ג'יין גריי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יין גריי
Jane Grey
לידה אוקטובר 1537
פארק ברדגייט (אנ'), אנגליה
הוצאה להורג 12 בפברואר 1554 (בגיל 16)
מצודת לונדון, לונדון, אנגליה
מדינה ממלכת אנגליהממלכת אנגליה ממלכת אנגליה
מקום קבורה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת לונדון, אנגליה
בן זוג לורד גילפורד דדלי
שושלת Grey family
תואר מלכת אנגליה ואירלנד
כינוי "מלכת תשעת הימים"
אב הנרי גריי, דוכס סאפוק הראשון עריכת הנתון בוויקינתונים
אם פרנסס גריי עריכת הנתון בוויקינתונים
מלכת אנגליה ואירלנד
10 ביולי 155319 ביולי 1553
(10 ימים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יין גרייאנגלית: Jane Grey; אוקטובר 153712 בפברואר 1554), נינתו של הנרי השביעי, הייתה מלכת אנגליה למשך תשעה ימים בלבד בשנת 1553.

מעמדה שנוי במחלוקת, שכן היותה מלכה סתר חוק של הפרלמנט הבריטי הדן בסדר הירושה של המלכים (אולם היו מלכים רבים נוספים אשר מלכותם נגדה חוק זה - והם לא היו שנויים במחלוקת). לאחר הוצאתה להורג נקבע כי הכרזתה כמלכה הייתה בלתי חוקית.

ג'יין גריי ידועה כ"מלכת תשעת הימים" שכן מלכותה נמשכה בין ה-10 ביולי עד ה-19 ביולי בשנת 1553. קיימת גם גרסה אחרת על פיה מלכה ג'יין גריי שלושה עשר ימים שכן יש הסוברים שמלכותה נמשכה בין ה-6 ביולי עד ה-19 ביולי בשנת 1553 - מחלוקת התלויה במועד המלכתה: האם היא נחשבת כמלכה החל ממועד מותו של קודמה (6 ביולי), או החל ממועד ההמלכה בפועל (10 ביולי). ג'יין לא זכתה לטקס הכתרה רשמי. תקופת מלכותה של ג'יין גריי הייתה הקצרה ביותר מבין מלכי אנגליה ובריטניה כולה.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יין גריי נולדה בבראדגייט פארק ליד לסטר באוקטובר 1537. גריי הייתה בתו הבכורה של הנרי גריי דוכס סאפוק, ואשתו הליידי פרנסס ברנדון.

לגריי היו שתי אחיות נוספות - קתרין ומרי.

גריי נחשבה בחורה מבריקה, וחונכה על ידי מרצים מאוניברסיטת קיימברידג', ועל ידי קתרין פאר, שהייתה ידועה בלמדנותה. היא שלטה בשפות רבות, ביניהן ערבית ועברית.

בעת שהותה בביתה של קתרין פאר, אשת הנרי השמיני, היו היא ואדוארד השישי מלך אנגליה מאוהבים זה בזה, אולם בשל גילו הצעיר ומצבו הבריאותי לא נישאו.

הזכות לכתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמהּ של ג'יין גריי, הליידי פרנסס ברנדון, הייתה בתה של מרי טיודור, מלכת צרפת ונכדתו של הנרי השביעי מלך אנגליה. בעת המלכתה של גריי, אמהּ הייתה עדיין בחיים.

על פי חוק הירושה האנגלי (English Act of Succession) משנת 1544, היו מרי ואליזבת, בנותיו של הנרי השמיני, הבאות בתור בסדר הירושה, אחרי אחיהן הצעיר אדוארד השישי. אך לאחר מותו של אדוארד התנגדו רבים לעלייתה של מרי, שהייתה קתולית אדוקה, לכס המלוכה. מעמדן של מרי ואליזבת היה מעורער מאחר שהיו בנות של נשותיו-לשעבר של הנרי והוכרזו כבלתי חוקיות עם ביטול הנישואין.

ג'ון דאדלי, דוכס נורת'מברלנד החליט להעלות לשלטון יורש פרוטסטנטי, ובחר בג'יין שהייתה הרביעית בתור לכתר, לאחר מרי, אליזבת ופרנסס אמהּ (אשר ויתרה על מקומה לטובת בתה).

הכתרתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותו של המלך אדוארד השישי ב-6 ביולי 1553, הוכרזה ליידי ג'יין גריי כמלכת אנגליה ב-10 ביולי 1553, ארבעה ימים מאוחר יותר.

לדברי חלק מהמקורות ההיסטוריים, היה זה נורת'מברלנד שהטעה אותה וגרם לה לשים את הכתר על ראשה[דרוש מקור]. על מנת לבסס את שלטונה היה עליה לאסור את מרי בתו הבכורה של הנרי השמיני, אולם למרי נודע על כוונתה של ג'יין גריי, והיא נמלטה לטירת פראמלינגהאם בסאפוק והסתתרה שם.

הדחתה והוצאתה להורג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי אספה נאמנים רבים, בעיקר בשל אהדתם של האנגלים לאמהּ, קתרין מארגון אשר סבלה מיחסו של הנרי השמיני אליה, ואלה הביאו להדחתה של ג'יין גריי. בתחילה חשבה מרי להשאיר את גריי בחיים, ואף שלחה את ג'ון דה פקנהאם אליה לשכנעה להפוך לקתולית.

בעקבות ניסיון המרד הפרוטסטנטי של תומאס וייאט הצעיר בשנת 1554 החליטה מרי הראשונה להוציא להורג את ג'יין גריי, והיא הומתה ביחד עם וייאט. ההוצאה להורג של ג'יין גריי בת ה-16, נערכה במצודת לונדון ב-12 בפברואר 1554.

ההוצאה להורג של ליידי ג'יין גריי, ציורו של פול דלארוש.
דיוקן של ג'יין גריי מ-1553

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס גריי, המרקיז הראשון מדורסט
 
ססילי בונוויל, ברונית הרינגטון
 
סיר רוברט ווטון
 
אן בלנפ
 
סיר ויליאם ברנדון
 
אליזבת ברוין
 
הנרי השביעי, מלך אנגליה
 
אליזבת מיורק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תומאס גריי, המרקיז השני מדורסט
 
 
 
 
 
מרגרט ווטון, מרקיזת דורסט
 
 
 
 
 
צ'ארלס ברנדון, דוכס סאפוק הראשון
 
 
 
 
 
מרי טיודור, מלכת צרפת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הנרי גריי, דוכס סאפוק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ליידי פרנסיס גריי, דוכסית סאפוק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ג'יין גריי


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יין גריי בוויקישיתוף