ג'ורג' דנציג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' דנציג
George Bernard Dantzig
ג'ורג' דנציג (שמאל) מקבל את המדליה הלאומית למדעים מהנשיא האמריקני, ג'רלד פורד, 1976
ג'ורג' דנציג (שמאל) מקבל את המדליה הלאומית למדעים מהנשיא האמריקני, ג'רלד פורד, 1976
לידה 8 בנובמבר 1914
פורטלנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 במאי 2005 (בגיל 90)
סטנפורד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה George Bernard Dantzig עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי theory of computation, תכנון לינארי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Los Gatos Memorial Park עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט יז'י ניימן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט רוג'ר ג-ב וטס, S. Thomas McCormick, Thomas L. Magnanti, Edward Seymour Klotz, Hiroshi Konno, Alamuru Syamagopala Krishna, Stepan Karamardian, Peter Lawrence Jackson, Hui Hu, Robert Harold Fourer, Robert Hemstreet Leary, Mostafa Mohamed Nabih El Agizy, Robert Entriken, Steven F. Maier, Vincent John Nicholson, André François Perold, Carlos Winkler-Piwenka, Mukund Narain Thapa, Robert James Wittrock, Richard Dietrich Wollmer, Gregory Chase Dobson, John Charles Stone, Paul Rech, Dan Martin Scott, John Charles Pisa, Mark Q. Prindiville, Pierre F. De Mazancourt, James Harold Bigelow, Earl Jennings Bell, Jr., אילן אדלר, Eric Horvitz, John Roberts Birge, Craig Tovey, Richard Maurice Van Slyke, ייניו יה, Alfredo Noel Iusem, Alan Tucker, אליס ג'ונסון, Richard Cottle, Michel Sakarovitch, David Paul Morton, B. Curtis Eaves, Muhamed Aganagic, Kurt M. Anstreicher, Philip Gager Abrahamson, Jeffrey Minoru Adachi, Samirendra Mohan Sinha, Irvin Lustig, Saul Irving Gass, Ronald Edward Davis, Chang Yu, Stephanie Ann Leichner, Romesh Saigal עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' ברנרד דנציגאנגלית: George Bernard Dantzig‏; 8 בנובמבר 191413 במאי 2005) היה מתמטיקאי יהודי-אמריקאי, אשר תרם תרומות חשובות למדעי המחשב, כלכלה וסטטיסטיקה. ידוע בעבודתו על תכנון ליניארי ופיתוחו של אלגוריתם הסימפלקס לפתרון בעיות תכנון ליניאריות. היה פרופסור באוניברסיטת סטנפורד במספר מחלקות בהן חקר ביצועים, מדעי המחשב ותחבורה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנציג נולד בפורטלנד שבמדינת אורגון בארצות הברית, להורים יהודים. אביו, טוביאס דנציג, היה בלשן ומתמטיקאי ידוע בזכות עצמו, אשר נולד בליטא, ולמד בצרפת, באוניברסיטת פריז. הוא פגש שם את האם, אניה לבית אוריסון, יהודיה צרפתית, בלשנית אף היא והשניים נישאו והיגרו לארצות הברית.

ג'ורג' ברנרד דנציג, בנם הבכור, קרוי על שם הסופר המפורסם ג'ורג' ברנרד שו, ואילו אחיו הצעיר זכה לשם אנרי פואנקרה על שם המתמטיקאי אצלו למד אביו טוביאס דנציג. בסופו של דבר הלכו האחים בעקבות אביהם, ושניהם הפכו למתמטיקאים. ג'ורג' למד בתיכון בעיר וושינגטון די. סי.. הוא אהב מתמטיקה ומדעים כבר בתיכון וכדי לשפר את הישגיו פתר בתקופה זו בעיות רבות בגאומטריה שקיבל מאביו. לאחר סיום לימודיו בתיכון נרשם ג'ורג' ללימודי מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטת מרילנד ושם סיים את לימודי התואר הראשון בגיל 22. כעבור שנה קיבל תואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת מישיגן. אחרי סיום לימודיו האקדמיים פנה דנציג לעבוד כסטטיסטיקאי בלשכת הסטטיסטיקה של מחלקת העבודה של ארצות הברית.

באחד הימים התבקש דנציג לסקור מאמר של יז'י ניימן, ודנציג התלהב מהמאמר ומהגישה הלוגית של ניימן למדע הסטטיסטיקה ופנה אליו בבקשה לעשות אצלו דוקטורט. ניימן הסכים ודנציג הגיע לאוניברסיטת ברקלי בשנת 1939 שם לקח שני קורסים שאותם העביר המנחה שלו. באחד מהקורסים שלקח, דנציג הגיע מאוחר לאחד השיעורים וראה על הלוח שתי בעיות מהתחום של בדיקת השערות, והעתיק אותן למחברתו כשהוא סבור שאלו הם שיעורי הבית. הבעיות היו קשות מהרגיל, אך דנציג עמד במשימה ופתר אותן תוך כמה ימים. הוא הגיע למשרדו של ניימן, התנצל על האיחור בהכנת שיעורי הבית ושאל אם עדיין יש טעם להגיש את הפתרונות.

שישה שבועות מאוחר יותר, התבשר דנציג כי המנחה שלו כתב מבוא לאחד המאמרים שלו ומעוניין לשלוח אותו לפרסום לדנציג רק אז התברר כי המנחה שלו רשם על הלוח באותו שיעור שתי השערות בסטטיסטיקה שטרם הוכחו, ושהוא היה הראשון שמצא את ההוכחות.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנציג קיבל את המדליה הלאומית למדעים לשנת 1975, את פרס ג'ון פון נוימן לשנת 1975 ואת פרס הארווי מהטכניון בשנת 1985[1].

על שמו פרס תלת שנתי המוענק על ידי האגודה לאופטימיזציה מתמטית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' דנציג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Prize Winners (זוכי פרס הארווי), באתר הטכניון (באנגלית)