ג'יימס קרונין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס קרונין
James Watson Cronin
לידה 29 בספטמבר 1931
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוגוסט 2016 (בגיל 84)
סיינט פול, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט סמואל קינג אליסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה
תרומות עיקריות
גילוי ההפרה של עקרונות סימטריה בסיסיים בהתפרקות של מזוני K נייטרליים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס וואטסון קרוניןאנגלית: James Watson Cronin‏; 29 בספטמבר 1931 - 25 באוגוסט 2016) היה פיזיקאי אמריקאי, חתן פרס נובל לפיזיקה לשנת 1980.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרונין נולד בשיקגו, באילינוי שבארצות הברית. אביו, ג'יימס פארלי קרונין, היה סטודנט באוניברסיטת שיקגו. לאחר שקיבל האב את הדוקטורט שלו, עברה המשפחה לאלבמה, ובשנת 1939 עברה לדאלאס שבטקסס, שם קיבל האב את הפרופסורה שלו מטעם האוניברסיטה המתודיסטית הדרומית (Southern Methodist University). לאחר לימודיו התיכוניים, נשאר קרונין בדאלאס, ולמד גם הוא באוניברסיטה המתודיסטית הדרומית, וקיבל מטעמה תואר ראשון בפיזיקה ובמתמטיקה ב-1951.

לאחר מכן חזר קרונין לאילינוי כדי ללמוד באוניברסיטת שיקגו, שם למד אצל זוכי פרס נובל רבים, כמו אנריקו פרמי, מריה גופרט-מאייר ומארי גל-מאן.

לאחר קבלת הדוקטורט שלו, בשנת 1955, הצטרף קרונין לקבוצתם של רודני קול ואורסטה פיצ'יוני במעבדה הלאומית של ברוקהייבן. בתקופה זו הכיר את ואל פיץ', אשר הביאו ב-1958 לאוניברסיטת פרינסטון. בשנת 1980 זכו השניים בפרס נובל לפיזיקה, על גילוי ההפרה של עקרונות סימטריה בסיסיים בהתפרקות של מזוני K נייטרליים משנת 1964[1]. גילוי זה תרם לתאוריה של המפץ הגדול[2].

קרונין היה נשוי לאנט מרטין עד למותה ב-2005. מנישואים אלה נולדו לו שתי בנות ובן. בשנת 2006 נישא לקרול צ'מפלין, לה היה נשוי עד למותו בסיינט פול שבמינסוטה, בגיל 85.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס קרונין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]