ג'יימס השני, מלך סקוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס השני
James II of Scotland
לידה 16 באוקטובר 1430
ארמון הולירוד, אדינבורו, סקוטלנד
פטירה 3 באוגוסט 1460 (בגיל 29)
טירת רוקסבורג', סקוטלנד
מדינה סקוטלנד
מקום קבורה ארמון הולירוד עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת סנט אנדרוז עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג מרי מחלדר
שושלת בית סטיוארט
תואר מלך סקוטלנד
אב ג'יימס הראשון
אם ג'ואן בופורט
צאצאים ג'יימס השלישי
אלכסנדר סטיוארט, דוכס אולבני
מלך סקוטלנד
21 בפברואר 14373 באוגוסט 1460
(23 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס השני, מלך סקוטלנדאנגלית: James II of Scotland;‏ 16 באוקטובר 14303 באוגוסט 1460) מלך על סקוטלנד בין השנים 1437 ועד מותו בשנת 1460.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס השני היה בנם של המלך ג'יימס הראשון ושל ג'ואן בופורט. ג'יימס היה הצעיר מבין שני תאומים שנולדו למלכה. אחיו הבכור, אלכסנדר, היה יורש העצר וזכה לתואר דוכס רות'סיי אולם נפטר בינקותו, וג'יימס הפך ליורש העצר. לג'יימס היו חמש אחיות הבוגרות ממנו, ואחות צעירה. אחיותיו הבכורות נישאו לנסיכים מבתי מלוכה שונים באירופה.

מלכותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס הומלך בגיל שבע שנים. בשל גילו הצעיר בעת המלכתו, נוהלה הממלכה בפועל על ידי עוצרים במשך מרבית שנות מלכותו. ג'יימס הוכתר בעקבות ניסיון הפיכה שבוצע על ידי וולטר סטיוארט, רוזן את'ול, אשר רצח את אביו. לאחר הרצח, נתפס וולטר סטיוארט על ידי שומרי המלך והוצא להורג.

בין השנים 14371439 נוהלה ממשלת סקוטלנד על ידי ארצ'יבולד דאגלס, רוזן דאגלס. לאחר מותו של דאגלס, השליטה בפועל נחלקה בין ויליאם קריצ'טון, לורד קריצ'טון הראשוןלורד צ'נסלור של סקוטלנד) לבין ג'יימס דאגלס, רוזן דאגלס, ובחלק מהזמן בין ויליאם קריצ'טון וסר אלכסנדר ליווינגסטון מקאלנדר.

בשנת 1440 נערכה ארוחת ערב המכונה "ארוחת הערב השחורה", שבה נרצח ויליאם דאגלס, רוזן דאגלס השישי, וככל הנראה הדבר בוצע בהוראת קריצ'טון וליוויגסנטון.

בשנת 1449 הגיע ג'יימס לבגרותו, אולם השליטה בפועל במדינה נותרה בידי משפחת דאגלס, אשר ניסתה לנצל את הגיעו לבגרות ולהצר את השפעתו של ליווינגסטון.

משפחת דאגלס וקריצ'טון נותרו בעלי ההשפעה במדינה ולמעשה ניהלו אותה. בין השנים 14511455 ניסה המלך לאחוז בשלטון בעצמו, וב-22 בפברואר 1452 הורה על רצח רוזן דאגלס השמיני, בטירת סטירלינג. ג'יימס האשים את דאגלס בכריתת ברית עם ג'ון מקדונלד, רוזן רוס (שנשא בתואר אדון האיים), ועם אלכסנדר לינדזי, רוזן קרופורד ודרש מדאגלס לנתק את הקשרים עימם. כאשר דאגלס סירב רצח אותו המלך ג'יימס.

רצח זה הוביל למלחמת אזרחים בין השנים 14521455 בין תומכי בית דאגלס והמלך. המלך ניסה לתפוס את אדמות בית דאגלס, אולם כוחות בית דאגלס היו חזקים יותר, ועם השבת האדמות לג'יימס דאגלס, רוזן דאגלס התשיעי נפסקה מלחמת האזרחים לזמן קצר. הלחימה התחדשה בשנת 1455 ובמאי באותה שנה, בקרב ארקינהולם הביסו כוחות המלך את כוחות בית דאגלס. בעקבות הניצחון, הכריז הפרלמנט הסקוטי כי כל רכוש משפחת דאגלס יהפוך לרכוש הכתר, וג'יימס דאגלס, רוזן דאגלס, נמלט לאנגליה.

בעקבות הניצחון החל ג'יימס לשלוט בפועל בממלכתו ובין השנים 14551460 ניהל שלטון פעיל וניסה לקדם תוכניות רבות. תוכניותיו להשתלט על איי אורקני, שטלנד והאי מאן לא צלחו, אולם המלך קידם תוכניות לשדרוג הצבא, והביא לשימוש בארטילריה. במסגרת ניסיונותיו לחיזוק הצבא צר בשנת 1460 על טירת רוקסברוג שנותרה בשליטת אנגליה. במהלך מצור זה, ב-3 באוגוסט 1460, התפוצץ אחד התותחים. הפיצוץ הביא למותו של המלך ג'יימס השני שעמד בסמוך. על אף מותו של המלך, המשיכו הסקוטים בהפגזות ארטילריות והצליחו לכבוש את הטירה מידי האנגלים.

צאצאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס נשא את מרי מחלדר במנזר הולירוד שבאדינבורו ב-3 ביולי 1449. לזוג נולדו שבעה ילדים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]