר אמריקאי, שכיהן כסנאטור מטעם מדינת וירג'יניה בין השנים 20072013, מטעם המפלגה הדמוקרטית. לאחר פרישתו החליף אותו בסנאט טים קיין. לפני כן הוא כיהן בין היתר כמזכיר הצי של ארצות הברית, עוזר למזכיר ההגנה, וכקצין בחיל הנחתים של ארצות הברית. הוא שימש גם כפובליציסט וכן הוציא עשרה ספרים פרי עטו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס וב נולד בסנט ג'וזף שבמיזורי, לג'יימס הנרי וב האב ולורה לבית הודג'ס, כבן למשפחה בת ארבעה ילדים. משפחתו ממוצא סקוטי-אירי (סקוטים שהתיישבו בצפון אירלנד), אשר היגרה מאלסטר במאה ה-17 לשלוש עשרה המושבות שבצפון אמריקה. הוא גדל במשפחה אשר שינתה את מקום מושבה בתדירות רבה עקב שירותו של האב בחיל האוויר של ארצות הברית. המשפחה התיישבה לאורך רחבי המדינה, וחיה במיזורי, אילינוי, טקסס, אלבמה, נברסקה, וירג'יניה וקליפורניה, וכן גם באנגליה, בה אביו השתתף בתוכנית חילופי קצינים עם חיל האוויר המלכותי.

עקב התמורות במקום מגוריו, למד וב בעשרות בתי ספר שונים בארצות הברית ובאנגליה. הוא למד באוניברסיטת דרום קליפורניה בשנים 19631964. לאחר סיום לימודיו התקבל לאקדמיה של חיל הים של ארצות הברית באנאפוליס שבמרילנד. בסיום לימודיו הוצב כקצין בחיל הנחתים ועבר שם הכשרה כלוחם וקורס קציני חי"ר. במלחמת וייטנאם פיקד וב על מחלקה בגדוד הראשון של רגימנט הנחתים ה-5.[1] וב הפגין אומץ לב ומנהיגות בלחימה ועוטר על גבורתו מספר פעמים. בין היתר הוענק לו צלב הצי בגין התקפה שהוביל בקרב לכיבוש מערך בונקרים של צבא צפון וייטנאם. בהמשך שימש כמפקד פלוגה. כן עוטר וב גם בכוכב הכסף, כוכב הארד (פעמיים) ולב הארגמן (פעמיים).[2]

לאחר שחרורו בדרגת סגן מחיל הנחתים למד וב לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון בשנים 19721975. בזמן לימודיו, הוא כתב את ספרו הראשון, "Micronesia and U.S. Pacific Strategy". לאחר מכן החל לעבוד כחבר בצוות של הוועדה לענייני חיילים משוחררים בבית הנבחרים. בעת כהונתו של הנשיא רונלד רייגן, שירת וב כעוזר הראשי למזכיר ההגנה, בשנים 19841987. לאחר כהונתו החל לשמש כמזכיר הצי של ארצות הברית, וב-1988 התפטר עקב סירובו לאפשר הפחתה בממדי החיל.

במהלך הבחירות לנשיאות ב-2004, מתח וב ביקורת על שני המועמדים, ג'ורג' ווקר בוש וג'ון קרי, תוך הישענות על ניסיונו הצבאי. הוא ביקר את קרי על התנגדותו למלחמת וייטנאם, אך גם לא חסך את ביקורתו מבוש, בשל מה שלדבריו - התחמקותו של בוש משירות צבאי בעת המלחמה, עקב קשריו של אביו, שהיה פוליטיקאי בעל השפעה באותה עת. הוא גם ביקר את מלחמת עיראק, וטען כי בוש "ביצע את הטעות האסטרטגית הכי גדולה בהיסטוריה המודרנית בכך שהחליט לפלוש לעיראק".

בפברואר 2006 הכריז וב כי יתמודד לסנאט, ועל כן יאתגר את הסאנטור הרפובליקני המכהן, ג'ורג' אלן. הוא ניצח את איש העסקים האריס מילר בפריימריז הדמוקרטים, ברוב של 53.5% ממניין הקולות, ולבסוף הביס את יריבו בבחירות הכלליות, לאחר קרב צמוד. ב-3 בינואר 2007 הושבע לסנאט. ב-2008 הועלו השערות רבות על כך שווב יבחר להיות המועמד לסגן הנשיא במרוץ דאז של הסנאטור ברק אובמה לנשיאות. לאחר התחבטויות רבות, הכריז ביולי באותה שנה כי הוא פוסל מועמדות שלו לסגן הנשיא, ולבסוף בחר אובמה בסנאטור אחר, ג'ו ביידן. בפברואר 2011 הכריז כי לא יתמודד על כהונה נוספת, ובמקומו נבחר בסופו של דבר טים קיין.

ביולי 2015 הכריז על התמודדותו לבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 מטעם המפלגה הדמוקרטית. הוא הספיק להשתתף בעימות אחד ולאחר מכן פרש מהמירוץ ב-20 באוקטובר 2015.[3] לאחר שפרש מהמירוץ, הביע וב תמיכה בדונלד טראמפ. לאחר ניצחונו של טראמפ בפריימריז, הוזכר שמו של וב כמועמד לתפקיד סגן הנשיא. לאחר ניצחונו של טראמפ בבחירות הוזכר שמו של וב כמועמד לתפקיד מזכיר ההגנה והמדינה, אך לא קיבל כל תפקיד.

וב נישא שלוש פעמים, ולו 4 ילדים בוגרים, וכן ילד אחד מאשתו הנוכחית, הונג לי. בנוסף הוא אב חורג לילדתה של לי, אמילי, מנישואיה הקודמים. ווב פרסם שורה של רומנים וספרי מתח, ששניים מהם תורגמו לעברית. בנוסף כתב את התסריט לסרט פקודה לא חוקית[4].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ים וב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]